2022-02-23, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Jag tycker inte Ebba Andersson är särskilt otaktiskt.
I Tour de Ski tycker jag hon gjorde rätt som satsade på att åka så fort som möjligt, även om det innebar att dra långa sträckor, för att i totalen distansera några av hennes största kollegor.

Vad gäller tremilen i OS så håller jag med följande inlägg från OS-tråden.

Ebba siktade förstås på medalj. Ur den synvinkeln var det väl helt rätt av henne att haka på Johaug och Diggins. Ebbas styrka ligger inte i en spurt, således behöver hon göra vad hon kan för att helt enkelt försöka mata på i så högt tempo som möjligt (naturligtvis utan att gå in i väggen). Att därför avsiktligt släppa kontakten med Diggins, som Ebba rimligtvis trodde sig kunna hålla jämna steg med åtminstone fram till upploppet, hade inte varit optimalt.

När hon märkte att hon inte mäktade hänga med i Diggins tempo gjorde hon istället som Ahmed945 skriver. Det hade normalt mycket väl kunnat bli så att Diggins kroknat och Ebba fått en chans att så småningom gå ikapp och förbi henne. Men nu presterade Diggins ett kanonlopp.

Det var även mycket nära att Ebba hållit undan ända in i mål, och därmed vunnit bronsmedaljen. I så fall hade vi väl ändå tyckt att hon gjort rätt, snarare än att hon hållit igen och försökt spurta sig till bronset?
(Jag tror förresten inte det är som i cykelsport, att åkarna i klungorna har totalkoll på "utbrytarna" och vet ganska exakt när dom behöver höja tempot för att hinna ikapp.)

Jag vill även lyfta fram Jessica (nåja Jessie numera) Diggins. Vilket komplett skidåkare som kan ta medalj i allt från sprint till tremilen! Åkte dessutom alla lopp. På sätt och viss kanske den mest kompletta och mest allroundskickliga damåkaren av alla? Ifjol får hon nog anses ha varit det, eftersom hon vann både distanscupen, Tour de Ski och totalcupen. Hon imponerar hur som helst väldigt.

Att inte Ebba pallade att gå med i Diggins tempo var ju det största problemet.
Det borde hon ha klarat av.Till skillnad från just Diggins så körde ju Ebba långt ifrån allt.
Hon borde sålunda varit mindre sliten än amerikanskan och att inte palla att gå med henne med dessa förutsättningar är undermåligt av Andersson.
När sjutton skall hon kunna ta en individuell OS medalj om hon inte kunde ta den på tremilen i Peking?

Bättre läge kommer Ebba Andersson aldrig att få och det visade sig att hon räckte till en placering 8.
Ebba är skidåkningens svar på Sven Nylander.Hon är definitionen av icke vinnare.
Citera
2022-02-23, 08:14
Medlem
Varför pallade inte Ebba att vinna ett sketet brons när förutsättningarna för henne var optimala att göra det?
Materialet var inte sämre än vad hennes närmsta konkurrenter hade så det finns bara ett alternativ kvar..och särskilt som man observerar den häpnadsväckande svaga utveckling Ebba de facto haft som skidåkare alltsedan Skiathlonen i Pyeong Chang för fyra långa år sedan.

Att bli tränad av sin far kan säkert ha sina små fördelar.Nackdelarna överväger dock bevisligen.
Jag är helt övertygad om att Ebbas far knappast räknas in bland topp femtio listan angående bästa tränare.Den naturliga åtgärden för Ebba borde sålunda bli att söka sig till annan tränarkraft som eventuellt kan ge henne den resultatmässiga utveckling som sumpats bort de senaste fyra åren.

Ebba är 24 bast nu?
Nåväl.klockan tickar och hon har helt enkelt inte råd med en ny fyraårsperiod av nollutveckling.

I annat fall är hon som bäst endast kanonmat i stafetten 2026..och Ebba Andersson har förutsättningar för att vara så mycket bättre än bara ännu en åkare i mängden.
Citera
2022-02-23, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Nej så är det. Jag var nog otydlig. Skribenten ifråga verkar ju dock ha exakta lösningar på hur mer eller mindre alla åkare i längdlandslaget ska göra för att optimera sin träning. Jag tycker det är bättre att sådan expertis tas till vara istället för att gå i stöpet på ett internetforum.

Till skillnad från dig så har jag vissa ideer ja.
Man kan stilla undra vari det kontroversiella ligger i detta?
Samtidigt som detta skall vara ett diskussionsforum så får man ju anta att just tankar om fortsatt utveckling skulle ha sin naturliga plats just här.
Du har ju bevisligen inga som helst egna tankar.Trots detta så finner du dig värdig att kritisera sådana som till skillnad från dig tänker vidare.
Det är ganska så magstarkt och någon vidare respekt vinner du ju inte..helt tvärtom.

Skall forumet aålunda endast handla om menlös resultatrabbling?
Det blir ju i all praktik det som återstår..dessutom får ingenting kritiseras annat än skribenter som inte skriver exakt efter de självupplevda mallar som skall användas enligt random besserwisser på detta forum.

Det kommer naturligtvis icke att ske.Jag saknar respekt för en som dig.Alla dina poster helt utan undantag är helt ointressant läsning för mig.De ger aldrig någonting,de finns inte minsta spår av någon progressivitet eller framrörelse i dina meningar.Vad värre är..viljan saknas fullständigt.

Totalt menlöst dravvel tycker jag att det är..och eftersom detta verkar vara alternativet som erbjuds så tackar jag ytterst bestämt och permanent Nej till det.
Citera
2022-02-23, 08:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Jag tänker försöka avsluta denna diskussion (i alla fall från mitt håll) då det blev en del reaktioner igår.

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det här blir ju bara larvigt. Skinstad hävdade inför säsongen att man i det svenska landslaget inte hade kontroll utifrån att Frida typ inte åkte med på ett höghöjdsläger. Sedan drog världscupsäsongen igång och Frida slog Johaug. Så nog var det inte brist på kontroll. Och hur mycket kontroll har man i Norge kan man fråga sig.

Men nu används alltså detta av folk här inne som har en egen agenda.

- - -

Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Det går ju inte att veta om Fridas OS blev misslyckat pga de skäl som läggs fram i tråden (felaktig träning, för mycket tävling, undernäring etc) eller om det handlade om något mer slumpartat strax innan OS.
Precis. Jag tror dock något mer på det senare.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag hoppas att du inte räknar in mig i den gruppen. Jag postade klippet eftersom det efterfrågades och delar inte alls den uppfattningen.
OK. Bra. Noterat.
Citera
2022-02-23, 08:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är väl för övrigt en indikator på den ynklighet som det samlade forumet här så ofta uppvisar att Frida Karlssons ickeprestationer uppfattas som fullgoda.
Nåväl, en spade är en spade och ett OS fiasko är ett OS fiasko.
Risken för detta påtalades redan i Oktober, dock inte av någon besserwisser här noterar vän av ordning.
Nu skall tandkrämen försökas trycka tillbaka i tuben och historierevisionismen är fullt pågående underblåst av flera tvivelaktiga individer här.
No dice.
För egen del så gav jag Frida underkänt betyg i min betygsättning av längdåkarnas prestationer i OS. Jag har också varit kritisk mot de förberedelser som svenska landslaget har gjort inför OS.

Citat:
För det första så borde Frida knappt starta ett lopp till hela denna säsong.
Vad är uppsidan någonstans?
De fåtal förvirrade som ens bryr sig om vem som vinner VC distanscup kanske tycker att hon måste starta.. men sådant strunt kan ju lämnas helt därhän om man tycker att det är viktigare att måna om Fridas framtid som skidåkare.
Jag påstår att hon är högrisk att gå in i den vägg som andra gått in i.
Frida tränar 900 timmar plus per säsong som 22 åring. Det i sig ter sig en aning tvivelaktigt, men låt gå om träningen utförs i de rätta proportionerna.. vilket det uppenbarligen icke gör då hennes fåtaliga formtoppar, hennes undermåliga resultat och hennes allt för frekvent förekommande kollapser entydigt indikerar detta.
Det är naturligtvis svårt att tro att Frida är i form även om hon av svårtydd anledning väljer att ställa startlinje i Lahtis.
Risken för utbrändhet är ständigt närvarande och så sliten hennes tunna kropp var i Peking tyder på att vidare onaturligt svaga resultat kan förväntas.

Men det är klart.. finns ju inget att kritisera för det. Huvudsaken är ju att Frida kör tills hon kollapsar och random sportkonsument här får se spektaklet via TV rutan med egna ögon.
Hela det här resonemanget bygger på att det inte bara var en höghöjdssmäll som Frida gick på när hon tog ut sig i skiathlonen på alltför dåliga skidor och hon sedan aldrig han återhämta sig tillräckligt mycket utan att det varit något fundamentalt fel på Frida och hennes träning under hela försäsongen och under hela denna säsong. Det kan man naturligtvis tycka men det tycker jag inte att det finns otvetydiga bevis för.

Citat:
Gällande egen agenda så får man nog understryka att sådan kan finnas för person som alltid skyddar de ansvariga och som alltid kritiserar de som tycker motsatsen.
Jag skulle vilja påstå att det snarast kan vara en ren definition av begreppet ifråga i en vidare mening.
Detta påstår jag, men är naturligtvis alltid öppen för en utökad diskussion som dock har den oturliga tendensen att den aldrig verkar bli av.
Tillbaka till resultatrapportering och startlisterabbel.
Om du fick bestämma vad som skulle skrivas härinne så skulle det bara bli massa med gnäll och påhopp på de aktiva.

Citat:
Så.. vem är det som har annan agenda?
Tala nu ur det grånade Wassbergskägget så skall du få svar på tal.
Jag väntar.. otåligt.
Ett flertal härinne som bara ägnar sig åt tyckande, kommer med tvärsäkra påståenden och inte är bredd på att ändra sin felaktiga käpphästar. Detta istället för analyser där olika argument prövas utifrån vilka faktiska belägg som finns.

Allt är negativt med Frida och Ebba när de inte får med sig de förväntade resultaten i några tävlingar. Frida tränar fel, hon tränar för mycket, hon tävlar för mycket, hon har en inkompetent tränare, hon styrs för mycket av sin mamma, hon är undernärd, hon äter för dåligt, hon har för lite muskler, hon borde lägga av för säsongen, hon borde ha stoppats tidigare av ledningen, hon kommer aldrig återhämta sig från detta, hon är slut som skidåkare.

Kollapsade Frida i OS för att den svenska ledningen inte har kontroll vilket redan hävdades i oktober och som nu flitigt refereras av vissa här inne? Jag tror inte det. Jag tror hon gick på en höghöjdssmäll när hon tog ut sig fullständigt på dåliga skidor i skiathlonen. Och att hon aldrig återhämtade sig från även om hon själv trodde det. Det skedde pga av att hon är så ung och har ingen erfarenhet av tävla på riktig hög höjd (som exempelvis Johaug och Niskanen har) och att man från det svenska landslaget inte haft tillräckligt bra höghöjdsförberedelser under längre tid inför OS (vilket Johaug och Niskanen har).

Ebba åker alltid med en felaktig taktik. Hon borde använda sig av en annan taktik vilket kräver flera andra egenskaper vilket hon inte har. Hon har stagnerat, jag tom blivit sämre. Hon har inte utvecklat sina svaga egenskaper men inte hellre blivit bättre på det som är hennes starka egenskaper. Hon borde byta tränare och inte tränas av sin pappa. Hon tränar för mycket ensam och hon borde träna tillsammans med andra (helst då Sundling).

Utifrån vad Gunde råkade säga i en tv-soffa och hur Ebba åkte i tremilen så döms hon ut helt och hållet. Fel taktik, hon borde aldrig försökt åka med Johaug utan åkt på ett annat sätt. Hon är mindre smart, hon har ingen intelligens, hon är fortfarande en barnunge som inte visar någon respekt för längdåkningens legendarer. Detta då utifrån vad hon sa i intervjuer direkt efter målgång. Men i efterhand har hon öppnat upp för att hon kanske borde åkt på något annat sätt. Det visar väl bar att man inte bör totalsåga aktiva utifrån vad säger i besvikelsen direkt efter målgång utan invänta analys som görs med lite distans till prestationerna.

Här har de egna agendorna som vissa verkar driva här inne.
Citera
2022-02-23, 08:40
Medlem
Citat:
Att inte Ebba pallade att gå med i Diggins tempo var ju det största problemet.
Det borde hon ha klarat av.Till skillnad från just Diggins så körde ju Ebba långt ifrån allt.
Hon borde sålunda varit mindre sliten än amerikanskan och att inte palla att gå med henne med dessa förutsättningar är undermåligt av Andersson.
När sjutton skall hon kunna ta en individuell OS medalj om hon inte kunde ta den på tremilen i Peking?

Bättre läge kommer Ebba Andersson aldrig att få och det visade sig att hon räckte till en placering 8.
Ebba är skidåkningens svar på Sven Nylander.Hon är definitionen av icke vinnare.

Jag skulle nog just nu jämföra Ebba med Vegard Ulvang han var länge en icke vinnare i mästerskap fram till sitt femte mästerskap där han äntligen lyckades..

visst nu var det en extremt bra chans men inte riktig topp form så fixa hon inte hålla ihop hela loppet när hon fick åka så mycket själv
Citera
2022-02-23, 08:43
Medlem
Modig var inte helt nöjd med att inte blivit uttagen till Lahtis läste jag kan lite förstå henne
Citera
2022-02-23, 08:49
Medlem
En fråga man absolut inte får ställa på detta forum är exempelvis den om Frida Karlsson övertränat alternativt tränat fel från 19 års ålder.
Nu skall ju de entydiga tecken som eventuellt kan antyda att så kan vara fallet gömmas undan och suddas bort just i detta forum..men onekligen så tyder närmast all tillgänglig nutidsfakta på att Frida tränats helt åt helvete.
Frida Karlsson tränar alltså plus 900 timmar per säsong.Direkt jämförelse med Marit Björgen låter sig onekligen göras då Marits träningsprogram varit offentligt åtminstone i ett par år.
Det blir med ens intressant.Björgen tränade som mest cirka 940 timmar per säsong och denna träningsmängd utfördes endast i slutet av hennes karriär.Träningsmängden byggdes helt enkelt på över en lång karriär i en takt som möjliggjorde för Björgen att tillgodogöra sig all träning.
Jag skulle sålunda anta att Marit som 21 åring tränade runt 750 timmar kanske.Jämförelse med Frida blir då att Frida tränat 900 plus timmar.

Hur gick det för Marit Björgen?
Vad fick hon för tävlingsresultat från sin träning?
Hur går det för Frida Karlsson?
Vad har hon resultatmässigt fått ut av sin träning?

Enligt detta forum får man inte tänka så här.
Jag gör det ändå..:-)

Några intressanta och progressiva svar på post som denna kommer inte att ges,jag vet det.
Både vilja samt förmåga saknas för det.

Jag hukar mig för den oundvikliga kritiken som kommer att komma som brev på posten.
Giv it your best shot..:-)
Senast redigerad av Lookalike 2022-02-23 kl. 08:53.
Citera
2022-02-23, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Jag skulle nog just nu jämföra Ebba med Vegard Ulvang han var länge en icke vinnare i mästerskap fram till sitt femte mästerskap där han äntligen lyckades..

visst nu var det en extremt bra chans men inte riktig topp form så fixa hon inte hålla ihop hela loppet när hon fick åka så mycket själv

Det är visserligen några år sedan Vegard Viking forsade fram i spåret..så jag reserverar mig för att minnet sviker..men som jag minns det så hade Vegard en ganska så stadig utveckling som skidåkare.
Han vann världscupen någon gång slutet av åttiotalet och nådde sin absoluta peak i Albertville 92 som jag minns det.

Jag kan inte minnas en treårsperiod då Vegard stod still utvecklingsmässigt..om jämföelse skall göras med Frida exempelvis.
Framför allt så minns jag inte att Vegard hade permanent ojämn form plus att jag aldrig såg honom kollapsa på det sätt som alla sett Frida gör..särskilt inte vid 21-22 års ålder.

Jag tycker sålunda att jämförelsen haltar en aning..
Citera
2022-02-23, 09:11
Medlem
Angående jämförelse med Ebba..som jag i hastigheten missade du gjorde..så kan jag hålla med om att sådan kan föreligga.
Dock så återstår utvecklingsproblematiken då jag knappt kan skönja att Ebba genomgått sådan i åldern 20-24 år.
Vidare så har längdskidåkningen tyvärr ändrat sig från Vegards dagar.Både Ebba som Vegard kan ses som mer entaktsåkare..och sådan hade bättre förutsättningar på åttiotalet samt början på nittiotalet än vad som idag föreligger.
Jag vidhåller att Ebbas vassaste avslutning i ett mästerskapslopp är den hon gör i Pyeong Chang 2018 vid 20 års ålder.
Jag tycker helt enkelt att det inte kan vara orimligt att anse att hon vid 24 års ålder..med all extra träning hon utfört under perioden..åtminstone borde ha potential att åtminstone kunna genomföra liknande avslutning nu.

Jag ser verkligen inte hur utvecklingen gällande skidåkerskan Ebba Andersson kan skönjas.
Man utvecklas via den träning man lägger ned.Så är det,jag hittar inte på detta.

Nåväl..om man då har stått still i sin utveckling under fyra år..under samma tränare..så kan det väl inte vara totalt genomkontroversiellt att ställa frågan om Ebba kanske kan utvecklas lite bättre under annan kraft än farsgubben?

Har inte han haft alla chanser redan?
Citera
2022-02-23, 09:22
Medlem
Tänker man tillbaka till Skiathlonen från OS 2018 så är det nästan lite sorgligt.
En Ebba Andersson full av vitalitet åker supersmart och avslutar förhållandevis snabbt fram till en sensationell fjärdeplats.Pärmen är överlycklig att loppet inte är hundra meter längre..
Vilken talang..vilken ljus framtid!

Vart tog DET vägen..alltihop?
Senast redigerad av Lookalike 2022-02-23 kl. 09:25.
Citera
2022-02-23, 09:42
Medlem
Citat:
Angående jämförelse med Ebba..som jag i hastigheten missade du gjorde..så kan jag hålla med om att sådan kan föreligga.
Dock så återstår utvecklingsproblematiken då jag knappt kan skönja att Ebba genomgått sådan i åldern 20-24 år.
Vidare så har längdskidåkningen tyvärr ändrat sig från Vegards dagar.Både Ebba som Vegard kan ses som mer entaktsåkare..och sådan hade bättre förutsättningar på åttiotalet samt början på nittiotalet än vad som idag föreligger.
Jag vidhåller att Ebbas vassaste avslutning i ett mästerskapslopp är den hon gör i Pyeong Chang 2018 vid 20 års ålder.
Jag tycker helt enkelt att det inte kan vara orimligt att anse att hon vid 24 års ålder..med all extra träning hon utfört under perioden..åtminstone borde ha potential att åtminstone kunna genomföra liknande avslutning nu.

Jag ser verkligen inte hur utvecklingen gällande skidåkerskan Ebba Andersson kan skönjas.
Man utvecklas via den träning man lägger ned.Så är det,jag hittar inte på detta.

Nåväl..om man då har stått still i sin utveckling under fyra år..under samma tränare..så kan det väl inte vara totalt genomkontroversiellt att ställa frågan om Ebba kanske kan utvecklas lite bättre under annan kraft än farsgubben?

Har inte han haft alla chanser redan?
Det är så himla enkelspårigt att lägga ansvaret på tränaren när man inte har insyn. Du drar slutsatsen att de gjort fel saker under fyra år när du inte vet vad de gjort eller vilka de diskuterat sitt upplägg med. Det kan ha varit Ebba som drivit sin egen träning och pappan och landslagets tränare är mer övervakare så att det inte åks för fort på de lugna passen osv.

Man kan inte räkna med konstant utveckling inom konditionsidrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in