2022-02-24, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ja man blir sugen att ladda studsaren och åka till ryska ambassaden och skjuta prick på svinen.

Du har haft sådana scener sedan 2014 och jag antar du var både utanför ryska och ukrainska och protesterade? Men idag fick du idén att göra det?
2022-02-24, 19:13
Medlem
Undra hur det går för de fallskärmsjägare i Hostomel som är omringade av Ukrainska nationalgardet. Utan undsättning är de nog rätt körd redan.
2022-02-24, 19:14
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Varför i hela friden skulle de vilja det? Låter som propaganda.
Skulle det stämma så bör nog B52 planen flyga in och lägga några trevliga bombmattor.
Men lär knappast vara sant.

Sarkofagen kostade över 100 miljarder att bygga, enligt uppgifter jag har. Antagligen en operation att tillfoga ev. ekonomiska skador eftersom sarkofagen till största delen är västfinansierat.

Kan också handla om propaganda för att Ukrainas Charge d´affair på olika ambassader runt om i världen vill mobilisera fram lite eldunderstöd.
Sanningen är att ingen vet
2022-02-24, 19:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Du har haft sådana scener sedan 2014 och jag antar du var både utanför ryska och ukrainska och protesterade? Men idag fick du idén att göra det?
Nej det har det inte varit ditt klappmongo, invasionen av Krim var i princip oblodig.
Striderna i Donbass inte i närheten av dagens invasion.
2022-02-24, 19:18
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det är ett lockande erbjudande, skjuta prick på nazister i Azovbataljonen!
Intressant språkbruk.

• Framför allt eftersom den ryska regimen (och framför allt Putin personligen)
förflyttat sina värderingar från autokrati och allmän roffar-mentalitet till fascism.

• Jag har nog kallat Putin för ”Fascisten i Kreml” fler gånger än jag kan räkna.
Eftersom du verkar ideologiskt intresserad, så bjuder jag på ett par länkar. God afton.

https://www.newsweek.com/vladimir-putin-fascist-325534

https://www.svd.se/fascismetiketten-vapen-pa-ett-sprakligt-slagfalt
2022-02-24, 19:18
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
Fast att den ryska ekonomin har utvecklats stämmer ju då rakt inte.

Rubeln har tappat i värde, tom på den svenska skitvalutan.

Jag tror inte på att se på ryssland som ett normalt västland. Där fallande valuta skulle vara ett problem.

Ryssland är styrt av en liten elit helt odemokratiskt som inte bryr sig för fem öre om hur valutan rör sig. Vad man bryr sig om är att man kontrollerar olje- och gastillgångar som är störst i världen. Putin har naturligtvis garanterat sig försäljning av dessa långt innan sin invasion av Ukraina. Öst vill inget hellre än att gasprom stängs.

Eliten i ryssland som äger naturtillgångarna blev idag 50 procent rikare. Om några hundratusen dör i en konflikt är dom helt egalt. Dom har sin fantastiska sommarstuga på krim och miljarderna spridda på hundratals banker. Även dom med dåliga kontakter har några miljarder hos Saudi som inte har några som helst betänkligheter.

Dom ser nersidan som att det skulle gå dåligt som att dom måste istället semestra på franska rivieran. Det gör kanske lite ont då dom hellre vill vara på Krim. Det är som vår skärgård för ryssar.
2022-02-24, 19:20
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalikamar
Wow.. en hel bataljon med nazister!

På vilket sätt skulle det rättfärdiga ett militärt angrepp på Ukraina?

Det finns väl ändå nazister i de flesta länder? Sverige, England, Grekland och om jag inte minns fel så är Ryssland det land med flest nazister i världen.

"Dezanifiering"

En av Puttes mest lamaste argument. Man måste vara bra kokt för att köpa det, ändock ser man kommentarer här på FB som anser att det är en av det viktigaste anledningarna för att "befria" Ukraina Finns inga ord för hur cringe det är
2022-02-24, 19:21
Medlem
Citat:
Nej det har det inte varit ditt klappmongo, invasionen av Krim var i princip oblodig.
Striderna i Donbass inte i närheten av dagens invasion.

Mongo är du själv som inte kan göra egen research utan acceptera det som du blir matad med av media.

https://www.youtube.com/watch?v=fxAdc9JRAo0
https://www.youtube.com/watch?v=j3gEDq-jWto
https://www.youtube.com/watch?v=LUlFdP41ICs

Du har bokstavligen tusentals klipp från icke ryska medier som visar exakt samma sak. Att du är naiv och oinformerad är inget du ska skryta med.

Räcker inte det för dig så ta en titt på Google maps för att se att hela områden är raserade runt om staden. Men det är klart, enklare med ensidig information. Lättare o bilda åsikter då som alla andra svenssons har. Orka stå ut "lixom"
2022-02-24, 19:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Jag tror inte på att se på ryssland som ett normalt västland. Där fallande valuta skulle vara ett problem.

Ryssland är styrt av en liten elit helt odemokratiskt som inte bryr sig för fem öre om hur valutan rör sig. Vad man bryr sig om är att man kontrollerar olje- och gastillgångar som är störst i världen. Putin har naturligtvis garanterat sig försäljning av dessa långt innan sin invasion av Ukraina. Öst vill inget hellre än att gasprom stängs.

Eliten i ryssland som äger naturtillgångarna blev idag 50 procent rikare. Om några hundratusen dör i en konflikt är dom helt egalt. Dom har sin fantastiska sommarstuga på krim och miljarderna spridda på hundratals banker. Även dom med dåliga kontakter har några miljarder hos Saudi som inte har några som helst betänkligheter.

Dom ser nersidan som att det skulle gå dåligt som att dom måste istället semestra på franska rivieran. Det gör kanske lite ont då dom hellre vill vara på Krim. Det är som vår skärgård för ryssar.
Jag tror nog att oligarkerna bryr sig om EU staterna börjar att konfiskera deras egendom i EU. Det är en möjlig utveckling, Putlers entourage blir av med sin egendom utomlands.
Då blir det ett sitta hemma och äta skarpsill och dricka äcklig rysk vodka.
2022-02-24, 19:31
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
"Dezanifiering"

En av Puttes mest lamaste argument. Man måste vara bra kokt för att köpa det, ändock ser man kommentarer här på FB som anser att det är en av det viktigaste anledningarna för att "befria" Ukraina Finns inga ord för hur cringe det är

Ja, man kan ju fundera hur det lirar ihop med att presidenten är av judisk börd.

Det är ren propaganda, det Putin använder som skäl.
2022-02-24, 19:33
Medlem
Puffes avatar
Endast hört personligen från källor i Sumy-oblast nyligen.

Ryska fordon syns i staden Sumy (där ett av mina barn föddes) vissa av dem är tydligen vitmålade och ska föreställa oberoende observatörer.
Flera höghus har träffats av artilleri

Smällar hörs i Poltava och byggnader har träffats.

Okhtyrka en gammal nedlagd sovjetisk flygbas där en fast radar fanns har träffats av missiler.
Även höghus har träffats av artilleri eller missiler.

Exakt var Ukrainas styrkor finns säger jag inte
2022-02-24, 19:34
Medlem
F.d rysk soldat.
Senast redigerad av armatura 2022-02-24 kl. 20:00.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in