2022-02-21, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ryssland invaderar inte. Ska bli intressant att se hur Biden spinner det. Antagligen genom att säga att han talade Putin till rätta och fortsätta med handelskriget (som började redan innan Krim).

Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så hur exakt konstaterade han det?
Antat att Putin sammlat alla styrkor där bara för att det är kul? Ett sätt att slösa med pengar o resurser?

Om jag ska kanalisera Zelensky så antar jag att han har info som inte består av Biden-propaganda. Och att ryssarna slösat pengar där ganska länge nu. I Ukraina har det gjorts en del analyser några publicerade några läckta som konstaterar att det inte är görbart för Putin att invadera.
2022-02-21, 11:37
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så hur exakt konstaterade han det?
Antat att Putin sammlat alla styrkor där bara för att det är kul? Ett sätt att slösa med pengar o resurser?

Efter nattens attacker från Ukraina så ser jag inget annat alternativ än att Ryssland måste svara på attackerna.
2022-02-21, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
okok, ja det är möjligare scenario. Det är ju där helgens drama har utspelat sig. Frågan är varför ukraina inte ger självstyre till regionerna? Det är ju de putin sagt hela tiden sen 2014 att han tkr dom bör ha.

Om vi tar Jugoslavienkonflikten som ett exempel så finns det i princip tre möjliga halvdana lösningar på detta.

1: Etnisk rensning av Ukraina där man i princip rensar bort alla pro-ryssar från DNR och LNR. Det kommer i princip sluta som med Serberna i Kroatien, de områdena är helt tomma. Körde genom där förra sommaren, finns enstaka hus med återvända pensionärer i en ganska stor del av landet. Resten är öde.
Ungefär detta man ser: https://www.novosti.rs/upload/images/2018b/08/29n/04-placaju.jpg
Detta har resulterat i att en stor del av Kroatien inte genererar något. Bara mark som står.

2: Kosovo som i praktiken fungerar som en självständig stat men är inte med i flera viktiga organisationer som FN/Interpol/UNESCO fast än det är erkänt av majoriteten av västvärlden.

3: Republika Srpska erkänt av väst och öst som en självstyrande entitet i Bosnien Hercegovina. D.v.s. delvis självständigt men ändå inte. Man har egen polis, hade egen militär som nu integrerats i Bosniens. Egna domstolar och lite annat som i många fall kan definiera en stat. Fungerar väl sådär, inga vinnare inga förlorare,

Fjärde alternativet skulle väl vara att på något magiskt sätt övertala en hel befolkning att bli Pro-Ukraina. Vilket jag tror aldrig kommer hända.
2022-02-21, 11:39
Medlem
Citat:
Du tror alltså inte på en invasion. Inte jag heller från början var på samma spår som du, men med tanke på nattens drama så tror jag det kan bli en attack från rysslands sida alt under no flag. Vi får se. KNappt några flygplan över Ukraina heller atm.

Nej, tror inte på invasion. Nu tror jag att Ukraina tar republikerna. Ryssland har larmat om hotet sedan november. Tänkte då att what else is new, men nu ser det ut som att det blir så eftersom de tömt området från civila.
2022-02-21, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag tror som du, Ukraina har utvecklat och börjar köpa in tunga styrda raketer med räckvidd upp till 120 km, där de enskilda raketerna ger en överlägsen effekt i målet kontra Smerch med ostyrda raketer.
Ukraina har en efterföljare klar till Tochkarobotarna, som får en räckvidd uppåt 500 km med bättre precision dvs motsvarande ryska Iskander.
Vidare köper man in turkiska Bayaktar och utvecklar egna motsvarande drönare
Rysslands bästa närskyddssystem Pantsir har visat sig tämligen tandlös mot drönare.
Rysslands egen antidrönare-drönare är långt ifrån klar.
Ukraina bygger just nu Neptun som är en KA-robot som gör att de kan skydda sina kuster.
Så Ukraina håller på att skaffa kapacitet som Ryssland på sikt får svårt att kontra.

Alltså Ryssland har all anledning att vara oroligt. Länder behöver inte vara medlemmar i NATO för att ändå vara "medlemmar" i NATO. Som Sverige.
2022-02-21, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Om vi tar Jugoslavienkonflikten som ett exempel så finns det i princip tre möjliga halvdana lösningar på detta.

1: Etnisk rensning av Ukraina där man i princip rensar bort alla pro-ryssar från DNR och LNR. Det kommer i princip sluta som med Serberna i Kroatien, de områdena är helt tomma. Körde genom där förra sommaren, finns enstaka hus med återvända pensionärer i en ganska stor del av landet. Resten är öde.
Ungefär detta man ser: https://www.novosti.rs/upload/images/2018b/08/29n/04-placaju.jpg
Detta har resulterat i att en stor del av Kroatien inte genererar något. Bara mark som står.

2: Kosovo som i praktiken fungerar som en självständig stat men är inte med i flera viktiga organisationer som FN/Interpol/UNESCO fast än det är erkänt av majoriteten av västvärlden.

3: Republika Srpska erkänt av väst och öst som en självstyrande entitet i Bosnien Hercegovina. D.v.s. delvis självständigt men ändå inte. Man har egen polis, hade egen militär som nu integrerats i Bosniens. Egna domstolar och lite annat som i många fall kan definiera en stat. Fungerar väl sådär, inga vinnare inga förlorare,

Fjärde alternativet skulle väl vara att på något magiskt sätt övertala en hel befolkning att bli Pro-Ukraina. Vilket jag tror aldrig kommer hända.
Tack för infon, intressanta scenarior som gav mig kött på benen.
2022-02-21, 12:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Alltså Ryssland har all anledning att vara oroligt. Länder behöver inte vara medlemmar i NATO för att ändå vara "medlemmar" i NATO. Som Sverige.
Varför skulle Ryssland vara oroligt? Att man på sikt förlorar förmågan att angripa Ukraina ? Är det det man bör vara orolig över tycker du?
2022-02-21, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Efter nattens attacker från Ukraina så ser jag inget annat alternativ än att Ryssland måste svara på attackerna.
Var har du läst om attacker från Ukraina.
2022-02-21, 12:18
Medlem
Citat:
Tack för infon, intressanta scenarior som gav mig kött på benen.

Ingen fara, anledningen till att jag jämförde det mot Jugoslavien-konflikten är på grund av att detta är också en skavisk vs slavisk konflikt. Och alla vet vi att slaver är sjukt envisa och skäpper inte i första taget.

Finns en rätt bra docu på den konflikten, även om lite simplifierad och en aning vinklad så tycker jag ändå att den är sevärd.

https://youtu.be/waEYQ46gH08
2022-02-21, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Är du allvarlig?

Skulle du ge bort Skåne eller Gotland till Ryssland, bara för att Putin säger
att han vill göra båda områdena till ryska exklaver? Att Putin tycker något,
gör inte saken till sanning.
Nä de har du såklart rätt i. Tänkte mer att de kanske var likabra för att inte förvärra situationen. Haar nog blivit lite påverkad av mighty russia kontot på instagram.

Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Nej. Knappast no-flag. Den här gången gör Ryssland tvärtom.

• Allt sker in pain sight för omvärlden
(en del av knepet – ”vi gör hotet synligt och hoppas att Zelensky eller väst viker sig”).

Mest sannolikt är, att det är en märkning av ryska echelonger.
- Ryska förband har ingenting som liknar Link 16 eller Link 22. De kan inte dela lägesinformation på samma sätt som NATO (ursprunget till Link 16 går tillbaka till sent 70-tal).
- Man vill med märkningen hålla reda på vilken anfallsvåg som respektive enhet tillhör. Förutom den nu kända (ökända) z-symbolen, finns ett par andra.

Sedan är det ett sätt att undvika vådabekämpning av egna enheter.
- Avsaknaden av ett fungerande ryskt IFF-system, gör att helikoptrar och CAS-flyg kan ha riktigt svårt att se skillnad på en ukrainsk T-72B1 och en rysk T-72B3. Därför målar man symboler, ibland i combo med ett nummer, ofta med reflekterande färg.
okej tack för ssvar, du verkar mycket påläst och duktig. KUL! Va menar du med att z-symbolen är ökänd? Det där med reflekterande färg har jag läst om att dom har på sina tanks. Men finns det någon bild på hur det ser ut? Eller syns färgen bara för flyg ovh helikoptrar som syns på deras kameror?
2022-02-21, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Ingen fara, anledningen till att jag jämförde det mot Jugoslavien-konflikten är på grund av att detta är också en skavisk vs slavisk konflikt. Och alla vet vi att slaver är sjukt envisa och skäpper inte i första taget.

Finns en rätt bra docu på den konflikten, även om lite simplifierad och en aning vinklad så tycker jag ändå att den är sevärd.

https://youtu.be/waEYQ46gH08
Tack, ger den en chans efter jobb!
2022-02-21, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson

Perfekt gjort av Ryssland med andra ord....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in