Citat:
Ursprungligen postat av
billigost
Ebba har alltför ofta numera kroknat helt i slutet av loppen, det är ett bevis på att man lägger upp loppet fel och att man åkt för fort från början. Dessutom säger du själv att Ebbas form varit dålig hela säsongen, och då tycker du att hon ändå ska gå med den bästa i världen i högt tempo från start?

Problemet för Ebba är ju att hon inte kan åka snålt med flera andra, då hon har för dåligt fartomslag. Hon måste gå hårt från börja för att använda hela distansen att trötta ut konkurrenterna. Jag tror inte att hon inbillade sig att hon skulle slå Johaug. Det faller sig bara naturligt att hon hänger med så länge hon kan för att distansera de övriga.
Nu försvann ju Johaug ifrån när Ebba drack. Ebba blev således inte avhängd under pågående åkning. Hon åker vidare själv för att säkra bronset, men det räcker inte. De bakomvarande hinner ikapp. Om Ebba legat med Niskanen med flera hade hon ännu säkrare förlorat mot dem. Hon har inte Jonnas fartomslag.
Jag är tämligen säker på att Ebba kommer att ha väldigt få segrar när hon framgent summerar sin karriär. Om hon ska vinna måste hon träna ännu mer på att åka som Johaug. Hon ska inte försöka förbättra sin sprintförmåga. Det är dock fler i nuläget som klarar att gå med på hyfsat avstånd till Ebba än det var för två säsonger sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
MissBateman
Jag tror att oavsett hur Ebba lagt upp sitt lopp så hade hennes placering blivit ungefär densamma.
Delar helt din uppfattning som du ser ovan.