2022-02-22, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
SSF skriver följande med anledninga av uttagningen av truppen till världscupen i Lahti:

Maja Dahlqvist som haft ett framgångsrikt OS i Peking leder sprintcupen och Johanna Hagström är fyra. Frida Karlsson leder distanscupen och Ebba Andersson som är fyra, är även tvåa i den totala sammanställningen. På herrsidan är Marcus Grate med en 17 placering bästa svensk i sprint, medan Calle Halfvarsson är bäste svensk i totalen med en 21a plats.

Lite skillnad på damernas och herrarnas framgånger i spåren!

Ja, men det såg betydligt bättre ut för herrarna i OS, medan damerna inte alls levde upp till förväntningarna, bortsett Sundling..
Citera
2022-02-22, 20:16
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin
Det har väl ingen av våra åsikter? Om man inte har försänkningar i Sollefteå.

Nej så är det. Jag var nog otydlig. Skribenten ifråga verkar ju dock ha exakta lösningar på hur mer eller mindre alla åkare i längdlandslaget ska göra för att optimera sin träning. Jag tycker det är bättre att sådan expertis tas till vara istället för att gå i stöpet på ett internetforum.
Citera
2022-02-22, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Det finns med säkerhet vissa brister kanske t.o.m. stora brister men att påstå att du skulle veta bättre än dem är fullständigt orimligt när du dessutom inte ens har all den information som de har.
Och kommer ofta med egna "sanningar" och egna "tolkningar".

Rolig att läsa men inte så mycket att fästa sig vid.
Citera
2022-02-22, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Du verkar ha många expertområden. Varför sitter du här och gnäller? Tror du att det på fullt allvar att dina åsikter här har någon bäring på verksamheten som sådan?

Och varför står inte unga talanger i kö för att tränas av denne expert? Hmmmmm.....................
Citera
2022-02-22, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Näe..det handlar bara om sund balans på ett diskussionsforum.
Eftersom ingen av er andra bryr er ett spån,så är det ju bara sunt att jag gör det.
Din lilla avslutande uppmaning är naturligtvis bara trams..och det vet du..:-)

Om du, på riktigt, tycker att du bidrar till en "sund balans" i forat så ska du nog läsa och begrunda dina egna inlägg dom msenaste månaderna.

Långt ifrån alla är sunda.
Senast redigerad av smokieknife 2022-02-22 kl. 20:36.
Citera
2022-02-22, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Självinsikt är inte din starka sida.
Du står själv för en stor del av alla dumheter.

Att FIS har en plan b är nästan en större överraskning än Tysklands guld i sprintstaffetten.
Touché!
Citera
2022-02-22, 20:56
Medlem
Vilka städer i Sverige är det som har anläggningar som är tillräckligt bra för att köra världscup på? Falun, Gällivare, Ulricehamn och Östersund kan jag komma på som ordnat senaste 10 åren men skulle exempelvis banorna på Södra Berget i Sundsvall funka för världscuptävlingar? Eller de i Umeå?
Citera
2022-02-22, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Vilka städer i Sverige är det som har anläggningar som är tillräckligt bra för att köra världscup på? Falun, Gällivare, Ulricehamn och Östersund kan jag komma på som ordnat senaste 10 åren men skulle exempelvis banorna på Södra Berget i Sundsvall funka för världscuptävlingar? Eller de i Umeå?
Är nog inga problem med banorna. De i Ulricehamn är ju rätt så kassa. Snarare det logistiska och ekonomiska som måste finnas på plats.
Citera
2022-02-22, 21:09
Medlem
Neofytens avatar
Är det inte dags att bygga världens största och mest påkostade skidtunnel i Stockholm?

Edit: Men ska det bli av så får vi nog låta kineserna finansiera det hela i utbyte mot en del av Gotland?!

Lätt värt det!
Senast redigerad av Neofyten 2022-02-22 kl. 21:20.
Citera
2022-02-22, 21:12
Medlem
Shane21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Jag gissar att det är dessa banor som kan vara aktuella:
https://www.fis-ski.com/DB/cross-country/homologations.html?sectorcode=CC&homologationcode= &place=&nationcode=swe&homologationlevel=&discipli necode=&homologationcategory=&gendercode=&homologa tiontype=SEL
Umeå av de orter du nämner.
Citera
2022-02-22, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Hoppas ni följer Bolshunovs instagram för att få en inblick i hans liv.
Varit en mystisk person i mångt o mycket. Ser lite lustig ut men verkar va en hyvens prick. Bonnapöjk. Ryssar är lite annorlunda helt enkelt.

Han har min respekt med. Kommer ihåg hans kommentar angående rullskidsbandet han köpte in för en miljon.(Samma som Samuelsson har).

"Den ryska journalisten antyder att hälften av det ryska laget skulle ha köpt en Porsche Cayenne för prispengarna snarare än ett rullband.
Hundra procent. Men jag är inte intresserad alls, säger Aleksandr Bolsjunov"

Hoppas bara han inte är dopad.
Citera
2022-02-22, 23:00
Medlem
Jag tycker inte Ebba Andersson är särskilt otaktiskt.
I Tour de Ski tycker jag hon gjorde rätt som satsade på att åka så fort som möjligt, även om det innebar att dra långa sträckor, för att i totalen distansera några av hennes största kollegor.

Vad gäller tremilen i OS så håller jag med följande inlägg från OS-tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Hur ska hon lägga sig bakom Diggins? Hon fick ju släppa direkt när Diggins började jag Johaug. Jag tycker hon gjorde det rätt bra taktiskt. När Johaug och Diggins stack så tog hon det lugnt för att få tillbaka krafterna och när gruppen bakom närmat sig så började hon gå på lite hårdare igen.

Ebba siktade förstås på medalj. Ur den synvinkeln var det väl helt rätt av henne att haka på Johaug och Diggins. Ebbas styrka ligger inte i en spurt, således behöver hon göra vad hon kan för att helt enkelt försöka mata på i så högt tempo som möjligt (naturligtvis utan att gå in i väggen). Att därför avsiktligt släppa kontakten med Diggins, som Ebba rimligtvis trodde sig kunna hålla jämna steg med åtminstone fram till upploppet, hade inte varit optimalt.

När hon märkte att hon inte mäktade hänga med i Diggins tempo gjorde hon istället som Ahmed945 skriver. Det hade normalt mycket väl kunnat bli så att Diggins kroknat och Ebba fått en chans att så småningom gå ikapp och förbi henne. Men nu presterade Diggins ett kanonlopp.

Det var även mycket nära att Ebba hållit undan ända in i mål, och därmed vunnit bronsmedaljen. I så fall hade vi väl ändå tyckt att hon gjort rätt, snarare än att hon hållit igen och försökt spurta sig till bronset?
(Jag tror förresten inte det är som i cykelsport, att åkarna i klungorna har totalkoll på "utbrytarna" och vet ganska exakt när dom behöver höja tempot för att hinna ikapp.)

Jag vill även lyfta fram Jessica (nåja Jessie numera) Diggins. Vilket komplett skidåkare som kan ta medalj i allt från sprint till tremilen! Åkte dessutom alla lopp. På sätt och viss kanske den mest kompletta och mest allroundskickliga damåkaren av alla? Ifjol får hon nog anses ha varit det, eftersom hon vann både distanscupen, Tour de Ski och totalcupen. Hon imponerar hur som helst väldigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in