2022-02-21, 12:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Varför är detta så viktig fråga för dig? Kalla främlingar på nätet för nollor för att de har en annorlunda åsikt om en så banal sak. Det står alla fritt fram att bygga, sälja och köpa ägarlägenheter. Har bara delat mitt perspektiv.

Herregud, man dör faktiskt i förtid av såndär bitterhet och ilska.
Inte det minsta bitter, har dock svårt med lågbegåvade nonsensargument.
2022-02-21, 13:44
Medlem
Dotards avatar
Hur ser det ut, har bubblan spruckit än?
2022-02-21, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torabora
När räntorna stiger så att hushållen inte klarar av det längre, bör man då inte avskaffa amorteringskravet? Det är väl tillfört av anledningen att i goda tider säkra sin situation snarare än att göra det svårare i medelsvåra tider?

japp, det verkar ju vara rätt enkelt att plocka bort/pausa (som det tillfälliga slopande av amorteringskravet). Lägg därtill upsskovet höjs med jämna mellanrum vilket i längden eldar upp priserna ytterligare.
Det kommer gå åt pipan någon gång... men det blir väl i samabnd med värre saker.
2022-02-21, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
japp, det verkar ju vara rätt enkelt att plocka bort/pausa (som det tillfälliga slopande av amorteringskravet). Lägg därtill upsskovet höjs med jämna mellanrum vilket i längden eldar upp priserna ytterligare.
Det kommer gå åt pipan någon gång... men det blir väl i samabnd med värre saker.
Nej då.

Sedan uppfinner sossarna uppskov med räntekravet också.

Så kommer det att bli, kom ihåg vad jag sa.
2022-02-21, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Nej då.

Sedan uppfinner sossarna uppskov med räntekravet också.

Så kommer det att bli, kom ihåg vad jag sa.

Nu var det väl ändå C som ville öka till 3 millar för uppskovet. Men i Sverige är alla såssar, vare sig de vill det eller ej.
2022-02-21, 18:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Fart under galoscherna som väntat i januari. https://www.affarsvarlden.se/fastighet/breda-uppgangar-pa-bostadsmarknaden-men-och-inflationsoro-kan-dampa-humoret-hos-koparna

Till och med en säsongsjusterad uppgång!
Ja, en kraftig uppgång här var nog oväntat för många. Dels har det gått upp en del. Dels så skulle väl folk kunna tänka att restriktionerna är över (snart) och att häcka i bostaden är något som vill spendera mindre på.

Kanske finns någon slags tröghet i (folk)rörelsen. Folk som bjudit på 5 bostäder ger kanske inte bara upp utan "ska ha en ny bostad". Och bjuder mer nästa gång.
2022-02-21, 19:28
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vilka områden då ? Du kan väl berätta?

Det var ju du som hade en stark åsikt i frågan och kallade mig för nolla. Självklart undrar man då vilka belägg du har för detta. Bor du själv i hyresrätt?

En kompis har en ägarlägenhet på Erik Dahlbergsgatan, en annan i Belgrad, en tredje i Tyskland. Den i Sthlm har tom som en tjänst kopplad till sig att man kan hyra ut genom byggbolagets (?) plattform. I princip ingen av ägarna som bor där längre pga att hälften köpte på spekulation.
2022-02-21, 19:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Det var ju du som hade en stark åsikt i frågan och kallade mig för nolla. Självklart undrar man då vilka belägg du har för detta. Bor du själv i hyresrätt?

En kompis har en ägarlägenhet på Erik Dahlbergsgatan, en annan i Belgrad, en tredje i Tyskland. Den i Sthlm har tom som en tjänst kopplad till sig att man kan hyra ut genom byggbolagets (?) plattform. I princip ingen av ägarna som bor där längre pga att hälften köpte på spekulation.
Så om jag har bekanta på Lidingö,i Vilnius, Malaga och Marbella som tycker att allt funkar bra så är det lika med andra ord?

Det är väl alldeles lysande om det finns en boendeform där du faktiskt kan hyra ut en lägenhet du inte använder utan krångel.
Tror du att de minskar eller ökar tillgången på bostäder i attraktiva lägen?

Tror du att ägarlägenheter i Mariestad eller Arvika skulle köpas för spekulation eller användas för Airbnb eller bordeller?
2022-02-21, 20:09
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så om jag har bekanta på Lidingö,i Vilnius, Malaga och Marbella som tycker att allt funkar bra så är det lika med andra ord?

Det är väl alldeles lysande om det finns en boendeform där du faktiskt kan hyra ut en lägenhet du inte använder utan krångel.
Tror du att de minskar eller ökar tillgången på bostäder i attraktiva lägen?

Tror du att ägarlägenheter i Mariestad eller Arvika skulle köpas för spekulation eller användas för Airbnb eller bordeller?

Absolut, fördelar och nackdelar som sagt. Är varken för eller emot ägarlägenheter. Det är väl bra att det finns valfrihet. Dock så har marknaden talat sitt tydliga språk i Sverige iom att vi har 99% bostadsrätter.

Din första mening är väldigt svår att tolka btw. "så är det lika med andra ord", wut?
2022-02-21, 21:54
Medlem
Christopher.s avatar
Själv tror jag inte på någon bostadsbubbla, snarare kan vi få se att det klättrar upp 30% i år. Vi har massiv inflation just nu, skulle tippa hantverkarlönerna klättrar 10% nu i april, likväl alla varor som behövs vid produktion kommer stiga mellan 10-30% i år om nuvarande inflationstrender fortsätter.
2022-02-22, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Själv tror jag inte på någon bostadsbubbla, snarare kan vi få se att det klättrar upp 30% i år. Vi har massiv inflation just nu, skulle tippa hantverkarlönerna klättrar 10% nu i april, likväl alla varor som behövs vid produktion kommer stiga mellan 10-30% i år om nuvarande inflationstrender fortsätter.

Ja för en hantverkare som får 10% i lönerevision driver verkligen på bostadsmarknaden när en villa kostar typ 25 årslöner. Dessutom finns det ju inte en chans att någon kedjerökande tribaltatuerad elektriker förhandlar till sig 10% om det inte är farsan som äger företaget. Är ju inte direkt brist på arbetssugna hantverkare i Europa.
2022-02-22, 21:00
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Ja för en hantverkare som får 10% i lönerevision driver verkligen på bostadsmarknaden när en villa kostar typ 25 årslöner. Dessutom finns det ju inte en chans att någon kedjerökande tribaltatuerad elektriker förhandlar till sig 10% om det inte är farsan som äger företaget. Är ju inte direkt brist på arbetssugna hantverkare i Europa.

Just elektriker är det faktiskt stor brist på i Sverige. Vet dock inte hur det ser ut om man begär tribaltatuerade elektriker specifikt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in