2022-02-24, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Det å finne ut når hun ble drept kan være avgjørende for oppklaringen. De fleste her er enige om at MB er troverdig og av at aeh var i live i alle fall fram til samtalen ble avsluttet. Det er usannsynlig at aeh som stod opp angivelig en time før th ikke ryddet opp glass og vannsøl. Det var jo det badet hun benyttet. Mao er jeg rimelig sikker på at badeuhellet ikke skjedde dagen før. Videre har vi samtalen med teh der uhellet ikke er tema. Sønnen hadde kuttet ryggen. Hun spurte ikke hvordan det gikk. Samtalen ellers er kunstig og kort med merkelige temaer med en trøtt teh. Teh hadde problemer i avhør og det tyder på at han skjuler noe og redd for å svare feil. Hvis en ukjent gm, evt innleid av th angrep aeh, ville ikke th involvert sønnen i forklaringen. Da ville kidnappingsnarrativet leve. Hvis teh fikk kutt ved opprydning ville dette være vanskelig å skjule om dna potensielt kunne finnes på glasskår. Slik det ligger ann er sønnens forklaring løgn. Enten har th drept aeh rett etter samtalen med mb og fått teh til å rydde opp eller så er teh involvert i selve drapet. Hvis hun blir drept før 9.10 (ths notering av avreise sv) må noen besvart tehs telefon. Noe usikkert fordi th ikke vil opplyse hvilken vei han tok til jobb. Th har vel ikke tid å besvare denne i 90 sek før han ankommer ft.

Anrop kan besvares automatisk, f.eks. for IPhone:

«Trykk på Besvar anrop automatisk, slå på Besvar anrop automatisk og angi varigheten før anropet svares på ved å trykke på Reduser-knappen eller Øk-knappen»

https://support.apple.com/no-no/guide/iphone/iph29145acf1/ios
Citera
2022-02-24, 14:34
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
En mulighet er jo at TH kjørte fra S4 kl. 07:56, returnerte 08:56 for
så å kjøre derfra til jobb litt etter 09:00.
Bil fra andemateplassen drar mot S4 kl 07.56.(rødt lys) for så å dra tilbake noen sekunder senere: "Hvitt/lyst lys som beveger seg minimalt mot andemateplassen". Bilen starter altså ikke fra S4.

Citat:
TH kan ha "glemt" å stille klokka fra sommertid til vintertid
på Futurum-kameraet slik at han kan ha kjørt inn foran bygningen mens klokka egentlig
var 08:14, mens kameraet viste 09:14. Så kjørte han hjem i nitiden og tok seg av AE
før han kjørte tilbake til jobb.
Man burde gå ut fra at dette er noe politiet har sjekket ut svært nøye.

Citat:
Ursprungligen postat av Askeladd1
Så sender de en person opp i skogholtet for å rekognisere når han faktisk drar.
Det kan bli litt for tilfeldig at rekognosering førte til at det gikk nøyaktig 1 time mellom 07.56 og 08.56. Det er også mest sannsynlig at TH dro på jobb etter kl 9

Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
For før han skal ha kjørt like over kl 9, må det også hensyntas tiden fra TH gikk ut av huset, bort til bilen, satte seg inn, gjorde seg klar til å starte bilen, og så kjøre ut fra plassen.
Enig i at noe tid burde beregnes på dette. Siden TH hadde jobbet nesten hver dag hele livet sitt så var nok prosessen å dra på jobb temmelig godt innarbeidet. Dette kunne vel ha tatt rundt 2 minutter? (også sett i sammenheng med tidspunkt når han ankom futurum)

Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Tror jeg faller ned på at dette er tilfeldigheter. Dersom TH og en hjelper eller flere står bak dette, tror jeg ikke nødvendigvis at den første bilen behøver ha noe med saken å gjøre i det hele tatt.
Å snu på en gangvei kan være vanskelig. At 07.56 bil kjører med fronten mot andemateplassen og rygger mot S4 igjen gjør det sannsynlig at det er samme bil som 08.56 (I tillegg til at det er nøyaktig 1 time mellom dem, og AEH forsvant akkurat den dagen i et hus like ved - rett etterpå)
Citera
2022-02-24, 14:35
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Er det noen som har kommet med plausibel forklaring på 7.56-bilen som beveger seg FRA S4 sakte nedover gangveien?

Fra VG:

«Klokken 07:56:01 – 07:56:19: Rødt lys som ikke beveger seg sett på gangveien.
Klokken 07:56:30 – 07:56:23: Hvitt/lyst lys som beveger seg minimalt mot andemateplassen. Politiet antar at dette er et kjøretøy.»

Eneste forklaring jeg kan komme på er at GM har kommet på et tidspunkt hvor de trodde TH var dratt, for så å oppdage at han ikke har det, og derfor kjører videre forbi S4 og ned gangveien.
Så sender de en person opp i skogholtet for å rekognisere når han faktisk drar. Bilen står og venter nede ved Andedammen. I det TH drar 8.56 kjører de så opp igjen gangveien de kom kjørende ned og gjennomfører som planlagt, 1 time etter skjema…?
En teori om dette kan henge sammen slik.

NRK:
"Klokka 07.56 forsvinningsdagen: Det politiet antar er en bil kommer kjørende oppover gangveien, bare 50 meter fra huset til Hagen. Lyset beveger seg få sekunder senere bort fra boligen. Ifølge Hagen hadde han på dette tidspunktet ikke stått opp"

Nettavisen:
"Kl. 07:56:01 – 07:56:19 - Rødt lys som ikke beveger seg sett på gangveien.
Kl. 07:56:30 – 07:56:23 - Hvitt/lyst lys som beveger seg minimalt mot andemateplassen. Politiet antar at dette er et kjøretøy"

Enig i teorien (slik også politiet tror) at bilen kommer opp gangveien og stopper (rødt lys) før den snur og kjører mot andemateplassen (Hvitt/lyst lys) Ergo, GM/person i bil er for tidlig ute og får øye på noe som gjør at person i bilen forstår at TH er hjemme.

Bilen kjører tilbake og venter nøyaktig 1 time før den rygger tilbake mot S4. Fordi en detalj om 08.56 bilen er "Lyst/hvitt lys fra området", det vil si at den rygger.

"Kl. 08:56:49 – 08:57:09 – Lyst/hvitt lys beveger seg fra området andemateplassen mot Sloraveien 4. Politiet antar at dette er et kjøretøy".

Dette gjør det også sannsynlig at det er samme bil fordi den rygger tilbake og mest sannsynlig ikke kan snu på gangveien etter at den har kjørt tilbake med fronten mot andemateplassen.

Etter å ha rygget opp igjen gangveien nøyaktig 1 time senere har fortsatt ikke TH dratt på jobb og GM venter i bil i enden av gangveien med fronten vendt vekk fra S4 og passer på bilen er plassert slik at den ikke sees når TH drar på jobb.

Tar man med i beregningen at TH/AEH dro på et spontant teaterbesøk kvelden før kan det være sannsynlig at TH dro senere på jobb en vanlig på grunn av dette.

Siden det er nøyaktig 1 time mellom observasjonene er det mest sannsynlig ikke benyttet rekognosering, det er en plan. Siden TH ikke dro på jobb til "vanlig tid" ble planen forskjøvet med nøyaktig 1 time. Kan hende det var for risikabelt å stå parkert nært S4 i lengre tid den dagen, derfor venter bilen et annet sted.

I følge google maps tar en rute fra S4 til Futurum ca 7 min. Siden bilen hans ble fanget opp på video-overvåking mellom kl 09.10 - 09.15 vil det si at han kunne ha kjørt fra S4 mellom kl 09.03 - 09.08. Legger man til ca 2 minutter for TH å "gå ut av huset, bort til bilen, sette seg inn, gjøre seg klar til å starte bilen, og så kjøre ut fra plassen" vil det si at AEH gjorde første anrop kl 09.06 til HHB1 rett etter at TH dro ut av døren. Det passer inn med at TH dro rundt kl 09.05.

Citat:
Såvidt jeg husker kjørte TH fra S4 rundt 09:05.
Kan være sannsynlig
Citera
2022-02-24, 15:33
Medlem
Om årets første snøfall natt til 31. oktober 2018. Og at Tom Hagen ble sint da politiet spurte om snøfallet.

Hvor mye snø falt det den natten. Hva var temperaturen.

Hvis Picassoen sto urørt på gårdsplassen i S4 hele natten. Ville det da ha samlet seg snø på frontruten. Så mye snø at frontruten måtte skrapes eller børstes denne morgenen?

Jeg prøvde å se på videoene av Futurum-mennene 07:26 og 08:00, for å se om det er bilder av biler med snø på. Fant ikke noe. Heller ikke på video av Hettemannen.

Men politiet har overvåkningsbilder av biler fra tidligmorgenen og utover. Kan sammenligne snømengden på THs bil med naboenes biler. De som ikke har stått i garasje. Uansett har TH selv sørget for bilder av Picassoen utenfor Futurum 09:14. Hvordan var snømengden på THs bil sammenlignet med andre biler denne morgenen.

Hvis TH var ute med Picassoen i løpet av natten, kanskje to eller flere turer, ville det ha vært mindre snø på bilen hans enn hva det burde ha vært om bilen hadde stått parkert.

Edit:
Eventuelt, dersom TH hadde kjørt opp i høyden og stått parkert en stund på natten, så kan det ha vært for mye snø på feks taket på bilen hans.
Senast redigerad av kornblomst 2022-02-24 kl. 15:42. Anledning: Edit
Citera
2022-02-24, 15:36
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Bil fra andemateplassen drar mot S4 kl 07.56.(rødt lys) for så å dra tilbake noen sekunder senere: "Hvitt/lyst lys som beveger seg minimalt mot andemateplassen". Bilen starter altså ikke fra S4.

Feil. Det var først observert et rødt lys som sto stille på gangveien, deretter
et hvitt lys som bevegde seg sakte mot andemateplassen. Altså vekk fra S4.

Noen har hevdet at dette kan ha vært "kidnapperne" som måtte snu med
uforrettet sak fordi de oppdaget at TH fremdeles var hjemme. Det kan rimeligvis
ikke stemme, fordi man ikke kan se gårdsplassen før man er forbi hekken og
altså helt inne i selve Sloraveien.

Jeg tenker at hvis det potensielt er mulig at TH har klusset med klokken på
kameraet på Futurum, kan dette være ham som har kjørt til jobb en time
tidligere for å gi inntrykk av at han ankom kl. 09:14. Så har han hoppet over
i en annen bil - "likbilen" - og kjørt til Sloraveien og opp gangveien 08:56.

Denne mulige "tidsforskyvelsen" kan også forklare at TH "ikke husker" hvilken vei
han angivelig kjørte til jobb. Fordi det ville være enkelt å sjekke om bilen
hans dukker opp f.eks. på trafikkameraer underveis - eller ikke.
Han kan ha valgt en rute hvor han ikke blir fanget opp på noen kameraer -
annet enn ved ankomst Futurum, selvfølgelig.
Citera
2022-02-24, 15:57
Medlem
Citat:
En teori om dette kan henge sammen slik.

NRK:
"Klokka 07.56 forsvinningsdagen: Det politiet antar er en bil kommer kjørende oppover gangveien, bare 50 meter fra huset til Hagen. Lyset beveger seg få sekunder senere bort fra boligen. Ifølge Hagen hadde han på dette tidspunktet ikke stått opp"

Nettavisen:
"Kl. 07:56:01 – 07:56:19 - Rødt lys som ikke beveger seg sett på gangveien.
Kl. 07:56:30 – 07:56:23 - Hvitt/lyst lys som beveger seg minimalt mot andemateplassen. Politiet antar at dette er et kjøretøy"

Enig i teorien (slik også politiet tror) at bilen kommer opp gangveien og stopper (rødt lys) før den snur og kjører mot andemateplassen (Hvitt/lyst lys) Ergo, GM/person i bil er for tidlig ute og får øye på noe som gjør at person i bilen forstår at TH er hjemme.

Bilen kjører tilbake og venter nøyaktig 1 time før den rygger tilbake mot S4. Fordi en detalj om 08.56 bilen er "Lyst/hvitt lys fra området", det vil si at den rygger.

"Kl. 08:56:49 – 08:57:09 – Lyst/hvitt lys beveger seg fra området andemateplassen mot Sloraveien 4. Politiet antar at dette er et kjøretøy".

Dette gjør det også sannsynlig at det er samme bil fordi den rygger tilbake og mest sannsynlig ikke kan snu på gangveien etter at den har kjørt tilbake med fronten mot andemateplassen.

Etter å ha rygget opp igjen gangveien nøyaktig 1 time senere har fortsatt ikke TH dratt på jobb og GM venter i bil i enden av gangveien med fronten vendt vekk fra S4 og passer på bilen er plassert slik at den ikke sees når TH drar på jobb.

Tar man med i beregningen at TH/AEH dro på et spontant teaterbesøk kvelden før kan det være sannsynlig at TH dro senere på jobb en vanlig på grunn av dette.

Siden det er nøyaktig 1 time mellom observasjonene er det mest sannsynlig ikke benyttet rekognosering, det er en plan. Siden TH ikke dro på jobb til "vanlig tid" ble planen forskjøvet med nøyaktig 1 time. Kan hende det var for risikabelt å stå parkert nært S4 i lengre tid den dagen, derfor venter bilen et annet sted.

I følge google maps tar en rute fra S4 til Futurum ca 7 min. Siden bilen hans ble fanget opp på video-overvåking mellom kl 09.10 - 09.15 vil det si at han kunne ha kjørt fra S4 mellom kl 09.03 - 09.08. Legger man til ca 2 minutter for TH å "gå ut av huset, bort til bilen, sette seg inn, gjøre seg klar til å starte bilen, og så kjøre ut fra plassen" vil det si at AEH gjorde første anrop kl 09.06 til HHB1 rett etter at TH dro ut av døren. Det passer inn med at TH dro rundt kl 09.05.

Kan være sannsynlig

7.56 bilen sine bevegelser mener jeg peker på at TH ikke er med på dette. Kan ikke ha en plan som åpner for at en bil måtte kjøre opp og ned den gangveien unødig, det er usannsynlig dårlig planlagt/koordinert. At TH skulle velge å dra 1 time senere akkurat den dagen dersom han visste at GM skulle slå til og dermed sette hele operasjonen i fare gir ingen mening. Så hvis den var en del av en plan som TH var med på så må 7.56 ha hatt en annen funksjon enn 8.56-bilen. Men jeg klarer ikke komme på en logisk grunn for å kjøre en bil to ganger den gangveien ila en time, annet enn at GM faktisk ble overrasket og måtte iverksette retrett inntil TH faktisk dro, og at 8.56 bilen kjørte i det utskremt spaner så TH komme ut døra og ga signal til bilen.

Er selvfølgelig rart at TH synes å ha brukt mer enn 7 min til jobb, men kan ha en naturlig forklaring som at han fylte bensin?
Citera
2022-02-24, 16:00
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Feil. Det var først observert et rødt lys som sto stille på gangveien, deretter
et hvitt lys som bevegde seg sakte mot andemateplassen. Altså vekk fra S4.

Noen har hevdet at dette kan ha vært "kidnapperne" som måtte snu med
uforrettet sak fordi de oppdaget at TH fremdeles var hjemme. Det kan rimeligvis
ikke stemme, fordi man ikke kan se gårdsplassen før man er forbi hekken og
altså helt inne i selve Sloraveien.

Jeg tenker at hvis det potensielt er mulig at TH har klusset med klokken på
kameraet på Futurum, kan dette være ham som har kjørt til jobb en time
tidligere for å gi inntrykk av at han ankom kl. 09:14. Så har han hoppet over
i en annen bil - "likbilen" - og kjørt til Sloraveien og opp gangveien 08:56.

Denne mulige "tidsforskyvelsen" kan også forklare at TH "ikke husker" hvilken vei
han angivelig kjørte til jobb. Fordi det ville være enkelt å sjekke om bilen
hans dukker opp f.eks. på trafikkameraer underveis - eller ikke.
Han kan ha valgt en rute hvor han ikke blir fanget opp på noen kameraer -
annet enn ved ankomst Futurum, selvfølgelig.
Dette står i media:

Nrk 23.02.2021.

"I slutten av oktober gjorde politiet det kjent at ett eller flere antatte kjøretøy beveget seg mot huset til Anne-Elisabeth og Tom Hagen*to ganger på morgenen forsvinningsdagen i 2018"

Ingen tvil om at det var noen som nærmet seg boligen og snudde av en eller annen grunn.

Leser videre:
"Etter vår oppfatning er det utvilsomt en reell mulighet for at det var gjerningspersonene som benyttet denne bilen og at de ventet på at Tom Hagen skulle forlate boligen, sier forsvarer Svein Holden i Advokatfirmaet Hjort til NRK"

----

Hvis TH klusset med klokken, ville det ikke vært en grei sak for politiet å avsløre dette med å sjekke tidspunkt fra video opp mot forklaringer til diverse personer når de dro til/fra jobb osv?

Tviler sterkt på at dette er tilfellet, ellers ville vel saken ha vært oppklart for lenge siden.
Senast redigerad av Legokatt 2022-02-24 kl. 16:25.
Citera
2022-02-24, 16:49
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Dette står i media:

Nrk 23.02.2021.

Finner ikke artikkelen du siterer fra. Hvis jeg googler sitatet får jeg treff på eldre
artikler der ordet "oppover" mangler. Litt lenger nede i søket får jeg treff på innlegget
du nettopp skrev her i forumet.
Citera
2022-02-24, 16:49
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
7.56 bilen sine bevegelser mener jeg peker på at TH ikke er med på dette. Kan ikke ha en plan som åpner for at en bil måtte kjøre opp og ned den gangveien unødig, det er usannsynlig dårlig planlagt/koordinert. At TH skulle velge å dra 1 time senere akkurat den dagen dersom han visste at GM skulle slå til og dermed sette hele operasjonen i fare gir ingen mening. Så hvis den var en del av en plan som TH var med på så må 7.56 ha hatt en annen funksjon enn 8.56-bilen. Men jeg klarer ikke komme på en logisk grunn for å kjøre en bil to ganger den gangveien ila en time, annet enn at GM faktisk ble overrasket og måtte iverksette retrett inntil TH faktisk dro, og at 8.56 bilen kjørte i det utskremt spaner så TH komme ut døra og ga signal til bilen.

Er selvfølgelig rart at TH synes å ha brukt mer enn 7 min til jobb, men kan ha en naturlig forklaring som at han fylte bensin?

Det spørs når han dro fra S4 og nøyaktig tidspunkt når han ankom Futurum. Står at bilen hans ble fanget opp mellom kl 09.10 - 09.15. Det er en slingringsmonn på 5 min.

Bilen hans kunne dratt fra S4 en gang mellom kl 09.03 - 09.08 hvis turen tok 7 min.

Ellers enig med Jayce at det burde beregnes litt tid fra TH dro ut døren og til han kjørte ut av porten. Sett gjennom tidslinjen kan TH ha dratt ut av døren rett før AEH ringte HHB1. En mulighet.
Citera
2022-02-24, 16:53
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Finner ikke artikkelen du siterer fra. Hvis jeg googler sitatet får jeg treff på eldre
artikler der ordet "oppover" mangler. Litt lenger nede i søket får jeg treff på innlegget
du nettopp skrev her i forumet.
Her er link
https://www.nrk.no/norge/forsvarer-holden_-mener-gjerningsmenn-ventet-pa-at-tom-hagen-skulle-forlate-boligen-1.15217020
Citera
2022-02-24, 17:29
Medlem
Citat:
Anrop kan besvares automatisk, f.eks. for IPhone:

«Trykk på Besvar anrop automatisk, slå på Besvar anrop automatisk og angi varigheten før anropet svares på ved å trykke på Reduser-knappen eller Øk-knappen»

https://support.apple.com/no-no/guide/iphone/iph29145acf1/ios
Autosvar er absolutt en mulighet. Mb ga alibi til 8.56 og tehs tlf var i hans bolig. Derfor faller ikke alt sammen om autoringing feilet. Inaktiviteten på tlf kan lett begrunnes med soving. Spørs når teh startet tlfaktiviteten. Vi vet hans tlf ringte 9.48 og da må det vel være en fysisk person som ringte. Hvem andre enn teh kan det være. Må nesten enda en person inn i dette opplegget
Citera
2022-02-24, 17:33
Medlem
Citat:
Her er link
https://www.nrk.no/norge/forsvarer-holden_-mener-gjerningsmenn-ventet-pa-at-tom-hagen-skulle-forlate-boligen-1.15217020

Synes kjøretøyet ser ut til å ha rødlig farge i den zoomede versjonen i den artikkelen. Rart at Politiet sier de ikke kan si noe om farge. Det er jo farge på trær, blader osv som samsvarer med virkeligheten.
Får meg til å tenke på Rød BMW i Ås…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in