2022-02-24, 13:38
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Detta hade aldrig skett med Trump.
Trump-tiden är sedan länge förbi och det är fullkomligt meningslöst att göra hypoteser baserat på att han skulle blivit omvald. Alla vettiga amerikaner i (D) och (R) håller med om att USA inte stillasittande kan acceptera Putins aggression. Det här är alltså inte någon partipolitisk fråga i USA. Sedan är militär vedergällning förmodligen inte aktuellt, utan kraftiga ekonomiska sanktioner.
Citera
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Ah, men ingen fattar det att det samma gäller kina: deras elit har sina barn på skolor i USA! Alla är egentligen positivt inställda till USA och EU. Det är bara spel för gallerierna för att behålla makt och stabilitet som kina käbblar. Nästa generationer barn till nuvarande ledare är fostrade i väst efter samma moral som oss och mer behöver inte sägas.

Nej, det är inte sant, de har kulturella/etniska lojaliteter som avetnifierade svenskar har mycket svårt att begripa, eftersom svenskar har ett helt annat värderingspaket. Även kinesiska dissidenter (jag känner ett par stycken) är mycket lojala till det kinesiska folket. Svenskar, däremot, är inte lojala till sitt folk, utan till sitt politiska system.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och vad har jag för fel i det? Det jag svarar på är det eviga tjatet om han tänker invadera landet och ta över makten i Kiev. Det kommer han inte att göra har jag sagt flera gånger och jag står kvar vid det. Det vore ett taktiskt misstag att ockupera hela Ukraina. Däremot, jag har vid ett flertal tillfällen att något sådant som vi ser idag skulle inträffa om Putin skulle välja att ta till militära medel. Det är synd att du inte förstår skillnaden. Om det ör vettigt får vi se men jag tror inte han hade några val. Särskilt när ett enigt Duma röstat för att de två regionerna skulle erkännas. På tal om Putins stöd då.

Vill du ha fortsatt diskussion kring detta får du faktiskt ta in det i ditt huvud. Det blir bara tröttsamt annars.

Fast, som vanligt ska man aldrig säga aldrig. Jag tror heller inte att Ryssland helt och hållet kommer att annektera Ukraina, eller något liknande, men helt säker kan man inte vara.

Mer sannolikt är, i min mening, att Ryssland tvingar Ukraina till ett fredsavtal där de östra regionerna får självbestämmande, där Krim officiellt går till Ryssland och där Ukraina lämnar garantier om alliansfrihet rörande NATO, men den som lever får se.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, det är det. Jag bemöter snacket om att Putin tänker ockupera hela Ukraina. Det har varit det ständiga mantrat från Washington och det är det jag inte tror på.

Ge dig för fan din äckliga postmodernist. Språk är inte en monolog, det är en dialog. Vi kommer överrens om definitioner. Om det inte passar kan du sticka tillbaka till ditt favoritland i öster.
Citera
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Flightradar24 verkar lite överbelastat just nu

https://globe.adsbexchange.com/
Enda vettiga att följa om du använder en dator. Tryck på tangenten U så får du bara upp militära flyg.

Riktigt obehagligt att se vad som sker nu i Ukraina. Det som är riktigt skrämmande är att man börjar inse att Ryssland planerat för detta väldigt länge och varje steg Väst/EU/NATO tar har Ryssland redan räknat med skall ske, veckor tillbaka och våra kommande sanktioner.

Nu verkar det som att väst kommer införa hårda sanktioner vilket ryssen verkar skaka på huvudet åt, detta verkar redan vara med i ekvationen för deras del.

Är verkligen emot krig men i detta fall känner jag det är dags att sätta ner foten mot Ryssland för just nu känns det som dom leker med oss. Införs bara hårda sanktioner så känns risken för att förlora även Ukraina för en lång framtid framöver är överhängande.
Citera
Medlem
kordens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Flightradar visar 4 st "United Air Force" plan av varierande typ cirkla över Polen.

Följande :

NACHO134

https://www.flightradar24.com/NACHO134/2aec69f7

LAGR973

https://www.flightradar24.com/LAGR973/2aec723a

REDEYE6

https://www.flightradar24.com/REDEYE6/2aec4eb3

0000

https://www.flightradar24.com/0000/2aec56b9

Överbelastning? Kommer inte in.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Det här måste ju vara en riktig boost för den ukrainska stridsmoralen. Not. Den ukrainske stridspiloten flög till Rumänien istället och landade där. ”Nej, fy fan jag drar”.

https://dailystormer.name/ukrainian-...es-to-romania/

Kort om bränsle och alla baser i närheten utslagna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Det här måste ju vara en riktig boost för den ukrainska stridsmoralen. Not. Den ukrainske stridspiloten flög till Rumänien istället och landade där. ”Nej, fy fan jag drar”.

https://dailystormer.name/ukrainian-...es-to-romania/
Bra, förnuftig man, hoppas fler följer efter så vi får ett snabbt slut på puppet regimen i Ukraina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Det spelar ingen roll vilken typ av regim ett land har, enligt FNs stadgar motiverar inte detta en militär invasion som störtar landets regim. Undantaget om landet ifråga deklarerat krig mot andra och invasionen är självförsvar.
Hade Ukraina varit medlem i NATO hade Ryssland aldrig vågat gå in.
Ytterst tveksamt att NATO väljer att kriga mot Ryssland för Ukrainas sak.

Men det spelar roll om ett land tros ha WMD (massförstörelsevapen) utan att det är tillåtet att man har det, och det trodde man Irak hade.

Putin går in i Ukraina för att han vill stå med i historieböckerna, hans uttalade skäl är påhittade och invalida.
Citera
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ukrainas ledning mobiliserade igår, de har inte hunnit sätta landet på krigsfot.
Med lite vett borde Ukraina ha mobiliserat för flera veckor sedan och förberett broar och lämpliga passager för sprängning och planerat för eldöverfall. Allt för att bromsa en invasionsstyrka.
Får en rysk pansarkolonn några vagnar bortskjuta så tar det stopp tills man rensat/undersökt terrängen.
Sen rullar man igen, blir det ett nytt eldöverfall några km fram tar det stopp igen.
Med rätt begränsade medel kan man försena en bataljons framryckning med många timmar och köpa sig tid för egen trupp att omgruppera.
Skulle tro att de droppar jägare en bit in för att hålla vägen fri för framryckning.
Citera
Medlem
Moskva Börsen dök 45% sedan den öppnade. Det måste ju vara världsrekord eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Putin gav Ukraina och väst månader att förbereda sig.

Och ändå är ryssarna redan inne i Kiev och NATO sitter på läktaren.

Väst i ett nötskal. Biden har väl redan glömt av invasionen.

Än är det väl inte riktigt över får man hoppas. Annars blir man ruggigt besviken på kämparglöden. Kämpar man inte så försvinner mycket av respekten till ukrainarna för egen del. Förhoppningsvis har de en plan med det hela, lura ryssen att allt är lugnt än tills...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in