Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Kan ha att göra med den kraftiga upprustningen och massiva leveranser av militär utrustning till Ukraina.
Jo, jag hade väntat mig att han först skulle åka in i de två regionerna för att lugna ner allt. Men ett anfall för att slå ut Ukrainas förmåga har alltid varit en möjligt har jag sagt om du kollar tillbaka bland mina inlägg. Han kan ju ha fått indikationer på något som gjorde att han snabbare tog det beslutet.
Vet ganska exakt vad du skrivit, samt hur du fört dig i tidigare trådar i detta.
I hans tidigare tal, samt även hans tal inatt finns i min mening inga tecken på att han skulle fått någon slags indikationer, annat än sanktioner.
Vad han sagt, och vad han uppger sina intressen är att bevara, ligger ej i linje med vad hans militär gör.
Att slå ut militära förmågor köper jag, och tro mig - jag vet rätt bra hur det skulle kunna gå till i ett land som Ukraina
Ingen större chans till civil evakuering verkar getts, sådant tar dagar.
Härtill stänger han dörren för förhandlingar i ett läge där han skulle kunnat förhandla, samtidigt som hans militär kunnat ockupera dom erkända områdena och låta tid ha sin gång vad gäller befolkning och politiska intressen.
Jag talar om ett humant förhållningssätt i krigföring, samt för framtida relationer.
Vad han nu gör, är ändå för stort och för extremt objektivt sätt.
///
Reuters uppger i skrivande stund att någon södra region av Ukraina nu står under total rysk kontroll.
Uppfattade ej namn på området/regionen, men källa lär få komma.
Detta understryker min uppfattning att man siktar på hela Ukraina, snarare än bara det uttalade Donbass.