Citat:
Ursprungligen postat av
jhww82
Sämsta jämförelsen någonsin.
Det var Ryssland som erkände Donbass. Men om du istället vinklar det såhär. 10,000 ryssar på Gotland kräver att Gotland blir deras. 7,000 gotlänningar lämnar Gotland i rädsla. Ryssland skickar in omärkta soldater för att upprätthålla de 10,000 ryssarnas rätt till Gotland. Sverige vill ha tillbaka Gotland då det tillhör Sverige.
Ryssland erkänner Gotland som självständigt och delar ut ryska pass. 7,000 gotlänningar får aldrig komma tillbaka.
Jag tycker min jämförelse var bra. Gotlänningarna har ungefär samma koppling till Sverige, som folket i Donbass och på Krim har till Ukraina.
Din jämförelse var däremot dålig, eftersom det bor i princip inga ryssar på Gotland idag. Och även om det bodde 10000 ryssar på Gotland, så hade svenskarna ändå varit i majoritet där. Och om Ryssland då hade annekterat Gotland, då hade jag tyckt att det var helt fel.
Men jag hade ändå inte tyckt att det hade varit värt att riskera att starta tredje världskriget, bara för att Sverige ska få tillbaka Gotland då.
Och jag tycker inte heller att det är värt att riskera att starta tredje världskriget, bara för att Ukraina ska få tillbaka Krim eller för att stoppa Ryssland från att annektera Donbass.