2022-02-22, 18:28
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Varför betala till kroknäsorna i Ukraina när man kan behålla pengarna själv?

Du vet uppenbarligen inte, är för ung eller har dåligt minne, varför ryssarna byggde gasledningar i Östersjön. Just för att inte fattiga Ukraina skulle förse sig med gas när de inte ville betala den ryska gälden. Det var Putins första försök att ta kontroll över Ukraina.
Citera
2022-02-22, 18:28
Medlem
Vem som förlorar mest vet jag inte, men jag vet vilka som kommer tjäna mest. Commodity traders i Schweiz. Dom har redan köpt stora mängder olja och gas från México och andra länder.
Citera
2022-02-22, 18:30
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tror du att Ryssland betalar för att få leverera gas? Käre nån!

Ja, det är klart att de betalar för det. Vad fan tror du, ditt jävla mongo?

Du avslöjar jävligt mycket om dig själv nu och jag pratar inte om någonting som har med dina ryssfantasier att göra.
Citera
2022-02-22, 18:30
Medlem
EU länderna förlorar mest på det.
Elen blir mkt dyrare och det kommer drabba Svenssons också.
Ryssarna kommer väl sälja sin gas till Kina, Asien även sin olja.
Nordström 2 kommer nog att öppnas, när det lugnar ned sig.
Det kommer bli politisk turbulens när EU medborgarna, Tyskarna inte får råd att betala sina dyra elräkningar.
Citera
2022-02-22, 18:31
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Du vet uppenbarligen inte, är för ung eller har dåligt minne, varför ryssarna byggde gasledningar i Östersjön. Just för att inte fattiga Ukraina skulle förse sig med gas när de inte ville betala den ryska gälden. Det var Putins första försök att ta kontroll över Ukraina.

Ja, Nordstream handlar primärt om att undvika Ukraina.
Citera
2022-02-22, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Förklara gärna för mig hur billig gas gör Tyskland sårbart?

Ryssland levererar fas till Ukraina enl. avtal. Till 2024 räcker de.
Prova att läs vad jag skrivit.

Det är inte att priset är lågt som gör de sårbara.
Det är att de utsätter sig för säkerhetsrisker, risk för konfrontationer med tex usa ur säkerhetssynpunkt etc när de köper gas från ryssarna i stora mängder. Stora leveranser från en maffialiknande leverantör som sätter press via villkor. De undviker att skaffa sig bättre energiförsörjning pga tröskelkostnad.

Eller så kan du söka efter den foi rapport jag tog texten ifrån så kan du läsa vad de beskriver.
Citera
2022-02-22, 18:33
Medlem
Wretch32s avatar
Väldigt klantigt av Tyskland att stänga ner alla sina Kärnkraftverk, dom hade varit "trevliga" att luta sig tillbaka mot nu
Citera
2022-02-22, 18:33
Medlem
Två av de nedlagda svenska kärnkraftverken kan enligt experter återstartas inom två år. Hur är det med de nedlagda kärnkraftverken i Tyskland, kan dessa återstartas?
Citera
2022-02-22, 18:34
Medlem
HAARPs avatar
En något halvmesig sanktion.

...vi vill inte ha gas genom NS2 men fortsätt gärna leverera gas genom NS1 så vi slipper frysa...

Gyllene läge för motsanktion från Ryssland. För Ryssland kvittar det om gasen levereras till Europa eller Kina.
Citera
2022-02-22, 18:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
De två andra gasproducenterna (naturlig gas) i Europa är Storbritannien och Norge. De har inte kapactiteten att leverera gas i de kvantiteter som behövs för Tyskland och större dele av Östeuropa. Det finns ingen annan att köpa gas ifrån i de kvantiteter som behövs och det vet Tyskland. Det är detta förhållande som motiverande byggandet av en undervattens-pipeline.

Man kan producera gas av olja - men det är både dyrt och helt onödigt. Gasverket i Stockholm (nu nedlagt) skapade gas på det sättet hela 1900-talet, i stället för att köpa från Sovjetunionen/Ryssland som alla andra. Däremot köpte Sverige under hela 1900-talet enorma kvantiteter olja från Sovjet. Tror vi fortfarande använder ganska mycket rysk olja i industrin - men jag är inte helt säker på det.

Egentligen hade det varit smidigare att dra ledningarna på land - men de lednigar som redan finns och har funnits i decennier går igeom länder som idag är fientliga till Ryssland. De har både stoppat gasen och stulit gas i transit... Samt i Ukrainas fall - struntat i att betala för den ryska gas man konsumerade, fastän de fick enormt fördelaktiga kompispriser.

Ryssland och Tyskland insåg att man behövde en lösning som inte var beroende av fientliga länder eller länder som stal gas --- detta var motivet för Nordstream 1. När denna visade sig mycket effektiv bestämde man att bygga Nordsteam 2 för utökad kapacitet.
Det finns en detalj i detta som har uppmärksammats och som nämnts även här. Det är alltså inte något stopp för NS2 Tyskland beslutat utan en paus av certifieringsprocessen. Någon sa att det kan ha varit ett enkelt sätt för Olaf Scholz att göra USA nöjda. Man är tydligen nästan färdig med det och det som återstår är turerna genom EU. Så till vida går det snabbt att köra igång igen utan större åthävor.

Men det viktigaste är att Scholz med beslutet sett till att Tyskland äger frågan och att stoppet inte kommer ingå i något sanktionspaket beslutat av USA eller EU eller någon annan.

Jag tror att sista ordet inte är sagt och om utvecklingen av Ukrainakrisen lossnar framöver så kommer NS2-frågan också att lösas. Det säger ju sig självt att ett totalstopp skulle få stora konsekvenser för Tyskland. Alldeles för stora.
Citera
2022-02-22, 18:39
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Väst är mycket starkare och mycket rikare. Efter det som kommer nu, så kommer väst att stycka Ryssland i smådelar så att det som hgänder nu aldrig skall kunna upprepas.

Förklara dinn analys?! Hur styckar man upp ett land som sitter på mest naturresurser
på hela planeten och som har flest vätebomber!

UK fick som de ville, de saboterade för Tyskarna och resten av EU.....
Citera
2022-02-22, 18:39
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Ja, det är klart att de betalar för det. Vad fan tror du, ditt jävla mongo?

Du avslöjar jävligt mycket om dig själv nu och jag pratar inte om någonting som har med dina ryssfantasier att göra.
Det läggs nog på prislappen ditt fån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in