2022-02-22, 21:06
Medlem
Fimbulramns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Du vet att NATO i Ukraina skulle omringat hela Svarta Havet.

Det är jobbigt när despoter är omringade av försvarsallianser.
Citera
2022-02-22, 21:08
Medlem
Musik.mannens avatar
USA vill som sagt ha världsherravälde genom Nato trots dom gamla löften som Gorbatjov fick om att väst inte skulle utvidga mot öst länderna.

Väst och EU vill driva tillbaka Ryssland med sanktioner som kommer att drabba det ryska folket så kanske det blir en repris av 90talets svältkatastrof i Ryssland.
Putin kommer knappast att svälta.

Här visar Sverige att vi inte är neutrala så fort husse USA ropar så kommer knähunden Sverige.
Sanktionerna kommer också att drabba Sverige fram för allt elpriserna.
Citera
2022-02-22, 21:10
Medlem
Varangians avatar
Jag ser fram emot att betala 30 kr+ per liter bensin inom kort då tysk el ska fixas med oljeeldning. Tack.
Det viktigaste för oss är ju ändå att Ukraina får gå med i NATO när allt kommer omkring.
Citera
2022-02-22, 21:18
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Stora fartyg med gasbehållare är under konstruktion och det blir nog en ny trend i en orolig värld. USA skeppar ju över mycket nu.
Jodå, det känner jag till.
Men sen handlar det väl också om att skala om produktionen?
Och hur är det med resurser att ta emot gasen vid hamnarna? Vad jag sett finns det anläggningar utanför hamnar för sånt.

Vet dock inte hur man tagit emot gas tidigare? Har NS1 ”förgreningar”?
Citera
2022-02-22, 21:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
På tal om vem som istället vinner på att Nordstream 2 stoppas.

För ett tag sedan lyckades lobbyister i Washington stoppa en pipeline från Israel via Cypern till Europa. Detta för att blidka Turkiet som var skitsura, för dom ville ha en annan pipeline som gick via Turkiet. Även om man då hävdade att det berodde på "miljöskäl".

Men det var då det, nu har ett antal andra lobbyister lyckats ändra på detta & nu är det istället full fart på det Israeliska projektet igen.

Boston Consulting Group, under ledning av Rich Lesser har lovat finansiera projektet. Den judiska miljardären Lesser är även chefsrådgivare åt World Economic Forums.
The East Mediterranean Gas Forum (EMGF) and Boston Consulting Group (BCG) are pleased to announce the commencement of phase two in the development of the EMGF’s long-term strategy. BCG will support the EMGF as it puts in place a strategic roadmap and a best-practice operating model in order to deliver on the EMGF’s vision.
https://emgf.org/gva_event/east-mediterranean-gas-forum-bcg-announce-second-phase-of-long-term-strategy-project-at-egyps

Så nu är det Israel som står som vinnare i Ukrainakonflikten. Så kan det gå.
Citera
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Frankrike verkar vilja bygga flera nya kärnkraftverk, så dessa kan komma att bli ryggraden i eus framtida energi.

Knappast.
Räcker deras utbyggnad till en egen fransk energi-ryggrad???

Vi skulle behöva minst 10, helst 18 nya reaktorer i Sverige. Detta enligt FN´s klimatpanel.
Blåsiga dagar skulle vi kunna sälja kraftöverskott av bara helsike, om vi även bygger ut vindkraften.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offlife
Han har verkligen förlorat detta och skämt ut sig fullständigt. Lider med ryska folket som är så förtryckta och vet att går dom emot honom sitter dom i fängelse eller blir mördade.

Jag tror inte du har det hela riktigt klart för dig en överväldigande stor del av ryska befolkningen är med på det hela och har velat att det hände tidigare deras landsmän har varit utsatta sedan 2014 av diverse illdåd i Ukraina
Citera
2022-02-22, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
USA vill som sagt ha världsherravälde genom Nato trots dom gamla löften som Gorbatjov fick om att väst inte skulle utvidga mot öst länderna.

Väst och EU vill driva tillbaka Ryssland med sanktioner som kommer att drabba det ryska folket så kanske det blir en repris av 90talets svältkatastrof i Ryssland.
Putin kommer knappast att svälta.

Här visar Sverige att vi inte är neutrala så fort husse USA ropar så kommer knähunden Sverige.
Sanktionerna kommer också att drabba Sverige fram för allt elpriserna.

Nu söker sig små länder sig till Nato, inte minst om de är ryssgrannar, för att slippa stå ensamma mot Putins 100.000-tals slavsoldater.

Ni upprepar lögnen om ett löfte som aldrig avgivits enligt Gorbatjov själv. Det fanns aldrig ett löfte.

Ryssland har levt utan militära angrepp från Nato i 30 år, trots att man ständigt attackerat de grannar som inte är medlemmar i Nato. Så blir ni sura om de vill gå med i Nato... go figure...

Putin är en idiot, han vänder alla sina grannar mot Ryssland. Putin är en katastrof för Ryssland. Ju förr ni fattar det, desto bättre för er.
Citera
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fimbulramn
Det är jobbigt när despoter är omringade av försvarsallianser.

Påminn mig om kubakrisen igen...medan du köper mitt elöverskott, dyrt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamolos
Jag tror inte du har det hela riktigt klart för dig en överväldigande stor del av ryska befolkningen är med på det hela och har velat att det hände tidigare deras landsmän har varit utsatta sedan 2014 av diverse illdåd i Ukraina
Och varför blir dom utsatta? Förklara vad som hände 2014.
Länka gärna med till att överväldigande majoritet av ryssarna står bakom detta? Jag känner inte en enda ryss som står bakom detta. Och jag känner många.
Citera
2022-02-22, 21:25
Medlem
Fimbulramns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Påminn mig om kubakrisen igen...medan du köper mitt elöverskott, dyrt

Du får googla kubakrisen. Jag har inget emot att en demokrati försvarar sig mot en diktatur med kärnvapen. Jag kan skilja på demokrati och diktatur. Undrar om du kan eller bara skiter i skillnaden. Dagens Ryssland är lika illa.
Citera
2022-02-22, 21:27
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
För andra är det viktigaste att fortsätta slicka Putins lilla slaka dolme.
Det gör du inte vid denna tiden nästa år..:-)

Det gör jag inte nu heller så jag vet inte vad du svamlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in