2022-02-22, 18:53
  #505
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snallakillen
Lite Hitler varning på Putin alltså 🤔
Hitler ville ha tyskspråkiga Sudetenlandet ..
Tog ändå sen HELA Tjeckoslovakien..
Det Putin gör nu påminner mycket om det som hände 1938

Jag håller inte med om det, det finns flera viktiga skillnader, tex att Hitler var rasist och hade allvarliga psykiska problem och Putin är/har inte det vad det verkar.

Men om omvärlden försöker stoppa Putin nu, då påminner det om vad som hände när andra världskriget startade. Var det bra gjort av tex Storbrittanien att starta krig mot Tyskland då, med tanke på att omvärlden sen misslyckades med att rädda de miljontals människor som dog under andra världskriget?

Så prova istället något nytt, låt Ukraina och Ryssland klara ut det här själva. Och om det leder till att Putin annekterar alla rysktalande områden i hela världen, då är det ändå bättre än att tredje världskriget bryter ut och miljontals människor dör.
Citera
2022-02-22, 18:53
  #506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thompzzon
Att Rysslands militär skulle vara överlägsen Natos är ju rent jävla faktafel, vad fan grundar du det på?

Han har faktiskt rätt, när de väl smäller så kommer länderna att dra sig tillbaka. Ett exempel är Kroatien där presidenten uttalade förra veckan att detta är ukrainares och ryssars problem och inte en enda kroatisk nato soldat komme skickas till Ukraina.
Citera
2022-02-22, 18:54
  #507
Medlem
Duvlorts avatar
Man tänker väl inte inleda en markoffensiv på Ukrainas mark, kommer bli hur stora förluster som helst för båda sidor?
Citera
2022-02-22, 18:55
  #508
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Man tänker väl inte inleda en markoffensiv på Ukrainas mark, kommer bli hur stora förluster som helst för båda sidor?

Ryssland kan vara så totalt överlägsna att de inte räknar med några förluster. Ungefär som USA i irakkriget.
Citera
2022-02-22, 18:58
  #509
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ryssland kan vara så totalt överlägsna att de inte räknar med några förluster. Ungefär som USA i irakkriget.

Men Irak hade gammal utrustning, fan vet vad väst har fraktat in för arsenal i Ukraina?
Klart att om ryssen kör fulbomber med biologiska stridsmedel och dylikt.
Blir ju som ett semiproxy krig mellan Nato och Ryssland.
Citera
2022-02-22, 18:58
  #510
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Men om omvärlden försöker stoppa Putin nu, då påminner det om vad som hände när andra världskriget startade. Var det bra gjort av tex Storbrittanien att starta krig mot Tyskland då, med tanke på att omvärlden sen misslyckades med att rädda de miljontals människor som dog under andra världskriget?

Det var ju snarare tvärtom. "Peace in our time" om du känner till det citatet. Och sen sket Hitler fullständigt i allt och alla och påbörjade sitt blitzkrig
Citera
2022-02-22, 18:59
  #511
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thompzzon
Att Rysslands militär skulle vara överlägsen Natos är ju rent jävla faktafel, vad fan grundar du det på?


Ingalunda lille vän. Lyssna på vad den amerikanske f.d militäre underrättelseofficeren Scott Ritter säger.

The US military is neither organized, trained, nor equipped to fight its Russian counterparts. Nor does it possess doctrine capable of supporting large-scale combined arms conflict. If the US was to be drawn into a conventional ground war with Russia, it would find itself facing defeat on a scale unprecedented in American military history. In short, it would be a rout.”

https://www.rt.com/op-ed/548322-war-russia-us-nato/
Citera
2022-02-22, 18:59
  #512
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Putin verkar vilja hålla det hemligt, så att det ska framstå som tvetydigt vad Ryssland faktiskt sysslar med.
För att sedan invänta västländernas reaktioner, och se vad Ryssland får för sanktioner, när väst inte vet exakt vad det är han sysslar med. Om han går in områden som kontrolleras av Ukraina och är de facto och de jure Ukraina. Eller om han "bara" går in i områden som Ukraina inte har kontroll över.
Han måste ju dock komma med någon info om det här snart.
Nu blir James Cleverly utfråga om den här saken också i parlamentet. Just nu är reaktionerna ganska svaga från väst, för man inte vet vad Ryssland faktiskt bestämt sig för.

Stoltenberg sa också att trupperna längs gränsen till Ukraina nu är i formationer och att soldaterna bor där och inte i sina läger. Utan att veta exakt hur sådant går till så låter det som Ryssland bör agera ganska snart för man kan väl inte ha folk som skall sova där vid sina stridsvagnar mitt i vintern hur länge som helst? Moralen borde bli låg om inte annat. De vill nog hellre åka hem till familjen är att sitta där och vänta i snön vecka efter vecka.
Citera
2022-02-22, 19:05
  #513
Medlem
Jag har fått till mig att om Ryssland ska göra en rejäl invasion så måste det göras innan marken blir "vårig" alltså att stridsvagnar går bättre på is/vinter/snö/kallt underlag.

Stämmer detta och hur länge är det gynnsamma förhållanden för stridsvagnar?
Citera
2022-02-22, 19:06
  #514
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Ingalunda lille vän. Lyssna på vad den amerikanske f.d militäre underrättelseofficeren Scott Ritter säger.

The US military is neither organized, trained, nor equipped to fight its Russian counterparts. Nor does it possess doctrine capable of supporting large-scale combined arms conflict. If the US was to be drawn into a conventional ground war with Russia, it would find itself facing defeat on a scale unprecedented in American military history. In short, it would be a rout.”

https://www.rt.com/op-ed/548322-war-russia-us-nato/

Källa rt.com
Citera
2022-02-22, 19:09
  #515
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
HAHAHA!!!

Det kommer inte att bli något krig. Ukraina kommer att demilitariseras och Ryssland kommer att flytta fram sina positioner. Putin är världens främsta schackspelare.

Att Ukraina och världen lägger sig och accepterar demilitarisering är helt oacceptabelt. Hoppas verkligen det inte blir fallet.
Citera
2022-02-22, 19:11
  #516
Medlem
ariberts avatar
Det här intåget i Ukraina är inte så mycket att bråka om en fredsmission bara, precis som USA gjort i Libyen, Irak och Syrien.
Ingen har klagat på USA, varför då ondgöra sig över Ryssland som gör samma sak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in