2022-02-24, 09:52
Medlem
no-right-returns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
Det enda världen behöver är att Kina och Ryssland raderar ut USA. Då äntligen kan världen bli fri.
Vad är det för fantasivärld du föreställer dig då?
Citera
2022-02-24, 09:52
Medlem
Bhagavans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Det är fullt möjligt att det här resulterar i en statskupp där Putin avsätts när missnöjda officerare ser hur landet förblöder i ett kostsamt krig. Ryssland är ett fattigt land som knappast har råd att föra krig. Ekonomiskt sett är Ryssland fortfarande ett u-land som får in pengar på export av råvaror.

För svenskt vidkommande kommer bensinpriset att skena nu.
Bensin och el lär bli dyrt bortom vår fantasi.
Citera
2022-02-24, 09:53
Medlem
Gynekologstols avatar
Jag är mycket besviken på Putins agerande. Jag trodde att han skulle nöja sig med att knäppa västmakterna på näsan, men jag hade fel. Även om jag fortfarande tycker att det var dumt av västvärlden att tränga in Ryssland i ett hörn (jämför med Tyskland efter första världskriget) så går det inte att ställa sig bakom angreppet på Ukraina.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Just nu på P1 morgon sa de det onämnbara.

Reportern frågade en expert vad som menades med Putins uttalande att "om väst lägger sig i så kommer ni mötas av något så hemskt som ni aldrig kan tänka er"

Expertens svar: Jaa. det är ju en klar antydan om kärnvapen.

Ja, det är ämnet ingen velat ta i dessa veckor.

Men det gjorde Democracy Now igår. I det allra värsta scenariot så kan några miljarder möta svältdöden då vi får en fimbulvinter i flera år pga av all skit i atmosfären. Givetvis har vi alla direkt döda i kärnvapenkriget och sedan totalt kollapsad el- och matförsörjning.

Från 15.00:
https://www.democracynow.org/shows/2022/2/23
Citera
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Någon som sitter på någon informativ kvalitativ stream / online nyhetssändning, svenska/engelska.
https://www.youtube.com/watch?v=gMC4r9Or-PA
Citera
Medlem
Drapåtrissors avatar
Den gamla KGB räven drömmer om att Ryssland åter ska bli en stormakt i världen som under sovjettiden med halva Europa som hans lydstater. Bara en tidsfråga innan nästa land måste "befrias" och vi som ännu inte hunnit ansluta oss till Nato är bara en liten mumsbit för den ryska björnen om han t.ex vill ta Gotland. Skrämmande att galningen inte ens skulle tveka att använda kärnvapen.
Citera
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bhagavan
Mycket bra. Ukraina kan stå sig helt okej mot dessa attacker, dock bara i högst någon vecka. Hoppas på att sanktionerna slår ut Ryssland mer och mer under den tiden.
Stor humor att det finns folk som tror på nazisterna i Ukraina. "Kriget" är redan slut och är underbart.
Citera
2022-02-24, 09:54
Medlem
Vilket fiasko för Nato och väst... Genom att vika ner sig ger de Ryssland och Putin klartecken till att göra precis som han vill. Sanktionerna kommer inte ge ett skit iom att Kina valt att backa upp Ryssland.

Precis som Trump sa; Det här hade aldrig hänt under hans administration.
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leckie
Man undrar hur ryska folket känner inför det här.

Fullständigt jäkla obegripligt. Men det är bara att konstatera att ryssarna är funtade så annorlunda i huvudet att jag aldrig kommer kunna förstå dem.

Bara för att ta ett exempel som får det att snurra i skallen på mig:
Ryssland påstås alltså vara en demokrati. Men i vad för sorts demokrati kan folket vakna upp en morgon och få höra att regeringen på eget bevåg, utan att ens förvarna dem, startat ett omfattande invasionskrig med potentiellt apokalyptiska följder? Man har till och med in i det sista givit försäkringar om att man inte ska invadera -för jag kan inte tänka mig att Kreml sagt en sak till omvärlden, och samtidigt gett det korrekta "inside scoop" till sin egen befolkning. Det hade vi hört om i så fall.

Även om ryssarna nu stödjer invasionen i sig - hur kan de tycka det är ok att regeringen rent ut ljuger för dem och inte ens givit dem chansen att invända?
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ge en saklig bild av hur det ser ut och hur Putin kan tänkas resonera. Är det fel anser du?
Att Putler vill ta över både Vitryssland och Ukraina har varit känt länge. Lyckas han med det är Baltikum nästa mål.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
MINUS 47 procent på Moskvabörsen. Herre, herre jävlar.

https://www.moex.com/en/

Ryssland är slut som land.

Wow. Nån med miniräknare som kan räkna på vad kriget kostat ryssen bara idag?
Måste säga att det var klantigt av Putin att inte stänga börsen innan. Men han kanske är så trygg i sin position att han skiter i konsekvenserna av en kraschad inhemsk marknad.
Citera
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no-right-return
Vad är det för fantasivärld du föreställer dig då?
En värld utan världens största terrorstat vilket också leder till att världens näst största terrorstat faller och vi är äntligen fria.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in