Citat:
Ursprungligen postat av
kornblomst
Godt tenkt.
Denne mailen skulle se ut som et svar på Holdens TV-sendte engelske appell til Motparten på pressekonferansen 9. januar 2019. Som gikk verden rundt.
Men traff dårlig da. Til svar kom en tor-mail med færre engelske gloser enn trusselbrevet. GM fremsto plutselig som mer norsk. Brutale utenlandske kriminelle forsvant litt i det blå. GM måtte ha lokal tilknytning, iflg TH.
Men det skurrer og skurrer og treffer ikke helt. Kanskje fordi mailene er klargjorte på forhånd.
Jeg tenker at THs plan kan ha vært at "motparten" skulle være først til å sende BTC-meldinger.
At det skulle gå litt tid for "de" tok kontakt. Men så ødela politiet denne muligheten ved å sende
melding før "motparten" rakk å komme i gang.
Les tidligere innlegg av bl.a. goingsomewhere, som påpeker hvordan "motparten" sendte sin
første melding direkte fra adressen som var blitt brukt som mottak for totalbeløpet som ble
vekslet fra Dash til BTC via Huobi 10.7.2018. Goingsomewhere påpekte at dette sannsynligvis
var et feilgrep, og kunne tyde på at en "uerfaren" person sendte den første meldingen, men at
det etter dette var en "mer erfaren" person som sendte de videre meldingene fra en annen adresse.
Jeg mener dette adressebyttet like gjerne kan tyde på at det var en "uerfaren" person som
betjente kryptorigget hele veien, og som kanskje var avhengig av instruksjoner for å gjøre det riktig.
Denne personen hadde da kanskje ment å sende den første meldingen på eget initiativ, og ikke
som svar på politiets første "tabbemelding". Men da politimeldingen kom, uventet, måtte h*n
svare, det ble kanskje hastverk fordi det ikke var etter planen. Så da rakk h*n ikke å bytte
adresse før neste gang.
Så kan man jo spørre seg hvorfor denne nye adressen ikke var blitt opprettet eller tatt i bruk
allerede før forsvinningen. En mulighet kan være at den som lagde rigget, ikke visste hva det
skulle brukes til, og ikke visste at det var noen risiko å bruke originaladressen. Evt. at vedkommende
har gitt instruksjoner om adressebyttet til GM - "husk å bytte adresse før du gjør transaksjoner".
Eller noe slikt.
Epostene som siden ble sendt til Holden, tror jeg ikke var skrevet i forkant. Men jeg tror det er
samme person som skrev brevet. Men som ikke hadde like mye tid til å tenke igjennom skrivemåter
som da vedkommende forfattet trusselbrevet. Nå måtte det skje raskt, fordi h*n ikke hadde særlig
mye tid på å få skrevet og sendt epostene. Tidsvinduet var sannsynligvis innskrenket, kanskje
det ble benyttet et offentlig tilgjengelig nettverk, og at vedkommende ikke måtte bli værende
lenge nok i området til å bli lagt merke til. Det kan ha blitt gjort fra en bil f.eks. Det viktigste
var kanskje å beholde sjargongen fra brevet noenlunde, og å ha en aggressiv, truende tone.