Citat:
Ursprungligen postat av
Hor-Ulla
Hur kan det vara USA:s fel? Jag antar att du är ett troll..
Det finns ju en anledning att Sovjet upplöstes, och i princip alla länder sökte sig till väst. Detta krig visar också med väldig tydlighet varför t.ex baltländerna gick med i NATO. Eller menar du att baltländerna vart tvingad av USA att gå med i NATO?
Har aldrig tyckt att Sverige ska gå med i NATO, men jag har ändrat mig helt.
Man kan se det så här. Ryssland har uttryckt sin syn på säkerhetsläget under åratal om Natos expansion. Har man gått dem till mötes? Nej. Varför gick man inte Ryssland till mötes redan 2001,2002,2003 när man inte ansåg dem som ett hot? Nej man gjorde tvärt om, utnyttjade situationen för att utöka NATO.
Nu säger dem emot, precis som USA hade gjort om de än en gång hade försökt placera sin militär på Kuba. Med all rätt. Att Ukraina ska gå med i NATO kan inte vara viktigare än att komma överens med Ryssland. Det är inte bara mina åsikter, Lyssna på Tulsi Gabbard vad hon har att säga om det. F.d Militär och fd, presidentkandidat.
Om Europas säkerhetssituation är så viktig som man påstår så skulle man förhandlat med Ryssarna långt tidigare. Nu har man istället tvingat dem vända sig till Kina. Kina och Ryssland med flera andra länder kommer bara bilda en ännu starkare allians.
Och eftersom detta är ett efterblivet forum så måste man skriva varje gång att man tar inte Rysslands sida för att man försöker förstå deras agerande.