2022-02-21, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Jag VET att Ryssland/Putin faktiskt inte vill ha Ukraina. Egentligen inte ens Donbass. Putin har sagt detta regelbundet sen 2014 och det är fullt logiskt - trots att många ryssar vill att Putin "befriar" människorna i Donbass som har det svårt. Ryska myndigheter har gång på gång sagt till journalister att Donbass inte kan bli del av Ryssland, utan att de måste få självstyre - inom Ukraina. Att gå in är olagligt - och om man ska vara cynisk så finns ingenting i Donbass (eller resten av Ukraina) som Ryssland inte redan har, i enorma kvantiteter. Dessutom är Ukraina eftersatt i jämförelse med Ryssland - pga dåliga statsfinanser.

Det enda Putin bryr sig om, är att det inte ska finnas NATO vapen och förband riktade mot Ryssland, där.

Skitsnack. https://en.wikipedia.org/wiki/On_the_Historical_Unity_of_Russians_and_Ukrainians

Citat:
Jag var säker tidigare, på att det inte blir krig - men det jag sett på nyheterna i helgen har fått mig att vackla!
Vad tror ni?

Du är en konstinstallation.
Citera
2022-02-21, 18:24
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Du är en konstinstallation.

Det är också ett sätt att beskriva det på.
Citera
2022-02-21, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Glöm inte att Gerhard Schröder är kompis med Putin. Och GS snart är vd för Gazprom. Dessutom Styrelseordförande för NS1 och NS2.

Så, i GS har Putin en stark bundsförvant. Dessutom en stor vän av Ryssland.

USA vill nog gärna sänka Ryssland men de drar ned Tyskland i skiten samtidigt.

Svår balansakt.
Snyggt, bra info. Det visste jag inte!
Citera
2022-02-21, 18:44
Medlem
merrymaidens avatar
Ukraina har fryst pensionsutbetalningar och alla sociala förmåner för folk i Donbass.
Deras bankkonton i ukrainska bankar har frysts.
Vatten och el från Ukraina har strypts.
Sanslöst att de klarat sig så läge under sådana omständigheter-
Citera
2022-02-21, 19:49
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ukraina har fryst pensionsutbetalningar och alla sociala förmåner för folk i Donbass.
De ville vara självständiga och fick som de ville.
Vill man vara självständig så skall man ju inte räkna med att få vare sig pengar eller varor från nationen man valt att skilja sig ifrån.
Citera
2022-02-21, 19:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
De ville vara självständiga och fick som de ville.
Vill man vara självständig så skall man ju inte räkna med att få vare sig pengar eller varor från nationen man valt att skilja sig ifrån.
Nja, Norge får köpa en hel del från Sverige.
Citera
2022-02-21, 20:03
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nja, Norge får köpa en hel del från Sverige.
Efter mer än hundra års självständighet så kan man förvänta sig att handelsavtal fåtts till stånd.
Så vitt jag vet har utbrytarrepublikernas "politiker" inte gjort mycket för att fixa handelsavtal med Ukraina efter självständighetsförklaringen.
Citera
2022-02-21, 20:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Efter mer än hundra års självständighet så kan man förvänta sig att handelsavtal fåtts till stånd.
Så vitt jag vet har utbrytarrepublikernas "politiker" inte gjort mycket för att fixa handelsavtal med Ukraina efter självständighetsförklaringen.
Jag vet. Men man måste få trolla lite också ibland.

Kriget kommer nog skall du se. Bara två veckor till.
Citera
2022-02-21, 20:07
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag vet. Men man måste få trolla lite också ibland.

Kriget kommer nog skall du se. Bara två veckor till.
Jag tror fortfarande att Putin bara trollar oss.
Citera
2022-02-21, 20:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jag tror fortfarande att Putin bara trollar oss.
Skall jag vara helt allvarlig så tror jag också att det är det han gör.
Citera
2022-02-21, 20:15
Medlem
Citat:
Vadå? Dem är ju självständiga. Skulle det vara rimligt att Sverige ger pensioner+el+vatten+banktjänster till alla norges invånare?
Citera
2022-02-21, 21:08
Medlem
Citat:
Jag startade en tråd som hånade "krig nästa vecka" narrativet som pågått hela 2022 och letts av USA med stöd av Storbritannien och ivrigt påhejade av svensk media.

Men nu börjar jag tveka - efter att ha följt utvecklingen i Donbass över helgen;
.
  • I Donetsk ( den ena av de två "folkrepublikerna" i Donbass, med 2.3 miljoner) blir man beskjutna med artelleri-eld, missiler m.m från ukrainskt håll. Ukraina rapporterar att de beskjutits ifrån folkrepublken. Bägge sidorna förnekar att de beskjuter den andra!
  • Mass-SMS gick ut till HELA befolkningen i territoriet (alla mobiler) som uppmanade MÄN 18-55 att rapportera för krigstjänstgöring.
  • Kvinnor, alla under 18 och äldre uppmanas evakuera, till Ryssland. Ungefär 30 000 har redan gjort detta och har tagits emot som flyktingar i Rostov, i södra Ryssland.
  • Ryssland meddelar att de räknar med att ta emot 700 000 evakuerade människor ifrån Donbass. I rysk TV intervjuas folk från Donbass som fått bo gratis på hotell, i gympasalar och på ett stort barnkollo i Rostov. De får gratis mat, tak över huvudet och en engångsutbetalning för att klara sig.
  • Man ser på TV, gamla män gråta för att de inte har tillräckligt god hälsa att stanna kvar i Donbass och försvara.
  • Männen som är kvar i Donbass textar familjerna i Ryssland och berättar att de ligger i skyttegravar och väntar på anfall från Ukraina.
  • Rysk TV avfärdas ofta som "propaganda" - men det som visas händer utan någon tvekan. Mobiliseringen, evakuerinigen, Tiotusentals sängar i gympasalar, hotell som är proppfulla med folk osv. Att avfärda informationen som propaganda är absurd - varenda invånare i Rostov och i Donbass bekräftar utvecklingen. Propagandan består i att inget av det här rapporteras i mainstream media i Sverige eller den engelsktaland världen.
Alltihop är väldigt sorgligt. En repetition av de tragiska händelserna 2014.

Vad är det som händer i Donbass? Skjuter verkligen Zelenskys ukrainska trupper på Donbass, trots att Zelensky velat förhandla?
Människorna på marken i Donbass är övertygade om det. Kan det vara fanatiska ukrainska nationalister som agerar på egen hand? Eller kan det röra sig om amerikanska specialkommandon som försöker blåsa igång konflikten, för att backa krigsnarrativet?

Jag VET att Ryssland/Putin faktiskt inte vill ha Ukraina. Egentligen inte ens Donbass. Putin har sagt detta regelbundet sen 2014 och det är fullt logiskt - trots att många ryssar vill att Putin "befriar" människorna i Donbass som har det svårt. Ryska myndigheter har gång på gång sagt till journalister att Donbass inte kan bli del av Ryssland, utan att de måste få självstyre - inom Ukraina. Att gå in är olagligt - och om man ska vara cynisk så finns ingenting i Donbass (eller resten av Ukraina) som Ryssland inte redan har, i enorma kvantiteter. Dessutom är Ukraina eftersatt i jämförelse med Ryssland - pga dåliga statsfinanser.

Det enda Putin bryr sig om, är att det inte ska finnas NATO vapen och förband riktade mot Ryssland, där.

Men om man evakuerar 700 000 människor så BETYDER det något. Vad "vet" Pushilin (lokale befälhavaren i Donetsk). Varför skjuts det mot Donetsk och ev. av Donetsk. Är detta egentligen "false flag" operationen.

Jag var säker tidigare, på att det inte blir krig - men det jag sett på nyheterna i helgen har fått mig att vackla!
Vad tror ni?
Det blir inget krig. Varför inte? Det skulle inte gagna Ryssland öht. Ett tips är att medans du slösurfar trycka igång detta avsnitt av Spionpodden

https://www.podplay.com/sv-se/podcasts/spionpodden-202589/episodes/ep50-ukrainakrisen-2022-slass-putin-egentligen-for-sitt-eget-liv-84569696

Så förstår du varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in