2022-02-24, 02:01
Medlem
Upperkutts avatar
https://youtu.be/h2P9AmGcMdM

En Indier sammanfattar läget, hur det har varit, varför det är som det är och vad som kommer att hända.

Han tar upp föregående Ukrainska presidenter, avtal, avtalsbrott, politiska spel, usas/natos/eus inblandning.

Källhänvisar och ger en objektiv bild.

Detta bör alla se, även du som är en vänsteridiot eller ett rysstroll.

Min förhoppning är att det kan bli ett bättre debattklimat i trådarna så att folk slutar kasta sand på varandra och kan hålla sig till sakfrågorna istället.
Citera
2022-02-24, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror Ukraina kommer få en massa vapen av väst. Om Ryssland fortsätter till Västra Ukraina så tror jag Polen och kanske Baltstaterna skickar in trupp i Ukraina. Jag tror inte de låter Ryssland ta hela Ukraina. Sedan vet man inte vad Turkiet gör, de vill inte att Ryssland tar över hela Svarta Havet. Jag tror Putin är körd. Kanske blir han mördad av sina generaler.
Det är absolut ett möjligt scenario, västra Ukraina sticker ju långt in i Centraleuropa och bebos mest av katoliker så Polen kommer nog att reagera kraftfullt om Ryssland skulle ockupera de områdena. Putin skulle inte våga anfalla Polen heller då han är rädd för länder som är med i NATO, det såg man ju när Turkiet sköt ner ett ryskt plan, de gapade högt i Kreml om vedergällning men vad hände mer än lite sanktioner mot turkiska tomater plus att de tillät någon mobb att vandalisera turkarnas ambassad? -Nej just det ingenting! Är nog mer troligt att Putin planerar att sätta en marionettregim i Kiev snarare än att annektera hela Ukraina.
Citera
2022-02-24, 02:14
Medlem
geir44s avatar
Något tycks dra i gång. Men det har många, jag med, sagt förut. Hitler anföll klockan 4-5 som oftast. Vågar Putin det här?
Citera
2022-02-24, 02:17
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Något tycks dra i gång. Men det har många, jag med, sagt förut. Hitler anföll klockan 4-5 som oftast. Vågar Putin det här?

En Ukrainsk Boeing 777 från Västindiska öarna ska landa i Kiev kl 04:30 (Ukrainsk tid). Jag är inte säker på det är en bra idé.
Senast redigerad av ElongatedMuskrat 2022-02-24 kl. 02:20.
Citera
2022-02-24, 02:24
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Politiker och Biljonärer vet att Putin blir starkare genom Nordstram 2. Och Nordstream 2 finansierar ju Rysslands militär.
Så tråkigt för dem. Jag kan tänka mig att det redan nu går ett eller två större fraktfartyg över NS2 som råkar tappa kontrollen över sitt ankare på precis rätt plats.
Citera
2022-02-24, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Så tråkigt för dem. Jag kan tänka mig att det redan nu går ett eller två större fraktfartyg över NS2 som råkar tappa kontrollen över sitt ankare på precis rätt plats.

Utanför gotland.
Citera
2022-02-24, 02:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Om det skall vara någon större strategisk vinning med den stora apparat som Putin dragit i gång, och med det höga pris som finns att betala, så är risken överhängande att det slutar med att Ryssland intar de landområden som ligger öster o söder om floden Dnepr.

Blir det så, så ligger Kiev illa till, då floden Dnepr inte bara delar hela landet Ukraina utan även delar huvudstaden Kiev.

Jag tror att det är ett sannolikt scenario.
Han har väl inte dragit igång någon stor apparat. Han har erkänt Donetsk och Luhansk vilket möjliggör ett ingripande. Det räcker sedan att ryssarna rullar in för att stridigheterna ska upphöra. Ukrainska armén kommer inte att attackera ryska armén.

Det hela kommer att live-streamas så du lär inte missa det när det blir dags.
Citera
2022-02-24, 02:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Det är den stora frågan. Riskfyllt. Men han har inte fått igenom några krav så det blir svårt att backa tillbaka och vinkla det som en framgång.
Citera
2022-02-24, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
https://youtu.be/h2P9AmGcMdM

En Indier sammanfattar läget, hur det har varit, varför det är som det är och vad som kommer att hända.

Han tar upp föregående Ukrainska presidenter, avtal, avtalsbrott, politiska spel, usas/natos/eus inblandning.

Källhänvisar och ger en objektiv bild.

Detta bör alla se, även du som är en vänsteridiot eller ett rysstroll.

Min förhoppning är att det kan bli ett bättre debattklimat i trådarna så att folk slutar kasta sand på varandra och kan hålla sig till sakfrågorna istället.

Tack för den. Mycket bra sammanfattning.
Intressant att han sa att India stöttar Ryssland.
Citera
2022-02-24, 03:02
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElongatedMuskrat
En Ukrainsk Boeing 777 från Västindiska öarna ska landa i Kiev kl 04:30 (Ukrainsk tid). Jag är inte säker på det är en bra idé.
Ett LOT från Polen från WAR - Kiev har vänt i polskt luftrum och vänder tillbaka innan det når gränsen till Ukraina. Cirklar över Lublin. (KI755) https://www.flightradar24.com/LOT755/2aebbb57

Ett El Al från Tel Aviv till Toronto når ukrainskt luftrum, jagas ut ur Ukrainskt luftrum till Rumänien. (LY29) https://www.flightradar24.com/ELY029/2aeb6eae

Ett Sky Up från Kiev till Moldavien lyfte, åkte runt flygplatsen, och landade igen. (PQ8003) https://www.flightradar24.com/SQP8003/2aebbc2b

Ett Motor Sich till Zaporizhzhia har vänt och åker till Kiev. (M96532) https://www.flightradar24.com/MSI6532/2aeb6964

Ganska tomt i luftrummet över Ukraina snart.

Håller på att rensas från civila flyg nu.

Troligtvis stängs luftrummet helt över Ukraina snart.
Citera
2022-02-24, 03:02
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Det är mycket händer just nu, en massiv upptrappning det senaste dygnet.
Allt tyder på en attack inom kort.

Men enligt mina egna beräkningar borde Putin behöva ett par dygn till innan ett storskaligt anfall kan äga rum, men å andra sidan vet jag ju inte hur planeringen ser ut.

Jag har tidigare trott att invasionen kommer ske från sydost, genom Donbass.
Men nu börjar jag tro att Putin istället kanske går på Kiev direkt!
Ryssarna har enormt många trupper 20 mil norr om Kiev.
Tar han Kiev, tar han Ukraina.
Efter fullskalig attack på Kiev kan han därefter gå in från syd och systematiskt gå norrut, samtidigt som trupper från öster understödjer.

Som sagt, jag tycker det borde behövas ett par dagars förberedelse till, men ev. är allt redan klart och då kan en attack ske precis när som helst, kanske redan om ett par timmar.
Annars är min gissning, inom 3 dygn.
Citera
2022-02-24, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är mycket händer just nu, en massiv upptrappning det senaste dygnet.
Allt tyder på en attack inom kort.

Men enligt mina egna beräkningar borde Putin behöva ett par dygn till innan ett storskaligt anfall kan äga rum, men å andra sidan vet jag ju inte hur planeringen ser ut.

Jag har tidigare trott att invasionen kommer ske från sydost, genom Donbass.
Men nu börjar jag tro att Putin istället kanske går på Kiev direkt!
Ryssarna har enormt många trupper 20 mil norr om Kiev.
Tar han Kiev, tar han Ukraina.
Efter fullskalig attack på Kiev kan han därefter gå in från syd och systematiskt gå norrut, samtidigt som trupper från öster understödjer.

Som sagt, jag tycker det borde behövas ett par dagars förberedelse till, men ev. är allt redan klart och då kan en attack ske precis när som helst, kanske redan om ett par timmar.
Annars är min gissning, inom 3 dygn.

Väldigt märkligt att inte Ukraina har mobiliserat allt de har om man inte planerar snabb kapitulation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in