2022-02-18, 17:00
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Har du mer information kring vad som faktiskt är lagligt och olagligt?

Gärna med en länk dit där man kan läsa mer.

Vet att avlivning av husdjur med skjutvapen är lagligt om man följer jordbruksverkets föreskrifter och är väl förtrogen med metoden.
Där kan man läsa följande krav:

Vapnet måste vara på jaktlicens.
Skott i djurets bakhuvud från högst 2 meter.
Kula minst kaliber .221 eller. 22lr klass 4
Hagel minst kaliber 20, minst 28g US5, ej stålhagel.
Citera
2022-02-18, 17:42
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driparn
Möjligtvis överdos på något smärtstillande? Eller något sederande, ex. sömnmedicin? Så den lille krabaten kan smärtfritt gå till andra sidan smärtfritt för både denne & dig. Skickar kramar.

Man ska ha klart för sig att mysig förgiftning med efterföljande död inte är någon lätt sak att åstadkomma för en lekman.

De moderna sömnmedlen är inte tillräckligt giftiga för att vara dödliga, det var på 60-70-talet det funkade när det fanns barbiturater men allmänheten har inte fattat det än. Det var alldeles för lätt att ta livet av sig, så man har utvecklat icke dödliga preparat. Lugnande som Sobril (oxazepam) Stesolid (dizepam) är det samma sak med. Övriga psykofarmaka kan möjligen funka men nån trevlig död tror jag inte på.

Vad gäller smärtstillande skulle möjligen en jättedos rent morfin eller fentanylplåster (raka hamstern) funka smärtfritt. Opiater och opioider generellt som är icke kombinationspreparat kan gå bra.

Paracetamol (Alvedon) skulle vara dödligt men det blir en plågsam död och tar många dagar. NSAID (Voltaren, Ipren etc) tror jag inte på.
Citera
2022-02-18, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Har du mer information kring vad som faktiskt är lagligt och olagligt?

Gärna med en länk dit där man kan läsa mer.
http://djur.jordbruksverket.se/download/18.7c1e1fce169bee5214fad439/1553851388110/2019-008.pdf
Sida 21 och framåt kan du läsa dom olika alternativen samt vilka djur det är tillåtet att utföra på. Där kan du se att t.ex koldioxid är tillåtet på gnagare.
Citera
2022-02-18, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
En hamster har en normal livslängd på 12-14 månader, sen börjar de lätt få sjukdomar och kan bli lite över 2 år gamla med lite tur. Dvs från när de är ca 14 månader så kan det vara befoget att avliva pga sjukdomar för att minska lidandet.

Eller så tar man den till veterinären och ger den vård...

TS har fortfarande inte försökt förklara vad som är fel. Ligger den och skriker av smärta eller vad?
Senast redigerad av Statistenidittliv 2022-02-18 kl. 21:29.
Citera
2022-02-19, 04:24
Medlem
exexexexs avatar
Haha tack alla flashbackare!
Ja, jag skulle ju såklart informerat att den är över 2 år gammal och börjar tappa päls i ansiktet och på buken. Sen har den några små, vad jag misstänker är tumörer, vaglar runt ena ögat.

Den är fortfarande vid liv, Västerbron känns som det ledande alternativet. Men hittills har den fått lyxmat och bomull...

Som barn dödade / plågade jag djur konstant. Nu klarar jag inte ens av det här...
Citera
2022-02-19, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Haha tack alla flashbackare!
Ja, jag skulle ju såklart informerat att den är över 2 år gammal och börjar tappa päls i ansiktet och på buken. Sen har den några små, vad jag misstänker är tumörer, vaglar runt ena ögat.

Den är fortfarande vid liv, Västerbron känns som det ledande alternativet. Men hittills har den fått lyxmat och bomull...

Som barn dödade / plågade jag djur konstant. Nu klarar jag inte ens av det här...

Pälsen kan den få pencelin utskrivet för. Det andra är ju bara spekulationer från din sida.
Ta den till en veterinär för att få ett utlåtande om vad som blir bäst för din hamster.

Att stampa ihjäl den eller sticka den med ett för den stort föremål är varken smärt eller ångestfritt för den.

Det kommer på sin höjd kosta 300 kr att gå till veterinären.
Eller låt bara naturen ha sin gång. Är det cancer kommer den förmodligen dö av ålderdom innan cancern tar den.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2022-02-19 kl. 10:43.
Citera
2022-02-19, 17:50
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Pälsen kan den få pencelin utskrivet för. Det andra är ju bara spekulationer från din sida.
Ta den till en veterinär för att få ett utlåtande om vad som blir bäst för din hamster.

Att stampa ihjäl den eller sticka den med ett för den stort föremål är varken smärt eller ångestfritt för den.

Det kommer på sin höjd kosta 300 kr att gå till veterinären.
Eller låt bara naturen ha sin gång. Är det cancer kommer den förmodligen dö av ålderdom innan cancern tar den.
Om man kunde tumma ner inlägg på flashback... då hade jag tummat ner ditt 10 gånger!
Citera
2022-02-19, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Om man kunde tumma ner inlägg på flashback... då hade jag tummat ner ditt 10 gånger!

Jaha vad vill du att jag ska säga då? att du ska köra den i matberedaren?

Hade du själv velat dö på det sättet?
Senast redigerad av Statistenidittliv 2022-02-19 kl. 21:30.
Citera
2022-02-19, 21:53
Medlem
Hur är allmäntillståndet?
Om den har gått ner snabbt/mycket i vikt, påverkad andning, oaktiv, hängig, kramper osv mår den ju uppenbart inte bra.
Om du misstänker att den inte mår bra är det din plikt som djurägare att förkorta ett lidande.
Gå till veterinär och be om en avlivningsspruta, alt be någon om hjälp att dekapitera, det bör ju vara något utav det absolut snabbaste sättet?
Citera
2022-02-20, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Låda i frysen är plågsamt

Jaså, har fått det rådet från ett veterinär gällande ökenråttor.

Dom skulle då somna av kylan och sen dö
Citera
2022-02-20, 12:45
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Jaså, har fått det rådet från ett veterinär gällande ökenråttor.

Dom skulle då somna av kylan och sen dö
Ja jo men den stunden det är kallt som faen. Jag skulle inte vilja utstå det i alla fall
Citera
2022-02-20, 12:52
Medlem
moongoats avatar
Jag avlivade min käre råtta med kolsyrepistol med nybytt patron. En spruta gör nog ont.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in