2022-02-23, 09:49
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Till skillnad från dig så har jag vissa ideer ja.
Man kan stilla undra vari det kontroversiella ligger i detta?
Samtidigt som detta skall vara ett diskussionsforum så får man ju anta att just tankar om fortsatt utveckling skulle ha sin naturliga plats just här.
Du har ju bevisligen inga som helst egna tankar.Trots detta så finner du dig värdig att kritisera sådana som till skillnad från dig tänker vidare.
Det är ganska så magstarkt och någon vidare respekt vinner du ju inte..helt tvärtom.

Skall forumet aålunda endast handla om menlös resultatrabbling?
Det blir ju i all praktik det som återstår..dessutom får ingenting kritiseras annat än skribenter som inte skriver exakt efter de självupplevda mallar som skall användas enligt random besserwisser på detta forum.

Det kommer naturligtvis icke att ske.Jag saknar respekt för en som dig.Alla dina poster helt utan undantag är helt ointressant läsning för mig.De ger aldrig någonting,de finns inte minsta spår av någon progressivitet eller framrörelse i dina meningar.Vad värre är..viljan saknas fullständigt.

Totalt menlöst dravvel tycker jag att det är..och eftersom detta verkar vara alternativet som erbjuds så tackar jag ytterst bestämt och permanent Nej till det.

Du duckar som vanligt. Jag var seriös. Din briljanta kompetens borde tas till vara där den gör nytta istället för härinne.

För övrigt glömmer du att våra två bästa distansåkare är 22 respektive 24 år. Att göra jämförelser med Björgen är helt ointressant då det var först efter 30 hon började dominera. Hur många av medaljörerna på distansloppen på OS var under 30? Jag hittar bara Neprjajeva.

Du saknar sans och balans. Men framförallt tålamod och perspektiv.

(För övrigt får du gärna hänvisa till en källa som bekräftar att Frida tränar 900 timmar per säsong)
Senast redigerad av katw 2022-02-23 kl. 09:52.
Citera
2022-02-23, 09:59
Medlem
Citat:
En fråga man absolut inte får ställa på detta forum är exempelvis den om Frida Karlsson övertränat alternativt tränat fel från 19 års ålder.
Nu skall ju de entydiga tecken som eventuellt kan antyda att så kan vara fallet gömmas undan och suddas bort just i detta forum..men onekligen så tyder närmast all tillgänglig nutidsfakta på att Frida tränats helt åt helvete.
Frida Karlsson tränar alltså plus 900 timmar per säsong.Direkt jämförelse med Marit Björgen låter sig onekligen göras då Marits träningsprogram varit offentligt åtminstone i ett par år.
Det blir med ens intressant.Björgen tränade som mest cirka 940 timmar per säsong och denna träningsmängd utfördes endast i slutet av hennes karriär.Träningsmängden byggdes helt enkelt på över en lång karriär i en takt som möjliggjorde för Björgen att tillgodogöra sig all träning.
Jag skulle sålunda anta att Marit som 21 åring tränade runt 750 timmar kanske.Jämförelse med Frida blir då att Frida tränat 900 plus timmar.

Hur gick det för Marit Björgen?
Vad fick hon för tävlingsresultat från sin träning?
Hur går det för Frida Karlsson?
Vad har hon resultatmässigt fått ut av sin träning?

Enligt detta forum får man inte tänka så här.
Jag gör det ändå..:-)

Några intressanta och progressiva svar på post som denna kommer inte att ges,jag vet det.
Både vilja samt förmåga saknas för det.

Jag hukar mig för den oundvikliga kritiken som kommer att komma som brev på posten.
Giv it your best shot..:-)

Du hittar alldeles för enkla svar på komplexa frågor.

Det är inte så enkelt att bara för att man tränar lika mycket som Marit Björgen så blir man per automatik lika bra som henne eller att bara för man tränar lite mera eller lite mindre så blir man per automatik sämre.
Det är mycket mer komplext en så, det handlar om att utifrån varje individs förutsättningar skapa bästa möjliga upplägg vare gäller kost, träning osv.
Skulle det vara så simpelt att man bara kunde göra precis som Marit Björgen skulle man inte behöva alla dessa tränare och kostexperter osv som jobbar varje dag för att maximera varje individs prestation.

Med det sagt så betyder inte det att man alltid gör rätt och kanske är det så att man har tränat fel med Frida men något måste man uppenbarligen ha gjort rätt med tanke på att hon är världens näst bästa skidåkare på distans som 22åring och det faktum att ingen i hennes ålder kan mäta sig med henne.
Senast redigerad av abbe446 2022-02-23 kl. 10:02.
Citera
2022-02-23, 10:02
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Du duckar som vanligt. Jag var seriös. Din briljanta kompetens borde tas till vara där den gör nytta istället för härinne.

För övrigt glömmer du att våra två bästa distansåkare är 22 respektive 24 år. Att göra jämförelser med Björgen är helt ointressant då det var först efter 30 hon började dominera. Hur många av medaljörerna på distansloppen på OS var under 30? Jag hittar bara Neprjajeva.

(För övrigt får du gärna hänvisa till en källa som bekräftar att Frida tränar 900 timmar per säsong)

Känner igen siffran 900 på Frida. Kan ha varit nåt tv-inslag.

Här har HC berört ämnet:

https://www.dn.se/sport/ebba-och-frida-tranar-mer-an-vad-gunde-svan-gjorde/
Citera
2022-02-23, 10:04
Medlem
Citat:
Det är visserligen några år sedan Vegard Viking forsade fram i spåret..så jag reserverar mig för att minnet sviker..men som jag minns det så hade Vegard en ganska så stadig utveckling som skidåkare.
Han vann världscupen någon gång slutet av åttiotalet och nådde sin absoluta peak i Albertville 92 som jag minns det.

Jag kan inte minnas en treårsperiod då Vegard stod still utvecklingsmässigt..om jämföelse skall göras med Frida exempelvis.
Framför allt så minns jag inte att Vegard hade permanent ojämn form plus att jag aldrig såg honom kollapsa på det sätt som alla sett Frida gör..särskilt inte vid 21-22 års ålder.

Jag tycker sålunda att jämförelsen haltar en aning..

Nu var det ju Ebba han jämförde honom med och inte Frida.

Edit: Såg nu att du svarade på det i ett senare inlägg som jag missade när jag skrev inlägget från början.
Senast redigerad av abbe446 2022-02-23 kl. 10:10.
Citera
2022-02-23, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Det är så himla enkelspårigt att lägga ansvaret på tränaren när man inte har insyn. Du drar slutsatsen att de gjort fel saker under fyra år när du inte vet vad de gjort eller vilka de diskuterat sitt upplägg med. Det kan ha varit Ebba som drivit sin egen träning och pappan och landslagets tränare är mer övervakare så att det inte åks för fort på de lugna passen osv.

Man kan inte räkna med konstant utveckling inom konditionsidrott.

Samt att Ebba har vid några tillfällen varit skadad som påverkat henne rätt mycket.
Citera
2022-02-23, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheedah
Samt att Ebba har vid några tillfällen varit skadad som påverkat henne rätt mycket.
Ebba hade sina allvarliga skador innan förra OS. Efter det var det väl bara isfläcken som gjorde att hon missade några tävlingar men speciellt mycket mer var det väl inte?
Citera
2022-02-23, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Du hittar alldeles för enkla svar på komplexa frågor.

Det är inte så enkelt att bara för att man tränar lika mycket som Marit Björgen så blir man per automatik lika bra som henne eller att bara för man tränar lite mera eller lite mindre så blir man per automatik sämre.
Det är mycket mer komplext en så, det handlar om att utifrån varje individs förutsättningar skapa bästa möjliga upplägg vare gäller kost, träning osv.
Skulle det vara så simpelt att man bara kunde göra precis som Marit Björgen skulle man inte behöva alla dessa tränare och kostexperter osv som jobbar varje dag för att maximera varje individs prestation.

Med det sagt så betyder inte det att man alltid gör rätt och kanske är det så att man har tränat fel med Frida men något måste man uppenbarligen ha gjort rätt med tanke på att hon är världens näst bästa skidåkare på distans som 22åring och det faktum att ingen i hennes ålder kan mäta sig med henne.

Nja..Frida är bara näst bäst i världen vid ytterst fåtal tillfällen per säsong.
Meritmässigt denna säsong så skulle jag inte ranka Frida topp fem.
Citera
2022-02-23, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Det är så himla enkelspårigt att lägga ansvaret på tränaren när man inte har insyn. Du drar slutsatsen att de gjort fel saker under fyra år när du inte vet vad de gjort eller vilka de diskuterat sitt upplägg med. Det kan ha varit Ebba som drivit sin egen träning och pappan och landslagets tränare är mer övervakare så att det inte åks för fort på de lugna passen osv.

Man kan inte räkna med konstant utveckling inom konditionsidrott.

Jag menar att du har fel här.
Jag vill påstå att det faller sig fullt naturligt att förvänta sig viss utveckling i åldersspannet 20-24 år.
Jag observerar att du inte håller med om detta...och ser fram emot dina argument för att det skulle vara som du säger det är.

Vilken större längdåkare stod helt still i utvecklingen under de fyra nyckelåren mellan 20 till 24 år?
Ett enda namn skulle ju vara på sin plats här.
Det kan inte vara en orimlig förfrågan.
Citera
2022-02-23, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw

Efetrsom du missar uppenbara saker så påminner jag dig om att jämförelsen handlar om hur Björgen tränade i motsvarande ålder som den Frida varit i..och befinner sig i skrivande stund.
Missuppfattar du med vilje,eller har du problem med läsförmåga?
Frågeställningen är seriös då det händer just dig gång efter annan gång.
Citera
2022-02-23, 11:52
Medlem
Låt oss exempelvis titta på Vegard Ulvang eftersom hans namn tagits upp.
Hur såg hans utveckling ut åldern 20-24 år?
Jag kan inte svära på när Ulvang debuterar i Världscupen,men enligt data så sker debuten 25 Februari 1984 via en plats 16 i Faluns tremil.

Vegard Ulvang är född 1963 så torde vara 20 år tillfället ifråga.
Första pallplatsen i VC vinns den 15 Januari 1986..Ulvang är 22 år vid tillfället förmodas det.
Fast forward till OS i Calgary 1988,där ju Vegard vinner den individuella OS medalj som fortfarande fattas exempelvis Ebba Andersson.Ulvang tar brons på tremilen där och Vegard torde vara 24 år vid tillfället ifråga.

Så här bör det se ut.
Senast redigerad av Lookalike 2022-02-23 kl. 11:55.
Citera
2022-02-23, 11:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Jag skulle nog just nu jämföra Ebba med Vegard Ulvang han var länge en icke vinnare i mästerskap fram till sitt femte mästerskap där han äntligen lyckades..

visst nu var det en extremt bra chans men inte riktig topp form så fixa hon inte hålla ihop hela loppet när hon fick åka så mycket själv

Jag tror att Anders Södergren är en mycket bättre jämförelse, men hon är inte på samma nivå som Södergren än. Han hade relativt sett ännu bättre kapacitet som dock inte räckte i mästerskap.

Vegard Ulvang var på en högre nivå med andra kvaliteter.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-02-23 kl. 11:57.
Citera
2022-02-23, 11:56
Medlem
katws avatar
Citat:
Efetrsom du missar uppenbara saker så påminner jag dig om att jämförelsen handlar om hur Björgen tränade i motsvarande ålder som den Frida varit i..och befinner sig i skrivande stund.
Missuppfattar du med vilje,eller har du problem med läsförmåga?
Frågeställningen är seriös då det händer just dig gång efter annan gång.

Då är vi två som saknar läsförståelse då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in