2022-02-22, 16:38
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja men hushållsanvändningen står för den stora posten idag: https://www.odyssee-mure.eu/publications/efficiency-by-sector/overview/final-energy-consumption-by-sector.html
Där ser man. Känns som att de borde skaffa sig moderna spisar då. Dom får väl subventionera spisar till folket.
2022-02-22, 16:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Där ser man. Känns som att de borde skaffa sig moderna spisar då. Dom får väl subventionera spisar till folket.

Vi är rätt kinky med gas när det gäller just matlagning, folk tycker ofta att det inte är riktig matlagning om det inte är en eld som brinner. Det är rätt fånigt och det känns bra att det är något som är på väg bort. Du kan ha din utegrill ändå.
2022-02-22, 16:44
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Förstår att du inte klarar att läsa statistik men du ser på bilden att det är mindre industrigas i Europa än bostadsgas och trenden går neråt: https://www.odyssee-mure.eu/publications/efficiency-by-sector/overview/final-energy-consumption-by-sector.html

Nu råkar jag sedan många år arbeta inom energiintensiv europeisk industri....

Det har skett en omfattande omställning av industriella processer i Västeuropa från kol och olja till gas under de senaste årtiondena. Omställningen till gas är en viktig del av både sk. "grön energi" och den sk. "Energiwende".

Utan att ens titta på dina siffror vill jag påstå att du är ute och cyklar.....
2022-02-22, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Ryssland är stort och har flera olika åsikter, självklart har de hardcore Putin fanatiker men också vanligt folk som är som du och jag här i Sverige.

Däremot är friheten att säga vad man vill utan åtgärder till viss del begränsad, speciellt i tidningar osv.
Men frugan som följer och interagerar med människor i Ryssland på nätet säger att reaktioner från vanliga ryssar är att Putin är galen som skapar denna situation.

Jo, det börjar bli lite mycket nu kan man tycka.... det skulle förvåna mig om stödet är starkt, men jag vet inte jag alls.
2022-02-22, 16:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Nu råkar jag sedan många år arbeta inom energiintensiv europeisk industri....

Det har skett en omfattande omställning av industriella processer i Västeuropa från kol och olja till gas under de senaste årtiondena. Omställningen till gas är en viktig del av både sk. "grön energi" och den sk. "Energiwende".

Utan att ens titta på dina siffror vill jag påstå att du är ute och cyklar.....

Som tur är har du noll koll och du visar det genom att inte prestera någon källa. Det stämmer att industrianvändningen i Sverige ökar men Sverige står för en obetydlig del av gasanvändningen i Europa. Industrianvändningen minskar med flera procent varje år.
2022-02-22, 16:52
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Som tur är har du noll koll och du visar det genom att inte prestera någon källa. Det stämmer att industrianvändningen i Sverige ökar men Sverige står för en obetydlig del av gasanvändningen i Europa. Industrianvändningen minskar med flera procent varje år.

Till skillnad från dig så behöver jag ingen källa, jag har betalt och tjänar mitt uppehälle på bland annat just dessa frågor.

Gör dig inte fånigare än du redan är.
2022-02-22, 17:21
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo, det börjar bli lite mycket nu kan man tycka.... det skulle förvåna mig om stödet är starkt, men jag vet inte jag alls.

Så länge de kan trycka ner folket (sitt eget) med våld och hjärntvätta andra med statskontrollerade tidningar och tv så spelar det mindre roll för Putin och hans anhängare vad folket tycker.
Det ser vi i Belarus och Kazakstan samt alla mord och fängslande av oppositionen.

Detta är den största anledningen till varför jag vill ha Sveriges civilbefolkning beväpnade.
Så att det överhuvudtaget går att slå tillbaka och byta ut ett framtida totalitärt styre som absolut skulle kunna bestå av Putins nickedockor.
2022-02-22, 17:26
Medlem
Citat:

Vad byter europeisk industri till, eller är det energieffektiviseringar som driver.

Jag hade ju trott att Northstreamgasen används liksom, och att Tyskland bygger kombikraftverk för gasen.

Med de elpriserna vi nu har borde ju även Öresundsverket bli lönsamt tycker man.

Men visst, det är mest västkusten som har en lite pipa här. Och vi stängde de gamla kraftvärmeverken för fjärrvärme. Tyvärr för det sabbar Malmös ekonomiska utveckling rejält.
2022-02-22, 17:27
Medlem
Citat:
Förstår att du inte klarar att läsa statistik men du ser på bilden att det är mindre industrigas i Europa än bostadsgas och trenden går neråt: https://www.odyssee-mure.eu/publications/efficiency-by-sector/overview/final-energy-consumption-by-sector.html

Din länk visar väl total energikonsumtion och inte naturgas??

Jag fattar den inte annars.
2022-02-22, 17:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Helt rätt att erkänna Donbass som självständigt. Nu återstår bara att bestämma de nya ländernas gränser och skicka in fredsbevarande styrkor så kriget får ett slut.
Vi får gratulera Ryssland till dels minskande gasinkomster samt försörjningsplikt för 700.000-800.000 ukrainare i två ryska ockuperade zoner. Ingen av de två nya områdena har en chans att bli självförsörjande någonsin, ännu ett svart hål för u-landet Ryssland.
2022-02-22, 17:37
Medlem
Vilka länder mer än Ryssland själva är okej med deras invasions-planer av Ukraina? Tex vad tycker länder i Asien och LatAm?
2022-02-22, 17:39
Medlem
Citat:

Står ju inget om gas i den tabell du länkar till? Den handlar om total energianvändning. Och ja... Europa går från industri till tjänster men det gynnar oss antagligen inte i längden.

"final energy consumption"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in