2022-02-20, 21:11
Medlem
Genuin fråga. Jag har fått en möjlighet och måste besluta mig om jag ska flytta till Växjö. Hur är det att bo i Växjö till de som bor/har bott där? Med fokus på hur människor och kulturen är. Är det lätt att hitta vänner? Kul nöjesliv? Stadspuls?
Gör inte denna tråden till en klagotråd om invandrare, har inte tid med det.
Citera
2022-02-20, 21:13
Avslutad
Förutom högskolan måste Växjö måste vara en av Sveriges tråkigaste städer, eller åtminstone mest intetsägande. Inget kust, inget vatten, inga höjdskillnader eller berg, mitt i ingenstans - bara skog och mygg.
Citera
2022-02-20, 21:19
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxkot
Genuin fråga. Jag har fått en möjlighet och måste besluta mig om jag ska flytta till Växjö. Hur är det att bo i Växjö till de som bor/har bott där? Med fokus på hur människor och kulturen är. Är det lätt att hitta vänner? Kul nöjesliv? Stadspuls?
Gör inte denna tråden till en klagotråd om invandrare, har inte tid med det.

Profilerad cykelstad har jag för mig. det ska var lätt att ta sig med cykel. Ganska fin sommarstad, framför allt kring Växjösjön som ligger centralt. Var några år sedan jag vistades i Växjö, men har mest goda minnen. Kidsen brukar göra sig lustiga genom att sätta för "Y" på skylten "Araby".
Citera
2022-02-20, 21:20
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmCounty
Förutom högskolan måste Växjö måste vara en av Sveriges tråkigaste städer, eller åtminstone mest intetsägande. Inget kust, inget vatten, inga höjdskillnader eller berg, mitt i ingenstans - bara skog och mygg.

Växjösjön?
Citera
2022-02-20, 21:25
Medlem
Farbaute666s avatar
Själva staden Växjö är väl ganska okej, som stad betraktat. Lite liten, ganska svenskt småländsk så att säga.

Mitt problem om jag skulle bosätta mig där vore nog avståndet till nästa Metropol, ta en titt på kartan så förstår du nog vad jag menar. Men om du är lite naturintresserad och har bil så kan det ju vara något.

Det är en av de större städerna i inlandet, vad är det som lockar dig dit, studier eller jobb?
Citera
2022-02-20, 21:25
Medlem
du glömde det viktigaste...växjö är sveriges rövhål sen 2015.
Citera
2022-02-20, 21:33
Medlem
mdlbs avatar
Du har både konserthuset och teatern bredvid varandra, mycket bra grejer som kommer dit. Kolla in Café De Luxe (japp det stavas så) både för käket och puben på kvällarna, riktigt trevligt ställe och många bra band som kommer dit. Om du studerar så är campuslivet kanon.
Citera
2022-02-20, 21:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Växjösjön?
Jo kollade kartan nu... Det finns förvisso lite sötvatten där men desto värre då det måste betyda än fler mygg sommartid.
Citera
2022-02-20, 22:04
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Ovanstående åtta inlägg flyttades från Kultur: allmänt till Resor / Europa / Sverige, Norden och Baltikum.

/Moderator
Citera
2022-02-20, 22:04
Avslutad
Håll dig till centrum isåfall.
Araby osv skjuts det vilt
Citera
2022-02-20, 22:18
Medlem
Pwnys avatar
Vädret är något överjävligt.

Kan gå en månad mellan gångerna solen tittar fram, är i princip alltid helt grått på himmelen och är väl en av Sveriges regnigaste platser. Ligger i nån svacka som gör att molnen blåser in dit och stannar där.

Utelivet är väl sisådär, studenterna stannar på campusområdet och centrum är ungefär lika stort som i en stad på 15-20k pers som blivit mittpunkten när staden expanderat åt alla håll.
Citera
2022-02-20, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmCounty

Inget vatten? Växjö kallas sjöarnas stad och i kommunen finns hundratals sjöar..

Håller dock med om att det är en pisstråkig stad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in