2022-02-22, 18:00
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
https://www.odyssee-mure.eu/publications/efficiency-by-sector/overview/final-energy-consumption-by-energy.html är korrekt länk.

Utan att veta hur begreppen gas respektive renewable s är definierade är det svårt att ta ställning till dina siffror. Dessutom är dessa siffror baserade på andel av energiflödet vilket inte är mått på om gasanvändningen har ökat eller minskat.

Du bör skaffa dig elementära kunskaper i ämnet, det är meningslöst att rycka statistiska siffror ur röven när du inte klara att förstå sammanhanget.
2022-02-22, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Sista raden från statista innan jag lämnar trollskitposttråden:

The consumption of natural gas in the European Union has fluctuated slightly since 1998. It increased to a peak of 521 billion cubic meters in 2010, but by 2020 had fallen to a low of 379.9 billion cubic meters.

Skitpostarna som klagat mest på källorna har samtidigt presterat absolut noll källor som vanligt. Och det är samma sak i varje ämne.
** Figures for 2020 excludes the United Kingdom.
2022-02-22, 18:34
Medlem
Nedan citat är lånat från cornucopias blogg från I dag. Det är analys av det putin sade igår då han utroppade utbrytarrepublikerna som självståndiga. Undra om detta kan vara Putins långsiktiga mål med uppbyggnad av trupp i området.
Ska man se det krasst borde Putin lämna tillbaka Königsberg till Tyskland om han ska utvidga Ryssland enligt den ordning som rådde innan 1945.

"Han förkastade den säkerhetspolitiska ordning som gällt sedan i princip andra världskrigets slut och menade att Lenin gjort fel som gav delar av fd Tsarryssland, inklusive de delar som hamnade i Sovjetunionen rätt att kalla sig för nationer som en del av ett förbund. I praktiken sade han att Polen, Baltstaterna och Finland, samt förstås Ukraina, ska återföras till Ryssland, Kreml och Moskva, och då inte som delar i ett federalt förbund, utan som Ryssland. Ukraina ska utplånas som stat."

https://cornucopia.se/2022/02/lagesrapport-kreml-gar-officiellt-in-i-med-tunga-forband-i-det-ockuperade-sydostra-ukraina-stridsber edskap-i-ukraina-sanktioner-mot-ryssland-usa-evakuerar-ambassadspersonal-fran-lviv-ryska-oc/
2022-02-22, 18:46
Medlem
Puffes avatar
Än så länge så verkar det vara bojkott mot nordstream2 när det gäller gasen...så jag förstår inte varför ni tjafsar om gas när Nordstream2 ändå inte ens varit igång än
2022-02-22, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Än så länge så verkar det vara bojkott mot nordstream2 när det gäller gasen...så jag förstår inte varför ni tjafsar om gas när Nordstream2 ändå inte ens varit igång än

Varför inte stoppa flödet i nordstream 1?
2022-02-22, 19:01
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Utan att veta hur begreppen gas respektive renewable s är definierade är det svårt att ta ställning till dina siffror. Dessutom är dessa siffror baserade på andel av energiflödet vilket inte är mått på om gasanvändningen har ökat eller minskat.

Du bör skaffa dig elementära kunskaper i ämnet, det är meningslöst att rycka statistiska siffror ur röven när du inte klara att förstå sammanhanget.

Så du hoppar på mig när jag fixade fram den länk från EU som visar vad de har mätt/räknat fram? OK.
2022-02-22, 19:04
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
Så du hoppar på mig när jag fixade fram den länk från EU som visar vad de har mätt/räknat fram? OK.

Länken och statistiken är irrelevant om den rycks ur sitt sammanhang.
Jag hoppas att du inser det ?
2022-02-22, 19:14
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Vilka länder mer än Ryssland själva är okej med deras invasions-planer av Ukraina? Tex vad tycker länder i Asien och LatAm?

Sverige verkar tycka att det är okej då vår statsminister vägrade erkänna att det är en invasion.
Tror Sverige inom en väldigt snar framtid kommer få ett tillrättavisande från EU
Senast redigerad av svengöran 2022-02-22 kl. 19:18.
2022-02-22, 19:33
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vi är rätt kinky med gas när det gäller just matlagning, folk tycker ofta att det inte är riktig matlagning om det inte är en eld som brinner. Det är rätt fånigt och det känns bra att det är något som är på väg bort. Du kan ha din utegrill ändå.
Då får dom väl köpa tuber. Trams.
2022-02-22, 20:23
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkaaajjj
Varför inte stoppa flödet i nordstream 1?

Ja det får du fråga Tyskland om varför.
Men jag antar att de inte vill frysa och avvaktar på om Ryssland går längre än de redan ockuperade områdena
2022-02-22, 20:27
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Sverige verkar tycka att det är okej då vår statsminister vägrade erkänna att det är en invasion.
Tror Sverige inom en väldigt snar framtid kommer få ett tillrättavisande från EU

Hela världssamfundet exklusive USA är rädda för att säga rakt ut att det är en invasion redan nu.
Jag tog också Maggan som en fegis men hon är tyvärr inte ensam.

Än så länge är Ryssland bara på redan ockuperade områden som varit ockuperade under många år... skillnaden nu är att de inte hycklar med att de har styrkor i Donbass längre annat än att de nu kallar dem fredsstyrkor
2022-02-22, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Hela världssamfundet exklusive USA är rädda för att säga rakt ut att det är en invasion redan nu.
Jag tog också Maggan som en fegis men hon är tyvärr inte ensam.

Än så länge är Ryssland bara på redan ockuperade områden som varit ockuperade under många år... skillnaden nu är att de inte hycklar med att de har styrkor i Donbass längre annat än att de nu kallar dem fredsstyrkor

Det är en invasion - men inte Invasionen med stort I.

Nöjer sig ryssen trots allt med en annektering av Donbass så finns anledning att pusta ut - visst situationen är fortfarande skit - men det är ett ganska odramatiskt intrång och inte ett fullskaligt krig.
På rent principiella grunder behöver man inte göra någon åtskillnad men den praktiska skillnaden är ju enorm.
Senast redigerad av ModeratSkeppet 2022-02-22 kl. 20:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in