2022-02-23, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Jo, i verkligheten grävs det massgravar förstås.
Var inte larvig! Det kommer inte bli massgravar för vaccinerade och inte heller för ovaccinerade..
Citera
2022-02-23, 13:29
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Är ju fortfarande oklart om vaccinen faktiskt ökar smittspridning då enl danska siffror vaccinerade har större chans bli smittade efter 90 dagar. De flesta "tror" dock att skyddet bara går ner till noll efter 90 dagar.

Om man tittar historiskt så har Tegnells scenarier alltid slagit fel så slutsatsen borde vara att det definitivt inte kommer nån ny variant i Mars som sprids effektivt samt är farlig.

Nej i dagsläget finns inget som är oklart kring detta ..

Exakt såhär säger danska FHM ( sundhetsstyrelsen) ..

” Även om vi just nu ser höga infektionstal kan vi nu samtidigt se de första tecknen på att epidemin är på väg att vända. Den viktigaste anledningen till detta är att vi i Danmark har ett mycket högt stöd för vaccinationsprogrammet mot covid-19. Dessutom har många danskar nu, särskilt efter att omikron-varianten introducerats, även blivit smittade av covid-19.”
Citera
2022-02-23, 14:48
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Idag firar vi att Taiwan rapporterar 2 nya fall. De skulle givetvis kunna ha tiotusentals och ändå smiska stjärten på svenskar dumma nog att ta Tegnell seriöst med tanke på hur långt de kommit med vaccineringen, men extra härligt när det är på en riktigt förnedrande nivå.
Och vi har redan firat att vi avslutat pandemin och har noll restriktioner. Kineserna får fortsätta leva i sin eviga Coviddystopi.
Citera
2022-02-23, 15:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Här kan man se dubbeltoppen (BA.1 och BA.2) som jag pratade om., 13 Februari var peaken och du sa med din lilla helgardering mitten på Februari (även om du sa feb/mars också) så du hade mer rätt än FHM, de var bara en månad fel som vanligt. Att folkhälsomyndigheten slutade testa var ett misstag, man kunde kört februari ut, även om man öppnade upp, information och data är inte fel. UK var först, Danmark och Norge lite efter och vi lite efter det.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-03-08..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=EDNKSWE~DNK~N OR

Lite märkligt att nedgången i antalet fall sammanfaller i tid med att man minskar testningen med 90%, eller hur?
Citera
2022-02-23, 15:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Lite märkligt att nedgången i antalet fall sammanfaller i tid med att man minskar testningen med 90%, eller hur?

Inte jättemärkligt nej, men Norge har inte minskat speciellt mycket, tror inte UK gjorde det heller.
Citera
2022-02-23, 15:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Idag firar vi att Taiwan rapporterar 2 nya fall. De skulle givetvis kunna ha tiotusentals och ändå smiska stjärten på svenskar dumma nog att ta Tegnell seriöst med tanke på hur långt de kommit med vaccineringen, men extra härligt när det är på en riktigt förnedrande nivå.
Så du avundas Taiwan med deras totalt 20K fall på över 20 miljoner invånare? Det betyder att de har en naturlig immunitet på under en promille. Då ligger vi betydligt bättre till.
Citera
2022-02-23, 15:15
Medlem
Citat:
Inte jättemärkligt nej, men Norge har inte minskat speciellt mycket, tror inte UK gjorde det heller.

Norge är uppe och nosar på ofattbara 75% andel positiva tester.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-03-08..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Share+of+positive+tests&Interval=7 -day+rolling+average&Relative+to+Population=false&C olor+by+test+positivity=false&country=EDNKSWE~NOR

Dessa siffror har vi inte sett innan.

Personligen tror jag inte smittan har peakat i varken Danmark eller Norge.
Citera
2022-02-23, 15:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-03-08..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Share+of+positive+tests&Interval=7 -day+rolling+average&Relative+to+Population=false&C olor+by+test+positivity=false&country=EDNKSWE~NOR

Det hade jag missat, men det kan ju inte bli mycket värre än så kan man tycka? Det sura i bägaren är att både inlagda på IVA och respirator tickar uppåt, var ju inte det vi ville se.
Citera
2022-02-23, 15:35
Medlem
Citat:
Det hade jag missat, men det kan ju inte bli mycket värre än så kan man tycka? Det sura i bägaren är att både inlagda på IVA och respirator tickar uppåt, var ju inte det vi ville se.

Tickar upp här i Sverige, tittar man på SVT:s IVA stat så tickar vi väl ner? Eller tänkte du på Norge/Danmark?
Citera
2022-02-23, 15:39
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

I Danmark avslutar man ju vaccin-programmet nu som jag förstått det ..
Citera
2022-02-23, 15:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
Tickar upp här i Sverige, tittar man på SVT:s IVA stat så tickar vi väl ner? Eller tänkte du på Norge/Danmark?

Det var Norge jag tänkte på. Vi verkar ha vänt upp lite på IVA, men det kan vara en blipp.
Citera
2022-02-23, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
I Danmark avslutar man ju vaccin-programmet nu som jag förstått det ..

Dessa två påståenden säger inte emot varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in