2022-02-24, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det är ett lockande erbjudande, skjuta prick på nazister i Azovbataljonen!
Har du koll på Volodymyr Zelenskyys etniska brakgrund?
2022-02-24, 19:35
Medlem
Coffeemans avatar
Jag förstår inte hur alla verkar så överraskade över utvecklingen i Ukraina?

Putin har i tjugo år tydligt kommunicerat att han tyckte att sovjetunionens fall var ett stort misstag. Något som från hans synpunkt inte är speciellt konstigt.

För oss som är lite äldre så var det innan muren föll inte alls konstigt att vela mellan vilken stormakt som skulle vinna det kalla kriget. Positionerna var stenhårda och Putin arbetade vid gränsen mellan öst och väst som KGB agent.

Om inte en lättviktare som Gorbatjov fått makten hade aldrig sovjet blivit delat. Det var en väldigt slumpmässig händelse. Jag råkade vara i Moskva just efter det hände och inga ryssar hade en aning om vad fan som hände. Det finns således ingen stor rörelse i landet som stödde det hela utan det var Gorby som tog ett beslut som förändrade världen.

Till det bättre tycker jag men problemet är ju att det inte var en folkrörelse.

När Putin nu gör precis det han sagt i tjugo år, dvs att återförena dom Sovjetiska staterna spelar alla oförstående. För inte kan alla utom jag vara så dumma?

Vad som nu kommer att hända är att Putin gör sina schackdrag österut till dom andra gamla sovjetstaterna. Medans media har fullt upp med Ukraina kommer han att döda dissidenter, orkestrera statskupper i dom andra.

Men det kommer ingen att uppmärksamma för media kan bara göra en sak i taget. Ryssland spelar som vanligt schack när andra spelar dam. Skulle inte bli förvånad om Putin passar på att göra några bra drag i Afrika. Med Kinas goda minne förmodligen.

Stackars normalryssar säger jag. Och stackars gamla sovjetstater.
2022-02-24, 19:41
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag tror nog att oligarkerna bryr sig om EU staterna börjar att konfiskera deras egendom i EU. Det är en möjlig utveckling, Putlers entourage blir av med sin egendom utomlands.
Då blir det ett sitta hemma och äta skarpsill och dricka äcklig rysk vodka.

Jag tror du är en optimist. Jag som inte har miljarder kan ändå hitta på miljarder möjlighet att dölja mina pengar. Kanske lite skadad efter 20 år som CFO.

Sanktioner är lite besvärligt på sin höjd för oligarker. Man får på sin höjd tänka lite förrän man ankrar sin lyxyacht.

Det finns ju trots allt ett hundratal länder med banker som skiter fullständigt i saker som sanktioner och folkrätt. Om så inte vore fallet skulle ju inte t ex Saudiariabien existera.
2022-02-24, 19:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Jag tror du är en optimist. Jag som inte har miljarder kan ändå hitta på miljarder möjlighet att dölja mina pengar. Kanske lite skadad efter 20 år som CFO.

Sanktioner är lite besvärligt på sin höjd för oligarker. Man får på sin höjd tänka lite förrän man ankrar sin lyxyacht.

Det finns ju trots allt ett hundratal länder med banker som skiter fullständigt i saker som sanktioner och folkrätt. Om så inte vore fallet skulle ju inte t ex Saudiariabien existera.
Hur gömmer du dina franska vingårdar hade du tänkt? Eller fotbollslag? Men du som CFO kan väl berätta.
2022-02-24, 19:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Tydligen finns det någon turkiska drönare som jobbar på i Ukrainsk tjänst.
Det verkar som att några Ivan fick ont i huvudet.

https://www.youtube.com/watch?v=fPElxQcJQw0
2022-02-24, 19:49
Medlem
Citat:

Inte Ukraina.
2022-02-24, 19:50
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Ja, dom verkar vara proaktiv mot eventuella protester:

” Seeing messages across Russia on people being detained even before they reach squares and so on. In Moscow known protest figures are arrested leaving their apartments.”

Overifierat som det mesta annat just nu men…
I Ryssland har över 700 personer som deltagit i demonstrationer mot invasionen av Ukraina gripits, rapporterar AFP med hänvisning till oberoende organisationen OVD-Info. Över 330 av dem har frihetsberövats i huvudstaden Moskva. Bilder på sociala medier och från nyhetsbyråer visar hur hundratals samlats för att demonstrera i huvudstaden. I ett klipp skriker de ”nej till krig”.

Ryska myndigheter har gått ut och varnat för att delta i liknande protester. ”Man bör vara medveten om de negativa juridiska konsekvenserna av dessa handlingar”, säger Utredningskommittén, en myndighet som utreder större brott, i ett uttalande.

Det ryska inrikesdepartementet säger att de kommer vidta ”alla nödvändiga åtgärder för att säkerställa den allmänna ordningen”.
https://omni.se/over-700-gripna-i-ryssland-i-protest-mot-invasionen/a/pWEqpE
2022-02-24, 19:51
Medlem
Citat:

Det går inte så lätt som putin trott kanske
2022-02-24, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
F.d rysk soldat.

Dwn gick ej att se
2022-02-24, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Dwn gick ej att se
https://twitter.com/antiputler_news/status/1496911255143325697
2022-02-24, 19:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Inte Ukraina.
Varifrån?
2022-02-24, 19:56
Medlem
Citat:
Varifrån?
Antingen Syrien eller Nagorno-karabach. Minns inte vilket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in