Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-24, 08:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ANDERS
Vad köper ni?
Inte ett skit. Fegar och avvaktar tills det lugnar ner sig. Har för närvarande ungefär 75% i likvider.

Men kom gärna med förslag.
Citera
2022-02-24, 08:24
Medlem
backwardations avatar
Nu kommer det bli hus i helvete. Spänn fast och förbered för full invasion.
Citera
2022-02-24, 11:43
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Du känner till att det alltid finns en köpare och en säljare av varje aktie som säljs va?

Kan du kvantifiera denna "övervikt" som du känner att du ser?

Två personer enas om ett pris och sedan sker de ett avslut de stämmer. Men om de finns 10 personer som vill sälja till en viss kurs och bara en som vill köpa. Så blir de bara ett avslut och resten får antingen vänta på att nån vill köpa till kursen dom satt eller så får dom sänka priset som dom är villiga att sälja för. De är detta som i de rent praktiska ledet gör så att en aktie eller börsen i sin helhet går ner.

Angånde ränte höjningar så viskade ju riksbanken om de i mitten av månaden och kursen föll drastiskt precis som jag hävdat att den skulle göra.

Och nu ger Ryssland krisen utslag på markanden. Alla farhågor infriades med andra ord.

Snart tror jag att Kina inspireras av Rysland och börjar bråka med Taiwan. Och oundvikligen så måste USA göra något åt inflation

Räkna inte med nån snabb återhämting heller eftersom tillväxtbolagen rasat enormt! Åtminstone så närmar sej värderingarna de reala värdena något.
Senast redigerad av Flickpojken 2022-02-24 kl. 11:51.
Citera
2022-02-24, 11:52
Medlem
Flickpojkens avatar
Om man nu vill handlas så tror jag inkassobolagen. Intrum tillexmeple. Har endast backat marginet de senaste året.
Citera
2022-02-24, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandskille88
Nu smäller det ordentligt i Ukraina, kommer bli en ordentlig smäll för börsen också. Tror detta är triggern för kraschen många pratat om så länge, förhoppningsvis har dom som inte har råd förlora massa pengar redan sålt av.
Börsen ner 15% sedan årsskiftet, nu kommer triggern för kraschen som många pratat om? Varför får man flashbacks från corona-trådarna där folk månader efter mars 2020 fortfarande var övertygade om att börsen ska krascha...
Citera
2022-02-24, 12:08
Medlem
När tror ni det börjar på allvar? Börsen fortfarande väldigt hög jämfört med tre år sedan
Citera
2022-02-24, 12:19
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Två personer enas om ett pris och sedan sker de ett avslut de stämmer. Men om de finns 10 personer som vill sälja till en viss kurs och bara en som vill köpa. Så blir de bara ett avslut och resten får antingen vänta på att nån vill köpa till kursen dom satt eller så får dom sänka priset som dom är villiga att sälja för. De är detta som i de rent praktiska ledet gör så att en aktie eller börsen i sin helhet går ner.

Jösses så korkad du är. Antalet säljare är inte det avgörande här utan det är hur stora volymer av aktier det finns på olika prisnivåer. I det ögonblick det finns köpare och säljare på samma nivå sker avslut och därefter uppstår en spread mellan köpare och säljare igen, inget konstigt med detta.
Citera
2022-02-24, 12:22
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Jösses så korkad du är. Antalet säljare är inte det avgörande här utan det är hur stora volymer av aktier det finns på olika prisnivåer. I det ögonblick det finns köpare och säljare på samma nivå sker avslut och därefter uppstår en spread mellan köpare och säljare igen, inget konstigt med detta.

Va de inte precis de jag försökte förklara för dej så pedagogiskt jag kunde.
Citera
2022-02-24, 12:23
Bannlyst
HJÄLP MIG SNÄLLA!!!

Jag har 200 000 i likvider är det NU jag ska köpa eller vänta och se om börsen faller ännu mer?
Citera
2022-02-24, 12:25
Medlem
Flickpojkens avatar
Jag hoppas verkligen inte att du sitter på en hög teck aktier som du tror ska hämta sej i närtid i alla fall.
Citera
2022-02-24, 12:29
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Va de inte precis de jag försökte förklara för dej så pedagogiskt jag kunde.

Det du inte förstår är att detta redan reflekteras i nuvarande prisnivåer men du tror att det kommer påverka framtida priser.
Citera
2022-02-24, 12:40
Medlem
Nu kommer frågan, börserna krashar, men varför säljer folk?
Säljer ni bara för att andra säljer eller vad är anledningen till att folk säljer för att det blir krig?

Finns det någon annan anledning att sälja mer än att andra säljer?

Jag menar om man äger aktier som inte har något med Ryssland eller Ukraina att göra, varför säljer man? Bara för att man tror att andra kommer göra det? Inga andra vettiga anledningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in