2022-02-20, 11:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Man kan nu lägga fast att kriget började vid den tidpunkt som Biden sade: Onsdagen den 16e.

Men det började inte på förväntat sätt.
Dock har beskjutning från ryska förband mot ukrainska armén i Donbass skett tidigare. I oktober släpade ryssens fram ett batteri D30 haubitsar som besköt ukrainska ställningar i strid med Minskavtalet och som Ukraina tillslut fick stopp på med hjälp av drönare.
Nu är beskjutningen osedvanligt intensiv men det är antagligen i ett försök att pressa fram ett ukrainskt svar.
2022-02-20, 11:20
Medlem
COV-NL63s avatar
Russia has several weaknesses that can be exploited, and Ukrainian nationalism and Western resolve could present formidable, long-term problems for Moscow.
https://www.csis.org/analysis/russias-losing-hand-ukraine
2022-02-20, 11:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Ryssland kommer väll kontrollera via luften, soldaterna kommer in efter och städar.
Problemet är att Rysslands förmåga till precisionsbombning inte är alla på samma nivå som ex USA’s.
Att slå ut flygbaser, flotta, stora depåer, broar etc går bra med hjälp av kryssningsrobotar, styrda bomber.
Att plocka enskilda ukrainska stridsfordon i nivå med vad USA klarar är det tveksamt om man har resurser till.
Mycket av ryskt attackflyg/hkp jobbar med ostyra raketer bomber.
Lyckas inte ryssarna stänga ned ukrainskt lv och ukrainska förband har IR-robotar så kommer ryssarna att ta en hel del förluster.
2022-02-20, 11:30
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Man kan nu lägga fast att kriget började vid den tidpunkt som Biden sade: Onsdagen den 16e.

Men det började inte på förväntat sätt.

Hur menar du att det började då? Det är ju uppenbart att man har rätt starka underrättelser som går ut med sån information, men vilka faktiska handlingar räknar du som krig då?
2022-02-20, 12:10
Medlem
Russiske styrker blir i Hviterussland inntil videre på grunn av det økte spenningsnivået.

Hviterussland bekrefter søndag at russiske styrker skal gjennomføre flere militære øvelser med sine hviterussiske kollegaer. Avgjørelsen skal være grunnet økt militær aktivitet langs landenes grenser og «eskalering» øst i Ukraina.

– Presidentene i Hviterussland og Russland har besluttet å fortsette å inspisere beredskapen til Unionsstatens styrker, sa den hviterussiske forsvarsministeren Viktor Khrenin i en uttalelse.

Og hvem har skapt denne spenning som gjør at styrkene blir stådende?
2022-02-20, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Putin kanske inte har fler soldater från östra ryssland att sätta fram?

Att motivera soldater som kommer från södra ryssland att utplåna sina bröder i Ukraina är nog svårare jämfört med att motivera en mongol/sibirisk soldat.

Rent spelteoretiskt räcker inte soldaterna vid gränsen till att erövra ukraina utan först måste den ukrainska försvarslinjen förstöras med artilleri och/eller missilbeskjutning. Eller med små (3-5 kton) taktiska kärnvapen.

Men detta vet naturligtvis ukrainas militärledning om så jag antar försvaret är utspritt och ledningen inte samlas på ett ställe (undrar om de Zoom:ar?)

Och att om det krävs så går det snabbare att stärka upp med de som redan är bofasta i södra och västra ryssland vid behov än att hämta folk från öster och norr.
2022-02-20, 12:25
Medlem
Bara en fundering. kan det vara som så att Putin utsatts för nytt mordförsök och har insett att hans tid snart är över och att han därför nu väljer att visa musklerna innan det oundvikliga inträffar?

Men till europeiska politiker säger jag bara: Så går det när man lägger ner kärnkraftverk och tillåter sig att förlita sig på rysk gas. Kan bli finfina demonstrationer när bensinen närmar sig 25kr och elräkningarna fortsätter uppåt
2022-02-20, 13:19
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Russiske styrker blir i Hviterussland inntil videre på grunn av det økte spenningsnivået.

Hviterussland bekrefter søndag at russiske styrker skal gjennomføre flere militære øvelser med sine hviterussiske kollegaer. Avgjørelsen skal være grunnet økt militær aktivitet langs landenes grenser og «eskalering» øst i Ukraina.

– Presidentene i Hviterussland og Russland har besluttet å fortsette å inspisere beredskapen til Unionsstatens styrker, sa den hviterussiske forsvarsministeren Viktor Khrenin i en uttalelse.

Og hvem har skapt denne spenning som gjør at styrkene blir stådende?

Läste detta också

Man kan säga mycket om Putin och hans vasaller men duktiga på att komma med trovärdighet i sina uttalanden är de inte.
2022-02-20, 15:37
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Med tanke på satelliter, amerikanska Globalhawk, andra spaningsresurser så lär hyfsat exakt info om ryska trupprörelser fås av USA/Nato med vidarebefordran till Ukraina.
Frågan är hur mycket av radio och internettrafik inne i Ryssland som USA kommer åt att läsa av?

Så är det alla gånger. Luftläge och trupprörelser på marken reläas troligen vidare direkt från USA/NATO/valfri västmakt till Ukrainas militära ledning.

Vad som blir betydligt svårare, om mobiltrafik och internet ligger nere, är att få ögonvittnesskildringar inifrån dessa områden. Likaså kan inte civilbefolkningen längre varna varandra.

Dessutom bidrar det ju till att de som befinner sig i områdena känner sig maktlösa och utelämnade; det lamslår vissa samhällsfunktioner och gör att andra måste återgå till manuella rutiner. Allt sådant är fördelar för angriparen givetvis.
2022-02-20, 16:02
Medlem
Enda lösningen är att Ukraina inte har en möjlighet att gå med i NATO. Detta under förutsättning att Ryssland respekterar Ukrainas självständighet. Sverige och Finland håller sig utanför NATO också. Vad är problemet?
2022-02-20, 16:17
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DejaVu747
Enda lösningen är att Ukraina inte har en möjlighet att gå med i NATO. Detta under förutsättning att Ryssland respekterar Ukrainas självständighet. Sverige och Finland håller sig utanför NATO också. Vad är problemet?

Jag: Bäste DejaVu747, du har från och med nu inte möjlighet att åka på semester med vem du vill.

Du: Varför det?

Jag: Därför att jag säger det. Jag kommer självfallet att respektera din självständighet, bara du gör som jag säger. Låt mig vara tydlig. Det blir inga semestrar överhuvudtaget.

Det är klokt av dig att inte vägra. Om så sker, kommer jag att ge dig rejält med stryk. Oerhörda mängder stryk. Kanske misshandla dig så illa att din familj inte känner igen dig efteråt. Och det vore ju synd.

Jag igen: Förresten. Dina kusiner uppe i norr får inte heller åka på semester. Skäl enligt ovan.

- - - - -

Så. Där har du rysk utrikes- och säkerhetspolitik i en liten kartong.
Exakt hur svårt är det att förstå problemet?
2022-02-20, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DejaVu747

Varför skall inte Ukraina tillåtas gå med i vilken försvarsallians dom vill?

Vad får någon att tro att putain skulle respektera någonting överhuvudtaget, allra minst Ukrainas rätt till självständighet och självbestämmande?

Ryssland har ju redan invaderat, och annekterat, del av Ukraina, i strid med då gällande avtal.

https://en.wikipedia.org/wiki/Russian%E2%80%93Ukrainian_Friendship_Treaty

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in