Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Jag tror att det också kan handla om att man ibland överdoserat vaccinet.
Min mamma t.ex. blev långtids sjuk av vaccinet, andra sprutan. Hon har fått Moderna hela tiden, hon är under 160cm lång och väger kanske 55 kg. Samma dos som en stor man på över 100 kg skulle få. Hon valde att ta den tredje sprutan nyligen men då blev det också Moderna men som påfyllnadsdoserna är var det bara halv dos och det ser ut som om det gått bra. Av de jag känner så har de som haft svåras att tåla vaccinet varit kvinnor som är små i växten undantag min far som faktiskt dog två dygn efter sin vaccinering men det var AZ. Det var ju också ett jäkla skit vaccin.
Kanske man kunnat ge mindre doser till personer under 60kg eller haft ett längre intervall mellan de två första doserna, alternativ halv dos redan vid andra dosen? Detta är bara en teori jag har och kan ju självklart vara helt fel. Men det skulle kunna förklara varför fler kvinnor fått biverkningar en män som i regel är större en kvinnorna.
Men det tror jag inte är anledningen till varför några bli förlamade t.ex för det kan ju ske redan vid första dosen.
Bra detalj som jag helt glömt, och din teori om korta kvinnor är intressant, beklagar sorgen med din far.
Det säger väl sig självt, precis som när man ska beräkna antalet tabletter modell x för viss sjukdom där man går efter kroppsvikten, exempelvis det omdiskuterade medlet Ivermectin som fortfarande anses bäst av alla "off-shelf" medeciner baseras på 02 eller 04 mg/per kilo, i vissa fall upp till 0,6mg/kg
Men hör och häpna, även här verkar man skita i att utföra beräkningar inför personens kroppsvilkt, enda data är hur man blandar ut vaccinet som kommer som "koncentrat", kolla här:
Citat:
Comirnaty 30 mikrogram/dos koncentrat till injektionsvätska, dispersion
ska administreras intramuskulärt efter spädning (se avsnitt Hållbarhet, förvaring och hantering).
Efter spädning innehåller injektionsflaskor med Comirnaty 6 doser ā 0,3 ml vaccin. För att kunna extrahera 6 doser ur en och samma injektionsflaska ska sprutor och/eller nålar med låg dödvolym användas. Sprutanålkombinationen ska ha en dödvolym på högst 35 mikroliter. Om standardnålar och -sprutor används räcker eventuellt inte volymen för att extrahera en sjätte dos ur en och samma injektionsflaska. Oberoende av typ av nål och spruta gäller följande:
Varje dos ska innehålla 0,3 ml vaccin.Om kvarvarande mängd vaccin i injektionsflaskan inte räcker till en full dos på 0,3 ml, kassera injektionsflaskan och eventuella restmängder. Kombinera inte överblivna vaccinmängder från olika injektionsflaskor. Det föredragna stället är deltoideusmuskeln i överarmen.
Injicera inte vaccinet intravaskulärt, subkutant eller intradermalt.
Vaccinet ska inte blandas i samma spruta som andra vacciner eller läkemedel.
Källa:
https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20201005000062
Förutom kroppsvikt och slarv med aspireringen har vi även detaljen med hur immunförsvaret är per person inför vaccineringen. Det finns färdiga "mallar" hur mycket D-vitamin i nmol/ml en person ska ha för att räknas som fullgott immunförsvar, där majoriteten av svenskar under vinterhalvåret ligger under rekommenderade nivåer. Det måste ju betyda att om D-vitamin nivåerna är låga eller mycket låga får ju vaccinet sämre effekt, än om nivåerna är bra, eftersom D-vitaminet är byggstenen i immunförsvaret. Då borde man ju rekommendera stora intag av D-vitamin i samband med vaccinering, eftersom kroppen kommer att förbränna delar av d-vitamin "förrådet" i samband med vaccineringen då kroppen känner av vaccinet som en infektion och börjar tillverka antikroppar = D-vitamin nivåerna går ned under c:a 3 veckors tillverkning av antikroppar, tar man då inte D-vitamin under detta förlopp är man ju större chanser att smittas av andra saker pga att man fått en dipp i immunförsvaret pga tillverkningen av antikroppar mot ett specifikt virus.