2022-02-22, 15:16
Medlem
Tråknicks avatar
Anno dazumal när musikintresset var på topp hade man knappast råd att köpa 4-5 skivor i stöten. Priset på en CD låg närmare 200 kronor, idag verkar standard vara 160 någonstans.

Detta för en produkt som inte kostar knappt någonting att producera. En gammal skiva som sålde på år efter år var ju väldigt lätta pengar för bolagen.

Naturligtvis säljer ju bolagen för det pris de tror ger mest vinst i förhållande till antal sålda exemplar, vad jag undrar är varför det verkade saknas konkurrens på marknaden, varför tänkte inte vissa bolag annorlunda och hade sitt standardpris mycket lägre?

Såklart var det ju smidigt för alla att standardpriset var högt, det betydde potentiellt hög vinst men varför uppfattar jag det som att marknaden sattes ur spel här?

Den enda konkurrensen var ju begagnatmarknaden som kickade igång mot slutet.
Citera
2022-02-22, 15:22
Bannlyst
köpte mycket på ginza förr , priser då va 39-59-79-130 kr ca , beroende på hur nysläppt det va
man kunde göra klipp i bland och mina beställningar låg på 10-14 cd åt gången

klart någon ville få pengar för skivorna de tog fram , rå cdn kostade nog inte många kronor , precis som i dag
Citera
2022-02-22, 15:34
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Anno dazumal när musikintresset var på topp hade man knappast råd att köpa 4-5 skivor i stöten. Priset på en CD låg närmare 200 kronor, idag verkar standard vara 160 någonstans.

Detta för en produkt som inte kostar knappt någonting att producera. En gammal skiva som sålde på år efter år var ju väldigt lätta pengar för bolagen.

Naturligtvis säljer ju bolagen för det pris de tror ger mest vinst i förhållande till antal sålda exemplar, vad jag undrar är varför det verkade saknas konkurrens på marknaden, varför tänkte inte vissa bolag annorlunda och hade sitt standardpris mycket lägre?

Såklart var det ju smidigt för alla att standardpriset var högt, det betydde potentiellt hög vinst men varför uppfattar jag det som att marknaden sattes ur spel här?

Det var/är många som skulle/skall ha betalt för en musikproduktion. Produktionskostnaden för fonogrammet var och är sammanhanget minimal.

Det man kan konstarea är att artister och upphovsmän har sämre betalt idag än på 1900-talet. En annan sak är att gemene man var rikare och hade mera pengar att köpa musik och annat än idag
Citera
2022-02-22, 15:47
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det var/är många som skulle/skall ha betalt för en musikproduktion. Produktionskostnaden för fonogrammet var och är sammanhanget minimal.

Det man kan konstarea är att artister och upphovsmän har sämre betalt idag än på 1900-talet. En annan sak är att gemene man var rikare och hade mera pengar att köpa musik och annat än idag

Ja och definitivt nej. Senaste Adeleskivan eller ett disneysoundtrack involverar säkert tusentals personer och har enorm budget. Men elektronisk musik och hiphop kan kosta ingenting.

Angående intäkter så är det väl långt fler idag som tjänar pengar på sin musik? YouTube betalar väl frukost åt många artister som jag förstår det.

Men det är ju inte frågeställningen i tråden, jag undrar hur konkurrensen sattes ur spel när det kom till musikinspelningar?
Citera
2022-02-22, 15:56
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lysfyr
köpte mycket på ginza förr , priser då va 39-59-79-130 kr ca , beroende på hur nysläppt det va
man kunde göra klipp i bland och mina beställningar låg på 10-14 cd åt gången

klart någon ville få pengar för skivorna de tog fram , rå cdn kostade nog inte många kronor , precis som i dag

Ginza var ju speciella för de hade ju säkert ett enormt lager och kunde sänka priset om vissa saker inte sålde. Jag beställde mycket därifrån också och grejerna för 19 spänn var ju inte mycket att ha. Ginza kunde ju omöjligt göra vinst på de skivorna heller.

Sen är ju Ginza i försäljningledet, min fråga handlar om skivbolagsledet.
Citera
2022-02-22, 16:03
Medlem
Det kostar ju fortfarande att producera musiken, inte bara tillverkningen. CD var en nyhet när den kom och prissattes därför lite högre än LP. Många lockade även med någon eller några extra låtar på CD:n jämfört med LP. Konserter var dock mycket billigare då än nu. På 70-talet så kostade en LP och en konsert ungefär lika mycket.

Jodå många, därav jag, kunde köpa flera skivor varje vecka lite beroende på vad som släpptes. Det brukade vara lördagsnöje att gå i skivaffären och lyssna på allt nytt som kommit i veckan och sen även köpa något nytt att spela där hemma. Många spelade även in av någon kompis på band så det byttes en del musik på så sätt!
Senast redigerad av KamratBlue 2022-02-22 kl. 16:06.
Citera
2022-02-22, 16:24
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det kostar ju fortfarande att producera musiken, inte bara tillverkningen. CD var en nyhet när den kom och prissattes därför lite högre än LP. Många lockade även med någon eller några extra låtar på CD:n jämfört med LP. Konserter var dock mycket billigare då än nu. På 70-talet så kostade en LP och en konsert ungefär lika mycket.

Jodå många, därav jag, kunde köpa flera skivor varje vecka lite beroende på vad som släpptes. Det brukade vara lördagsnöje att gå i skivaffären och lyssna på allt nytt som kommit i veckan och sen även köpa något nytt att spela där hemma. Många spelade även in av någon kompis på band så det byttes en del musik på så sätt!

Framförallt så var CD-formatet ett enormt lyft i ljudkvalitet såväl som handhavande, och det var värt mycket. Tekniken står sig än och CD-fomatet 16 bit 44,1 khz är en defacto standard för Hi/Fi ljud i konsumentledet. Tråkigt nog är flertalet strömmade ljudformat betydligt sämre än CD-formatet.

Så ni som är musikälskare håll hårt i era CD-skivor, rätt förvarade kommer dom att hålla i hundratals år (det sista är nog ett faktum som inte storbolagen i musikbranschen uppskattar lika mycket som undertecknad).
Citera
2022-02-22, 16:28
Medlem
Att priset på CD-skivor gått ner är kanske inte jättesvårt att förstå eftersom ingen har någon spelare i varken bil eller hus nuförtiden. Jag funderade på när jag köpte en CD (musik/data/DVD-film) sist...jag minns inte, måste varit +10 år sedan
Citera
2022-02-22, 16:51
Medlem
Citat:
Ja och definitivt nej. Senaste Adeleskivan eller ett disneysoundtrack involverar säkert tusentals personer och har enorm budget. Men elektronisk musik och hiphop kan kosta ingenting.

Oavsett så tryckte du nog innan på en av anledningarna. Då det råder copyright på materialet och man kan ta betalt vad man kan ta betalt så kommer det innebära att någonstans kommer det finnas kostnad i form av någon som vet att ta betalt.
Citera
2022-02-22, 17:17
Medlem
Tråknicks avatar
Jag förtydligar frågan:

Vi låtsas att top 10 sålda skivor ges ut av 5 skivbolag, a,b,c,d och e. Normalpris i handeln för en skiva är 159 kronor.

Skivbolag c sänker priset konsekvent på sina skivor och lägger sig istället på 109 för alla nysläpp. Rimligen borde dom ta jättelika marknadsandelar och ta över fler top 10 placeringar.

Sen skapar detta ett prisrace ingen vill ha såklart där vinsterna blir lägre och lägre, men det är ju det som är marknadsekonomi?

Att vara skivbolag är ju att vara riskkapitalist, du satsar pengar på artister du tror säljer skivor. Men en stor del av skivförsäljningen beror på priset. Kostar nya Kiss (dåligt exempel, sött) 229 för en enkelcd så kommer många rygga tillbaka och spontanköpen bli väldigt få.

En rimlig jämförelse är bokbranschen, en bestseller kostar väl knappt någonting att trycka, förlagen hoppas få in pengar vid lanseringen och att författaren fortsätter vara relevant så att man kan trycka om boken längre fram. Själva texten är värdelös i sig, den går ju att köpa i pocket för väldigt liten peng garanterat ganska snart efter lansering.
Citera
2022-02-22, 17:31
Medlem
Citat:
Jag förtydligar frågan:

Vi låtsas att top 10 sålda skivor ges ut av 5 skivbolag, a,b,c,d och e. Normalpris i handeln för en skiva är 159 kronor.

Skivbolag c sänker priset konsekvent på sina skivor och lägger sig istället på 109 för alla nysläpp. Rimligen borde dom ta jättelika marknadsandelar och ta över fler top 10 placeringar.

Sen skapar detta ett prisrace ingen vill ha såklart där vinsterna blir lägre och lägre, men det är ju det som är marknadsekonomi?

Att vara skivbolag är ju att vara riskkapitalist, du satsar pengar på artister du tror säljer skivor. Men en stor del av skivförsäljningen beror på priset. Kostar nya Kiss (dåligt exempel, sött) 229 för en enkelcd så kommer många rygga tillbaka och spontanköpen bli väldigt få.

En rimlig jämförelse är bokbranschen, en bestseller kostar väl knappt någonting att trycka, förlagen hoppas få in pengar vid lanseringen och att författaren fortsätter vara relevant så att man kan trycka om boken längre fram. Själva texten är värdelös i sig, den går ju att köpa i pocket för väldigt liten peng garanterat ganska snart efter lansering.
Man köpte ju de artister man ville lyssna på. Vissa var dyrare än andra. Det fanns inget alternativ om du ville ha en viss CD. Vissa affärer kunde dock vara billigare eller ge rabatt om man var medlem eller var 10-onde gratis eller liknande. Mängdrabatt helt enkelt. Men många bandade ju av någon kompis skiva så det var mycket vanligt. Idag kostar en konsert väldigt mycket mer för det är där man kan tjäna pengar idag. Med 70-talspriser skulle en konsert kosta 150-200 kr idag med en stor artist!
Citera
2022-02-22, 17:35
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Gamla LP-skivor kostade 100kr nya, 50kr gamla och singlar kostade 50 nya och 20-25 gamla.

iTunes kostade först 7 kr låten alt 70 - 99kr albumet länge, flera år. Sen höjde de till 11kr låten.

Dagens generation har fått för sig att musik ska vara helt gratis...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in