2022-02-22, 21:30
Medlem
FriaLandetTibets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Klockrent att Kina att ställa sig på Rysslands sida och få en officiell anledning till mobilisering bara för att plocka Taiwan när det är precis rätt läge.

Tror tom att Kina lurat NATO att försätta sig i denna situation.

Ett kina som idag kontrollerar Taiwan äger världen.

Fetmarkerat: Vad menar du? Nato har inte givit Ukraina några säkerhetsgarantier.

Attackerar Kina landet Taiwan, så slår USA, Japan, Australien mfl. tillbaka med full kraft.
Citera
2022-02-22, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Sämsta jämförelsen någonsin.

Det var Ryssland som erkände Donbass. Men om du istället vinklar det såhär. 10,000 ryssar på Gotland kräver att Gotland blir deras. 7,000 gotlänningar lämnar Gotland i rädsla. Ryssland skickar in omärkta soldater för att upprätthålla de 10,000 ryssarnas rätt till Gotland. Sverige vill ha tillbaka Gotland då det tillhör Sverige.

Ryssland erkänner Gotland som självständigt och delar ut ryska pass. 7,000 gotlänningar får aldrig komma tillbaka.

Jag tycker min jämförelse var bra. Gotlänningarna har ungefär samma koppling till Sverige, som folket i Donbass och på Krim har till Ukraina.

Din jämförelse var däremot dålig, eftersom det bor i princip inga ryssar på Gotland idag. Och även om det bodde 10000 ryssar på Gotland, så hade svenskarna ändå varit i majoritet där. Och om Ryssland då hade annekterat Gotland, då hade jag tyckt att det var helt fel.
Men jag hade ändå inte tyckt att det hade varit värt att riskera att starta tredje världskriget, bara för att Sverige ska få tillbaka Gotland då.
Och jag tycker inte heller att det är värt att riskera att starta tredje världskriget, bara för att Ukraina ska få tillbaka Krim eller för att stoppa Ryssland från att annektera Donbass.
Citera
2022-02-22, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ändå var det Putin som startade kriget. Är han kontrollerad av Biden?

Putin har inte startat något krig och han har inte invaderat Ukraina. Han skyddar den rysktalande befolkningen som trakasseras med granateld på daglig basis av Ukrainska nynazister. Dom vill leva
i fred och vara självständiga. Ukraina har gjort bort sig. Nu kan Putin enkelt ta en del av Ukraina som framöver kommer vara lojalt till Ryssland. Taktiskt misstag av Ukraina. Naturligtvis borde Ryssland ta så mycket land som möjligt och krossa allt motstånd. Putin kommer köra det här i mål oavsett sanktioner. Neocons och Militärindustriella komplexet är ju supernöjda nu. Miljoner och åter miljoner av nya pengar kommer att genereras för att finansiera alla vapenaffärer.

Är du nynazist?
Citera
2022-02-22, 21:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Det stämmer. Men det har också stämt i 3, om inte 4 dagar nu. Man har flyttat pansarvagnar o.s.v. ut på åkrar och i skogen ganska långt från sina "supplies". Så vill man inte ha sina trupper stående länge, så det har tolkats som att Ryssland är nära att gå in i Ukraina. Nu sitter trupperna och fryser i skogen med sin vodka att värma sig med.

Skillnaden nu idag blir att Ryssland flyttar in trupper i området som utbrytarrepublikerna kontrollerar.
Då kan trupper ställas upp längst den gula linjen på bilden. Så har Ryssland uppställt trupper vid gränsen på alla ställen Ryssland kontrollerar eller som är troget Ryssland, mot Ukraina.

https://static01.nyt.com/images/2022/02/13/us/ukraine-maps-promo-1644805701361/ukraine-maps-promo-1644805701361-threeByTwoMediumAt2X-v7.jpg

Ja kanske Ryssland vill ha ett par dagar att organisera alla trupper inne på rebell-område, sedan finns inget mer att förbereda. Sedan får han anfalla eller bara sitta och vänta utan något att göra. Undrar hur länge han kan ha trupper så bara väntande i skogen och på åkrarna?
Citera
2022-02-22, 21:35
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Haha, ryska 10-åriga statsobligationen har stigit med en procentenhet idag (för rasistiska rysstroll som inte förstår: det är mycket).

USA införde just detta:
"We're implementing comprehensive sanctions on Russia's sovereign debt. That means we've cut off Russia's government from Western financing. It can no longer raise money from the West and can not trade in its new debt on our markets or European markets either."

Om inte Ryssland kan återfinansiera lån på den internationella marknaden så är det relativt god natt (för rasistiska rysstroll som inte förstår: de omtalade fonderna som Ryssland har räcker inte långt i praktiken).

För USA med en skuldkvot på sisådär 130% av BNP så hade det varit ett problem. Ryssland har dock bara en skuldkvot på 15-20% så åtgärderna är inte ens myggbett.
Citera
2022-02-22, 21:37
Bannlyst
Haha så roligt att höra alla PRO Nato troll som svingar med sina svärd...

Ni fattar verkligen inte att ni måste ta han med våld va? . Han skriver ju det nästan i era pannor.

Säger som Mike Tyson. Alla är kaxiga innan dom får en käftsmäll av mig.
Citera
2022-02-22, 21:38
Medlem
Putin står för en dockteater säger Bildt i aktuellt.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Putin har inte startat något krig och han har inte invaderat Ukraina. Han skyddar den rysktalande befolkningen som trakasseras med granateld på daglig basis av Ukrainska nynazister. Dom vill leva
i fred och vara självständiga. Ukraina har gjort bort sig. Nu kan Putin enkelt ta en del av Ukraina som framöver kommer vara lojalt till Ryssland. Taktiskt misstag av Ukraina. Naturligtvis borde Ryssland ta så mycket land som möjligt och krossa allt motstånd. Putin kommer köra det här i mål oavsett sanktioner. Neocons och Militärindustriella komplexet är ju supernöjda nu. Miljoner och åter miljoner av nya pengar kommer att genereras för att finansiera alla vapenaffärer.

Är du nynazist?

Han kan ha vilka motiv han vill, men han har de facto gått in med trupp i ett annat land, vilket ju är en invasion. Det går liksom inte att komma runt.

Om jag ämnar misshandla dig, och precis innan jag börjar kallar jag dig för en stol så betyder inte det att det var egendomsbrott i stället för misshandel.
Citera
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Sämsta jämförelsen någonsin.

Det var Ryssland som erkände Donbass. Men om du istället vinklar det såhär. 10,000 ryssar på Gotland kräver att Gotland blir deras. 7,000 gotlänningar lämnar Gotland i rädsla. Ryssland skickar in omärkta soldater för att upprätthålla de 10,000 ryssarnas rätt till Gotland. Sverige vill ha tillbaka Gotland då det tillhör Sverige.

Ryssland erkänner Gotland som självständigt och delar ut ryska pass. 7,000 gotlänningar får aldrig komma tillbaka.

Tack, 🙏🏻
Precis så som du beskriver scenariot ÄR SANNINGEN.
Exakt så gick det till, och att fler inte känner till verkligheten är skrämmande.
Citera
2022-02-22, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Vilka kanaler föreslår du för inhämtning av information kring det som nu sker i Ukraina? Om du svarar RT och Tass (Putins propagandakanaler) kommer du bli utskrattad.

Den grundproblematik som finns här är att Putin gett sig in på att försöka invadera sitt grannland Ukraina. Det är ett monumentalt problem i sig. Men ett än värre problem är den freakshow vi fick bevittna igår när Putin satt med sina cronies i ryska SPECTRE och svamlade om att Ukraina inte egentligen har rätt att finnas som land utan är en del av "Moder Ryssland". Denna bisarra uppvisning ledde till den oundvikliga slutsatsen att en uppenbart psyksjuk Hitler-wannabe har tillgång till kärnvapen. Han håller nu på att invadera Ukraina men har hotat även andra länder (bl a Sverige) som han anser att "moder Ryssland" kan ställa krav på. Kan sluta hur illa som helst. Det förstår väl även du?

Det bästa vi kan göra är att sitta still i båten. Ju mindre vi gör och oroar oss dess bättre.
Det löser sig säkert på något sätt därnere. Det är inte många som har dödats sedan erkännandet.
Om man avstår från sanktioner har nästan ingenting hänt, förutom att vi kanske får två nya länder.
Citera
2022-02-22, 21:40
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Jag tycker min jämförelse var bra. Gotlänningarna har ungefär samma koppling till Sverige, som folket i Donbass och på Krim har till Ukraina.

Jag skulle snarare säga att Gotlänningarna har samma koppling till Sverige som folket i Donbass och på Krim har till Ryssland. Men du kanske skrev fel?
Citera
2022-02-22, 21:42
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
OT. Men du måste sluta röka på. Väst har ingen aptit för fullskaligt krig.

Krig är inget man har aptit på. Det är något som blir nerkört i halsen på en och som man tvingas svälja.

Väst kommer helt klart att försvara Taiwan och stödja Ukraina på alla sätt (med vapen, pengar etc.). Det enda man inte gör är att sätta NATO-trupper på Ukrainsk mark eftersom detta skulle ge Putin en anledning att ge sig på baltstaterna. Dock kommer NATO att knulla Putin om han utan anledning går in på NATO-mark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in