Det finns alltså
TVÅ separata problem som spär på det här.
1. NATO-vapen i Ukraina. Det som Putin pratat om är att han inte vill ha NATO vapen riktade mot ryskt terrotorium, i Ukraina.
2. DONBASS. Den andra faktorn som ställer till det - som jag själv och de flesta som skrivit här inte räknade med... är DONBASS.
Konflikten i Donbass har varit nästan statisk nu, sen 2015. Men det är ett stort sår i Ukrainas ego att hela regionen lever avstängt från alla betalsystem och i relativ fattigdom, hellre än att vara del av Ukraina. Människorna som bor där önskar bli del av Ryssland och leva normala liv.
Realister inser att Donbass ALDRIG kommer bli del av Ukraina igen - de vill absolut inte. Jag känner en person därifrån som bor i Sverige och är stenhård - det finns ingen väg tillbaka till Ukraina för dem. Jag tror Zelensky vet det också.
Poroshenko däremot drömde hela tiden om att ta tillbaka Donbass.
Ryssland är inte heller så pigg på att ta emot Donbass. Det är inte alls lika attraktivt som Krim. Stackars människors är fast i ingemansland!
Så frågan är om hela konflikten nu viker in på detta nya spår: DONBASS. Det ser ut så just nu, baserat på vad jag just såg på TV.
Ryssland kommer aldrig inta Kiev. Det är en helt annan sak är när de symboliskt intog Tblisisi i Georgien för att sen dra sig tillbaka, när georgierna insett att Ryssland inte tolererade attacker på Syd Ossetien. Ukraina är MYCKET större och starkare än Georgien.
Däremot är det inte omöjligt att Ryssland faktiskt går EN BIT in i östra Ukraina för att säkra Donbass.
Kan inte låta bli att tänka på två fina patriotiska sånger jag hörde från Donbass "I Skyttegravarna" (На передавой) och "Donbass är med oss" Nu blir det som sångerna handlar om kanske verklighet.
Båda påminde mig om hur det kan bli i framtiden i Sverige - när svenskar är minoritet och vi kanske tvingas strida för rätten till vårt eget språk, kultur och tro.