2022-02-20, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tror, som jag skriver, att landslagsledningen nu inser att loppet är kört. Hon kommer inte att kunna försvara en plats i kommande träningsupplägg som landslaget sanktionerar.

Det mest anmärkningsvärda är att hon så påfallande många gånger svarar att hon inte har en aning om vad resultaten ska bli, varför det blivit som det blivit och vad som ska hända framöver. Det visar att hon själv inte är klar över sin egen situation. Hon hade kunnat svara ett enkelt »vi får se«, men det hon säger andas mer vilsenhet än klarhet. Jag tror faktiskt att landslagsledningen gjort henne en otjänst när de tagit ut henne.

Förvisso fanns det prestationsmässigt ingen bättre, men det borde det ha funnits. Det är ett rejält underbetyg att inte ha fler bättre åkare. Något blev fel i uppladdningen där åkare som Lundgren och Lindström bara sjönk och Olsson togs ut för tidigt medan Ribom fick en usel uppladdning med olika problem.

Loppet var kört för längesedan. Nu förstör hon bara sitt rykte genom att fortsätta. Och det verkar hon såsom det ser ut.
Citera
2022-02-20, 21:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBateman
Jag håller inte med de som tycker att Ebba ska ligga bakom i en klunga och sedan dra ifrån klungan på slutet. Jag tycker inte man tar hänsyn till Ebbas genetik när man tänker så. Ebbas form har varit dålig hela säsongen, så jag är föga förvånad över att inte heller OS blivit någon succe för Ebba.

Blir knappast irriterad över folk som tycker annorlunda. Det är bara ett diskussionsforum. Och ja, jag är Gustaf Berglund.

Tyvärr är Ebba Andersson en kapacitetsåkare utan särskilda kvaliteter. Hon har gått bakåt under denna säsong från att ha varit given på pallen till att vara det om allt stämmer. En Frida Karlsson i balans slår i princip Ebba Andersson varje gång.
Citera
2022-02-20, 21:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pretonius
Loppet var kört för längesedan. Nu förstör hon bara sitt rykte genom att fortsätta. Och det verkar hon såsom det ser ut.

Fast de/hon har ju inte insett det förrän möjligen nu. Hon går in i mästerskapet med förhoppningar och dessa förhoppningar kan inte handla om annat än att hon hoppades på att få med sig en medalj (i stafett) och upprepa resultaten från VM ifjol (5:a och 6:a). Det har pratats om »formen« i över ett år och de har ansett att träningen har signalerat något annat än tävlingarna sedan visat.

Det är givetvis Ingesson som enfaldigt itutat henne att det bara är en »formfråga«.
Citera
2022-02-20, 21:54
Moderator
Hjv9s avatar
Ser att Fossesholm avslutar säsongen, behöver pausa och hitta rätt i träningsbalansen igen.

Till Lahtis hoppas jag vi får se Jonna i både sprint och 10 km klassiskt nu när hon är i så bra form. Modig är självklart inkvalad på distans. Även Lundgren skulle kunna få chansen där efter hennes fina insats i Otepää. Kan ju bli en plats ledig om Frida står över.

Om Poromaa bara kör distansloppet på U23-VM som förra året kan han väl vara med i Lahtis också, blir tight men borde gå.
Citera
2022-02-20, 22:01
Avslutad
Citat:
Jag håller inte med de som tycker att Ebba ska ligga bakom i en klunga och sedan dra ifrån klungan på slutet. Jag tycker inte man tar hänsyn till Ebbas genetik när man tänker så. Ebbas form har varit dålig hela säsongen, så jag är föga förvånad över att inte heller OS blivit någon succe för Ebba.

Blir knappast irriterad över folk som tycker annorlunda. Det är bara ett diskussionsforum. Och ja, jag är Gustaf Berglund.

Ebba har alltför ofta numera kroknat helt i slutet av loppen, det är ett bevis på att man lägger upp loppet fel och att man åkt för fort från början. Dessutom säger du själv att Ebbas form varit dålig hela säsongen, och då tycker du att hon ändå ska gå med den bästa i världen i högt tempo från start?
Citera
2022-02-20, 22:05
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Ett av Ebbas problem är att hon verkar oemotaglig för råd, som exemeplevis från Gunde Svan idag.
Citera
2022-02-20, 22:06
Medlem
Citat:
Tyvärr är Ebba Andersson en kapacitetsåkare utan särskilda kvaliteter. Hon har gått bakåt under denna säsong från att ha varit given på pallen till att vara det om allt stämmer. En Frida Karlsson i balans slår i princip Ebba Andersson varje gång.

Ja statistiken talar väl för att en Frida i form vinner över Ebba. Ebba har en dålig säsong, hoppas att hon är tillbaka i bättre form nästa säsong. Och hon är väl född - 97 och kan fortfarande utvecklas.
Citera
2022-02-20, 22:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Ett av Ebbas problem är att hon verkar oemotaglig för råd, som exemeplevis från Gunde Svan idag.

Har hänt flera gånger innan när andra experter som ex Fredriksson gett ett solklart logiskt råd till henne som hon direkt snäser bort utan att ens tänka genom det, varken tänkandet eller lyssnandet är hennes starkaste sida, då blir det liksom problem.
Citera
2022-02-20, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Ebba har alltför ofta numera kroknat helt i slutet av loppen, det är ett bevis på att man lägger upp loppet fel och att man åkt för fort från början. Dessutom säger du själv att Ebbas form varit dålig hela säsongen, och då tycker du att hon ändå ska gå med den bästa i världen i högt tempo från start?

Jag tror att oavsett hur Ebba lagt upp sitt lopp så hade hennes placering blivit ungefär densamma.
Citera
2022-02-20, 22:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost

Problemet för Ebba är ju att hon inte kan åka snålt med flera andra, då hon har för dåligt fartomslag. Hon måste gå hårt från börja för att använda hela distansen att trötta ut konkurrenterna. Jag tror inte att hon inbillade sig att hon skulle slå Johaug. Det faller sig bara naturligt att hon hänger med så länge hon kan för att distansera de övriga.

Nu försvann ju Johaug ifrån när Ebba drack. Ebba blev således inte avhängd under pågående åkning. Hon åker vidare själv för att säkra bronset, men det räcker inte. De bakomvarande hinner ikapp. Om Ebba legat med Niskanen med flera hade hon ännu säkrare förlorat mot dem. Hon har inte Jonnas fartomslag.

Jag är tämligen säker på att Ebba kommer att ha väldigt få segrar när hon framgent summerar sin karriär. Om hon ska vinna måste hon träna ännu mer på att åka som Johaug. Hon ska inte försöka förbättra sin sprintförmåga. Det är dock fler i nuläget som klarar att gå med på hyfsat avstånd till Ebba än det var för två säsonger sedan.

Citat:
Jag tror att oavsett hur Ebba lagt upp sitt lopp så hade hennes placering blivit ungefär densamma.

Delar helt din uppfattning som du ser ovan.
Citera
2022-02-20, 22:20
Avslutad
Citat:

Citat:
Problemet för Ebba är ju att hon inte kan åka snålt med flera andra, då hon har för dåligt fartomslag. Hon måste gå hårt från börja för att använda hela distansen att trötta ut konkurrenterna. Jag tror inte att hon inbillade sig att hon skulle slå Johaug. Det faller sig bara naturligt att hon hänger med så länge hon kan för att distansera de övriga.

Nu försvann ju Johaug ifrån när Ebba drack. Ebba blev således inte avhängd under pågående åkning. Hon åker vidare själv för att säkra bronset, men det räcker inte. De bakomvarande hinner ikapp. Om Ebba legat med Niskanen med flera hade hon ännu säkrare förlorat mot dem. Hon har inte Jonnas fartomslag.

Jag är tämligen säker på att Ebba kommer att ha väldigt få segrar när hon framgent summerar sin karriär. Om hon ska vinna måste hon träna ännu mer på att åka som Johaug. Hon ska inte försöka förbättra sin sprintförmåga. Det är dock fler i nuläget som klarar att gå med på hyfsat avstånd till Ebba än det var för två säsonger sedan.

Delar helt din uppfattning som du ser ovan.

Det finns ju liksom en gråskala, något mittemellan att gå med Johaug och ligga och slappa i klungan bakom. Eftersom hon kroknade rejält i slutet så använde hon ju inte hela sin kapacitet under hela loppet utan bara i typ 95 % av loppet. Hade hon åkt i ett tempo mellan Johaug och klungan hade hon disponerat sina krafter rätt och kunde hållit ihop det bättre mot slutet.
Att vara kapacitetsåkare innebär ju inte att man kör järnet från början och hoppas på det bästa, att vara kapacitetsåkare är ju att kunna utnyttja sina frekvens och uthållighet väl disponerat under ett helt lopp.
Citera
2022-02-20, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pretonius
Ebba skulle inte ligga bakom i en klunga. Ebba skulle bara hålla sig iskall såsom en viss Niskanen så hade bronset varit svenskt istället för finskt.

Det låter enkelt det du skriver. Men Ebba är tvärtemot Niskanen inte i form och hade inte förmåga att ta medalj idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in