Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
En fråga man absolut inte får ställa på detta forum är exempelvis den om Frida Karlsson övertränat alternativt tränat fel från 19 års ålder.
Nu skall ju de entydiga tecken som eventuellt kan antyda att så kan vara fallet gömmas undan och suddas bort just i detta forum..men onekligen så tyder närmast all tillgänglig nutidsfakta på att Frida tränats helt åt helvete.
Frida Karlsson tränar alltså plus 900 timmar per säsong.Direkt jämförelse med Marit Björgen låter sig onekligen göras då Marits träningsprogram varit offentligt åtminstone i ett par år.
Det blir med ens intressant.Björgen tränade som mest cirka 940 timmar per säsong och denna träningsmängd utfördes endast i slutet av hennes karriär.Träningsmängden byggdes helt enkelt på över en lång karriär i en takt som möjliggjorde för Björgen att tillgodogöra sig all träning.
Jag skulle sålunda anta att Marit som 21 åring tränade runt 750 timmar kanske.Jämförelse med Frida blir då att Frida tränat 900 plus timmar.
Hur gick det för Marit Björgen?
Vad fick hon för tävlingsresultat från sin träning?
Hur går det för Frida Karlsson?
Vad har hon resultatmässigt fått ut av sin träning?
Enligt detta forum får man inte tänka så här.
Jag gör det ändå..:-)
Några intressanta och progressiva svar på post som denna kommer inte att ges,jag vet det.
Både vilja samt förmåga saknas för det.
Jag hukar mig för den oundvikliga kritiken som kommer att komma som brev på posten.
Giv it your best shot..:-)
Du hittar alldeles för enkla svar på komplexa frågor.
Det är inte så enkelt att bara för att man tränar lika mycket som Marit Björgen så blir man per automatik lika bra som henne eller att bara för man tränar lite mera eller lite mindre så blir man per automatik sämre.
Det är mycket mer komplext en så, det handlar om att utifrån varje individs förutsättningar skapa bästa möjliga upplägg vare gäller kost, träning osv.
Skulle det vara så simpelt att man bara kunde göra precis som Marit Björgen skulle man inte behöva alla dessa tränare och kostexperter osv som jobbar varje dag för att maximera varje individs prestation.
Med det sagt så betyder inte det att man alltid gör rätt och kanske är det så att man har tränat fel med Frida men något måste man uppenbarligen ha gjort rätt med tanke på att hon är världens näst bästa skidåkare på distans som 22åring och det faktum att ingen i hennes ålder kan mäta sig med henne.