Citat:
Ursprungligen postat av
Lundbonden
När ska folk vakna.
Utslagna 2018 och av Tyskland.
Utslagna av team finland f i 2019 VM.
kunde inte ens ta sig till slutspel i vm 2021, förlorade mot Vitryssland och Danmark (två gånger).
förstördes av Slovakien med 4-0 idag.
junior vm? domineras av Slovakien. förlorade till och med mot dem i hlinka cup. blev sparkad av schweiz i slutspelet häromåret Och i U18 vm var sverige inte bättre än Vitryssland och Lettland. kanada krossade sverige med 11-0. inte ens Italien och Storbritannien förlorar med dessa siffror.
sämsta laget i eht år efter år.
när var senast sverige faktiskt bättre än motståndaren? till och med matcher mot Lettland, Tyskland, Slovakien, Schweiz, Tjeckien, blir sverige dominerade.
nhl spelare...överskattade. på grund av goda tidigare generationer får de chansen i nhl. det är inget speciellt med svenska nhl fowards. försvarna är usla, bra offensiva färdigheter visst men inget bra spel i sin egen zon. Även med bäst möjliga lag krånglade sverige som fan i VM 2018 och VM 2017, lite tur hade vi där. kunde slutat med att vi inte ens nåde slutspel likaväl.
Om någon tror att Sverige är topp-10 i världen så är lider du av grov vanföreställning och lever i det förflutna.
Tönt. Så här ser det ut oavsett om någon covidsvacka tillfälligt gjort att resultaten blivit annorlunda. Skriver lite hastigt så förbehåll att jag glömt något lag.
Nivå 1 Ryssland och Kanada kämpar om första platsen
Nivå 2 Sverige är solklar trea och utmanar om guldet.
Nivå 3 Efter de kommer USA, Finland, Tjeckien som beroende på dagsformen tävlar om fjärdeplatsen, ibland bronset.
Nivå 4 Efter det kommer Slovakien, Schweiz även om Schweiz är på gång upp att placera sig i nivå 3.
Nivå 5 Tyskland, Lettland, Vitryssland mm. Nivå 4 och 5 är mera flyktig och lagen åker upp och ner lite grann.
Nivå 6 Danmark, Kazakstan...
Citat:
Ursprungligen postat av
M251
VM 1981 torskade Sverige med 1-13 mot sovjet, och?
1980 tog vi brons i OS i Lake Placid, USA guld och Sovjetunionen sivler. Att förlora mot Sovjetunionen på 70 och 80-talet var ingen skam. Det är fortfarande ingen skam att förlora mot Ryssland.
1987 när vi tog guld i Wien så slog vi Kanada i finalen med 9-0.
Citat:
Ursprungligen postat av
12hoppihagen
Det är andra gången som OS-hockeyn blir lite av en Kalle Anka-turnering, med spelare som inte hade platsat med alla NHL-proffs tillgängliga.
Att gå så långt att såga Sverige som hockeynation, när denna 1:a kedja inte ens fått sitta på läktaren med tillgängliga NHL-proffs, är lite skevt och förhastat, jag värderas denna OS-turnering i hockey lika lågt som jag värderar herrarnas OS-fotboll….
Jag som brukar titta på så mycket landslagshockey det bara går, såg inte en enda hel match detta OS, bortsett från semin. Bronsmatchen satte jag på TVn när det var tio minuter kvar. De såg helt ointresserade ut och åkte i cirklar och drällde med pucken. 2-0 till 4-0 var ju enbart individuellt slarv. Ingen såg ut att bry sig. Riktigt trist att se.
Citat:
Ursprungligen postat av
Darchaos
Sverige är o förblir en stormakt i Hockey, sen att man åker lite Jojo upp och ner på en jävla rankinglista, vem bryr sig?
Jag vet att när Tre kronor spelar i ett Vm, Os, World Cup eller vad som så kan det bli guld. Sen att det har blivit tätare däruppe bland topp 10, det må så vara, men Sverige kommer alltid vara med däruppe.
Sen att intresset är mindre, det tycker jag är viktigare att snacka om. Men ett Vm varje år, sen 2-år med Covid och inte få se röken av NHL-Spelare i sitt landslag gör nog sitt naturliga till.
Lite så är det. Dock måste jag säga att sedan Turin så har det varit ett jävla tjat att få NHL-spelarna till VM. Det är för jävla kass av dem att inte ställa upp. Foppa och Lunkan talade om Sundin i studion häromdagen och berömde honom för vilken stark ledare han är i synnerhet i avgörande lägen. De sa också att Sundin aldrig tackade nej till landslaget. En sådan man borde så klart engageras i Tre Kronor och se till att motivera/sätta press på svenskarna och NHL klubbarna att släppa spelarna till landslaget.
Citat:
Ursprungligen postat av
Anonym555
Det är idiotiskt att säga att Sverige inte är en stor nation längre när vi inte fått se dom bästa svenska spelarna vara med och göra upp mot de andra bästa på många år. De senaste gångerna alla de bästa var med så gick det bättre för Sverige än Finland. Utan Foppa, Sundin, Alfredsson, Lidas, Sedin etc.
Det är synd för Finland att när de äntligen vinner "OS-guld" så är det inte ens ett äkta guld eftersom det var låååångt ifrån de bästa spelarna deltog. Detta var ju som ett B-VM, ett VM är ju ofta Kalle Anka också och till och med där deltar ju bättre spelare än såhär när i alla fall hyfsat många NHL-spelare brukar komma (när det ej är corona).
Finland har fortfarande aldrig någonsin vunnit en äkta turnering där de bästa deltar. Sen kan man kalla det OS-guld hur mycket man vill men det är ju bara ett stort skämt med ett OS utan 99,9% av de bästa hockeyspelarna.
Instämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
jararv
Två bästa spelar final trean Sverige missade medalj platserna om vi glor materialen det instämmer i FB D v s hockey experterna(?) iallafall jag tycker finnar och ryssar mest glans i trupperna.

Finalmatchen gick i fredags.

Ryssland och Sverige körde slut på varandra. En riktigt tuff fysisk match. Vi kunde lika gärna ha vunnit den. Som någon skrev, man borde nog ha lite längre vila mellan semin och brons/final.
Om de finska spelarna skrapar lite på medaljerna så finns det nog choklad bakom guldstanniolen.
Det är på den nivån...