2022-02-20, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Jag: Bäste DejaVu747, du har från och med nu inte möjlighet att åka på semester med vem du vill.

Du: Varför det?

Jag: Därför att jag säger det. Jag kommer självfallet att respektera din självständighet, bara du gör som jag säger. Låt mig vara tydlig. Det blir inga semestrar överhuvudtaget.

Det är klokt av dig att inte vägra. Om så sker, kommer jag att ge dig rejält med stryk. Oerhörda mängder stryk. Kanske misshandla dig så illa att din familj inte känner igen dig efteråt. Och det vore ju synd.

Jag igen: Förresten. Dina kusiner uppe i norr får inte heller åka på semester. Skäl enligt ovan.

- - - - -

Så. Där har du rysk utrikes- och säkerhetspolitik i en liten kartong.
Exakt hur svårt är det att förstå problemet?

Så, då undrar jag vad din lösning är för att undvika ett tredje världskrig.
2022-02-20, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DejaVu747

Putin skall ut ur Ukraina. Ovillkorligen!
2022-02-20, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Putin skall ut ur Ukraina. Ovillkorligen!
Hur?
2022-02-20, 17:18
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ukraina är varken med i NATO eller EU så det blir inget världskrig. Men Ryssland kommer få dyra sanktioner och få kapprusta ihjäl sig, för de har ingen chans mot väst i en kapprustning. Resten av Europa är dock skyddade av EU och i förlängningen NATO så vem ska Ryssland anfalla härnäst, sina vänner Kazakstan eller Belarus? Jag förstår Putin vill återbygga Sovjet 2.0 men det går inte, det blir bara elände. Ryssland är enormt redan som det är, varför inte nöja sig med det ?
2022-02-20, 18:00
Medlem
HEDP502s avatar
Om det här är en indikation, så... (postad 17:55, söndag eftermiddag 20 februari)

Landstigningsfartyg i två grupperingar väster och öster om Krim.

De ryska LST från Östersjöflottan och Norra Flottan som var inne i Östersjön seglar mellan Krim och Odessa.

https://twitter.com/GeopoliticalCen/status/1495441425902845964/photo/1

@GeopoliticalCen • 2m

”Two amphibious assault group are present now east and west of Crimea. The first group between Crimea and Odessa (with a six assault ships from the north and the Barents fleets), the second group in the Azov Sea (with the amphibious component of the Black Sea and Caspian Sea)”
2022-02-20, 18:04
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Washington — The U.S. has intelligence that Russian commanders have received orders to proceed with an invasion of Ukraine, with commanders on the ground making specific plans for how they would maneuver in their sectors of the battlefield, CBS News national security correspondent David Martin reported on "Face the Nation" Sunday.

The intelligence indicates that "they're doing everything that American commanders would do once they got the order to proceed," Martin said.
https://www.cbsnews.com/news/russia-ukraine-invasion-us-intelligence-orders/

Hoppas USA har fel.
2022-02-20, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Xi kanske har fått klart för sig via sina diskussioner med Putin att det inte kommer bli något krig i Ukraina?

Biden vill ha ett starkare NATO. Han är inte att lita på. Det blir inget krig. Putin är ute efter något annat. Sverige litar alltid blint på USA, men nu med Biden vid makten kan de slira hur mycket som helst. Biden är kvar i kalla kriget.
2022-02-20, 18:30
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Biden vill ha ett starkare NATO. Han är inte att lita på. Det blir inget krig. Putin är ute efter något annat. Sverige litar alltid blint på USA, men nu med Biden vid makten kan de slira hur mycket som helst. Biden är kvar i kalla kriget.

• Du menar att det är Biden som placerat 70 % av sina bataljonsgrupper utanför Ukraina?

• Och som använder en retorik som påminner om nazisternas inför WW2. Det är också Biden?

• Och som låter tungt artilleri beskjuta ukrainska försvarslinjer från ställningar inne bland
civil bebyggelse i Donbass?

• Och som låtit Wagnerförband slinka in i de östra, ockuperade delarna av Ukraina?
Visste inte att Biden hade ägarintressen i ChVK Wagner... amazing intel!

• Och som iscensätter den ena amatörmässiga false flag-operationen efter den andra...?

• Allt detta är alltså Bidens ambitioner att klamra sig fast i det Kalla Kriget och försöka stärka NATO?

- - - -

I got news for you: Den här krisen och det här kriget är startat av en handful personer i Kreml.
De har drömt upp skälen till att börja hota Ukraina på helt egen hand. Och de kommer att anfalla Ukraina för att dölja sina egna misslyckanden, efter 22 år av de facto envåldsstyre.

Men varför skriver jag det här? Du har ju redan bestämt dig. Hoppas att tillvaron i filterbubblan är komfortabel, vatnik.
2022-02-20, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
• Du menar att det är Biden som placerat 70 % av sina bataljonsgrupper utanför Ukraina?

• Och som använder en retorik som påminner om nazisternas inför WW2. Det är också Biden?

• Och som låter tungt artilleri beskjuta ukrainska försvarslinjer från ställningar inne bland
civil bebyggelse i Donbass?

• Och som låtit Wagnerförband slinka in i de östra, ockuperade delarna av Ukraina?
Visste inte att Biden hade ägarintressen i ChVK Wagner... amazing intel!

• Och som iscensätter den ena amatörmässiga false flag-operationen efter den andra...?

• Allt detta är alltså Bidens ambitioner att klamra sig fast i det Kalla Kriget och försöka stärka NATO?

- - - -

I got news for you: Den här krisen och det här kriget är startat av en handful personer i Kreml.
De har drömt upp skälen till att börja hota Ukraina på helt egen hand. Och de kommer att anfalla Ukraina för att dölja sina egna misslyckanden, efter 22 år av de facto envåldsstyre.

Men varför skriver jag det här? Du har ju redan bestämt dig. Hoppas att tillvaron i filterbubblan är komfortabel, vatnik.

Okej du har tungt vägande skäl. Du har säkert rätt i det du skriver, men det innebär inte att det blir ett fullskaligt krig, det innebär inte heller att Biden är pålitlig.
2022-02-20, 18:56
Medlem
HEDP502s avatar
Indikation? Andra hälften av en offensiv sjöoperation?
Mer än 10 ryska örlogsfartyg har passerat under bron till Krim, in i Azovska sjön.

Bland annat:
- Projekt 775 som nämns i tweeten är en Ropucha. Samma landstigningsfartyg som oroar oss i Östersjön varje sommar.
- Projekt 1171 är en gammal favorit från Kalla Kriget –*ett landstigningsfartyg av Alligator-klass.
- Projekt 22160 är ett patrullfartyg, ett av ryssarnas modernaste. Kan bära Kalibr-NK i vertikala celler eller ha med sådana i container ombord. Har också med sig 3S90M Shtil-1, vilket är flottans variant av Buk-missilen (samma sort som sköt ner MH17).

Tweeten innehåller video.

https://twitter.com/RALee85/status/1495447814263955458

”More than 10 Russian ships passed under the Crimean Bridge and entered the Sea of Azov, including the Novocherkassk Project 775 and the Saratov Project 1171 large landing ships and Pavel Derzhavin Project 22160 patrol ship.”
2022-02-20, 19:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Enda lösningen är att Ukraina inte har en möjlighet att gå med i NATO. Detta under förutsättning att Ryssland respekterar Ukrainas självständighet. Sverige och Finland håller sig utanför NATO också. Vad är problemet?
Du menar att Ryssland utrymmer Krim och Donbass?
2022-02-20, 19:18
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Okej du har tungt vägande skäl. Du har säkert rätt i det du skriver, men det innebär inte att det blir ett fullskaligt krig, det innebär inte heller att Biden är pålitlig.

Finlands president Niinistö var på CNN för ett par timmar sedan.
Som han såg saken, finns det tre vägar:

1. Att Putin backar. Verkar just nu helt osannolikt.

2. Att Putin går all in och genomför en fullständig invasion.

3. Att Putin, tar två steg framåt i östra Ukraina och sedan tar ett steg bakåt.

• Niinistö menar att alternativ 3 just nu är mest sannolikt.
• Jävlar, så jag hoppas att han har rätt. Tyvärr tyder väldigt lite på detta. Men oavsett om alternativ 2 eller 3 blir verklighet, så kommer det att bli blodigt och jävligt på alla sätt som du kan tänka dig.

• Minns att Ukraina har blivit våldtaget av Ryssland i åtta hela år. Nästan 15 000 döda. Sådant påverkar ett folk.
Mina välutbildade, beresta, ukrainska vänner använder ett språk som skulle stå ut som aggressivt till och med här på Flashback. De kommer att slåss för sin självständighet. Datorprogrammerare och kockar kommer att ta till vapen. De kommer att slåss så inihelvette.

• För jag lovar dig, ukrainarna är fullständigt rasande. Och frågar du mig så har de god anledning att vara det.
Ingen invasionsarmé, i synnerhet inte en rysk, ha samma incitament för att slåss som en armé som försvarar sitt land och sin frihet.
De finniga barnen i de ryska förbanden kommer att vilja åka hem snarast. Ukrainarna kommer att slåss för att inte få sina vänner familjer och våldtagna och skjutna och hamna under rysk överhöghet.
Putin och hans lilla krets vill ha detta. Inga andra.

Det är vad det här handlar om. Biden har ingenting med detta att göra. Ingenting.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in