2022-02-24, 16:44
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Lugn nu, "avnazifierade" är säkert bara en utrensning på några tusen utvalda ukrainare...

Dags för Gulag 2.0?

Hur många han nöjer sig med (faktiska nazister eller de som han bara godtyckligt anser är det eller "kollaboratörer) återstår att se. Vi kommer nog aldrig få veta egentligen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy
jag har sett ett och annat videoklipp där ryska stridsflyg och helikoptrar härjar ganska fritt på låg höjd.

har inte ukraina fungerande luftvärn?

lågflygande helikoptrar flyger ju inte så jätte snabbt. dessa kan enkelt skjutas ner med bazooka. varför skjuter inte ukraina ner dessa lågflygande helikoptrar?

Tror ja läste att Ryssland redan neutraliserat deras anti air, när det gäller burna raketgevär så vet ja inte om de har många moderna bra sådana, de har väl fått panzar gevär iaf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shizukesa
Oavsett stridsmoral så är det Ukraina som ligger på rygg med benen isär.
Oavsett så hoppas vi på så stora förluster för ryssarna, som möjligt
Citera
Medlem
Salcinns avatar
15 stycken T-72 stridsvagnar utslagna enligt Ukrainas militär.

"Den 24 februari, enligt operativa uppgifter från United Forces Command, i området glukhov, applicerade militären spjutet och skadade kolonnen av rysk utrustning. 15 T-72 tankar. / Den 24 februari använde militären enligt Joint Forces Command i Hlukhov-området Spjutvärnsmissiler och neutraliserade en kolonn ryska fordon – 15 T-72 stridsvagnar."

översatt av facebook, någon med bilder?
Citera
2022-02-24, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-Ryan
Så kom kriget. Medan EU var upptaget med värdegrund, HBTQ, feminism, genus och klimathysteri, byggde Mordor upp sin styrka. Nu står EU med öppen mun och gapar som byfånar. I Sverige jobbar ÖB med pride och regnbågsflaggor och ömkar rekryterna när de känner sig kränkta. Say no more.

Nåja. Vår statsminister var ute i statlig media idag och försäkrade att Sveriges alliansfrihet fortfarande utropas.
Citera
Bannlyst
Genichesk har fallit till Ryssland!

En blitzkrieg som Hitler bara kunde drömma om!

https://twitter.com/247WBN/status/14...LXCgP7flCeDReA
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy
jag har sett ett och annat videoklipp där ryska stridsflyg och helikoptrar härjar ganska fritt på låg höjd.

har inte ukraina fungerande luftvärn?

lågflygande helikoptrar flyger ju inte så jätte snabbt. dessa kan enkelt skjutas ner med bazooka. varför skjuter inte ukraina ner dessa lågflygande helikoptrar?

Du Rambo borde åka dit och visa hur enkelt det är att skjuta ner en helikopter med en bazooka! Dock får man hoppas dom har lite mer moderna saker än en Bazooka från ww2.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
OK, jag är inte troende vad gäller konspirationsteorier så där har vi nog inte så mycket att diskutera.

Vilka konspirationsteorier? Att Chabad Putin löper WEF:s ärenden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Enorm fördel för Rysland att demilitarisera Ukraina. Ett existentiellt hot mot Ryssland försvinner. Denna fördel trumpar alla eventuella nackdelar.

Ukrainas historik är tunn. Staten uppstod först för ca 30 år sedan. Sedan dess har många misstag begåtts och det grövsta kom 2014 då en junta tog över i Kiev, vilket Ryssland inte kunde tolerera då den är styrd av Pentagon.
Att Ukraina går med i Nato vore inte ett hot mot Ryssland på något sätt. Där där är bara propaganda riktat mot korkade ryssar.

Den verkliga anledningen bakom invasionen är att Putin är rädd för att det ryska folket kommer att vilja närma sig väst om Ukraina tillåts göra det. Det enda hot han försöker avvärja är hotet mot sin egen makt, det enda han bryr sig om.
Citera
Medlem
Röster från resten av världen, inte sosse ankdammen här.
Never forget the NATO pushed Putin into this and now playing the good guys

https://mobile.twitter.com/dr1237063...56914730258436
Citera
2022-02-24, 16:46
Medlem
BAB7s avatar
UPPDATERING AV LÄGET

Ryssland anfaller Ukraina med full kraft på flera fronter just nu:
- Pansarvagnar går in från Belarus mot Lviv.
- Pansarvagnar går in från norr till Kiev, Pansardivisioner står ca 2 mil från Kiev.
- Pansarvagnar går in från öster, har nått Kharkiv, och mot Poltava.
- Ytterligare en pansardivision kommer från söder, mot Kharikv.
- Pansarvagnar går in från öster, mot Dnipro.
- Pansarvagnar går in från sydost, mot Saporischschja.
- Pansarvagnar går från sydost, västerut mot Krim.
- Fallskärmsjägare har landat i Cherson, norr om Krim
- Pansarvagnar går från Krim rakt norrut.
- Landstigning i Odessa, trupper går i riktning nordväst mot Transnistrien.

Missiler slår ut strategiska mål, hittills ca 80 mål, varav en militärbas i Odessa med över 20 döda.
Strider pågår vid Tjernobyl.
Framryckning från syd går snabbt, motståndet svagt.

Kiev faller troligtvis inom 12-24 timmar.

Live update: https://www.bild.de/politik/ausland/...1274.bild.html
Citera
2022-02-24, 16:46
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kan ha att göra med den kraftiga upprustningen och massiva leveranser av militär utrustning till Ukraina.

Jo, jag hade väntat mig att han först skulle åka in i de två regionerna för att lugna ner allt. Men ett anfall för att slå ut Ukrainas förmåga har alltid varit en möjligt har jag sagt om du kollar tillbaka bland mina inlägg. Han kan ju ha fått indikationer på något som gjorde att han snabbare tog det beslutet.

Vet ganska exakt vad du skrivit, samt hur du fört dig i tidigare trådar i detta.

I hans tidigare tal, samt även hans tal inatt finns i min mening inga tecken på att han skulle fått någon slags indikationer, annat än sanktioner.
Vad han sagt, och vad han uppger sina intressen är att bevara, ligger ej i linje med vad hans militär gör.
Att slå ut militära förmågor köper jag, och tro mig - jag vet rätt bra hur det skulle kunna gå till i ett land som Ukraina
Ingen större chans till civil evakuering verkar getts, sådant tar dagar.

Härtill stänger han dörren för förhandlingar i ett läge där han skulle kunnat förhandla, samtidigt som hans militär kunnat ockupera dom erkända områdena och låta tid ha sin gång vad gäller befolkning och politiska intressen.
Jag talar om ett humant förhållningssätt i krigföring, samt för framtida relationer.

Vad han nu gör, är ändå för stort och för extremt objektivt sätt.

///
Reuters uppger i skrivande stund att någon södra region av Ukraina nu står under total rysk kontroll.
Uppfattade ej namn på området/regionen, men källa lär få komma.
Detta understryker min uppfattning att man siktar på hela Ukraina, snarare än bara det uttalade Donbass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in