2022-02-19, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Du är helt borta som talar om historiska gränser idag. Sverige hade ju andra gränser på 1600-talet också.

1991 röstade samtliga regioner i Ukraina för självständighet. Ryssland var första land att erkänna Ukraina.
Vårt lands gränser är historiskt ganska väletablerade med några dumdristiga stötar österut som sedan förlorades. Ukrainas gränser är det inte och du kan lätt lära mer om det om du vill. Du har helt rätt, Ryssland hade inga problem med Ukraina och de gränser som accepterades 1991, även Krim där dom betalade Ukraina hyra för att ha flottbasen före 2014. Vad Ryssland hade och har problem med är NATO och hatretoriken som dök upp i Kiev sponsrad av USA och då blev naturligtvis Krim ett minne blott. Ryssland behöver inte mer land men dom behöver säkerhetsgarantier från NATO och USA för att backa och slappna av. Det får dom ju inte och det hade dom väl inte räknat med heller så det är därför dom står kvar där dom står nu lika provokativa som dom upplever NATO. Kanske slanten trillar ner till slut hos Biden och gänget. Hur många står där nu då enligt USA:s och NATO:s fantastiska säkerhetstjänster och analytiker, 200 000, 500 000 kanske en miljon? Vem vet, kanske hela Rysslands befolkning står där vid gränsen. Befolkningen kliar sig naturligtvis i huvudet för dom är ju hemma och sköter sitt med det är ju klart att USA:s satelitbilder inte ljuger så dom kanske är där ändå, i framtiden. Ryssland och Ukraina trollar och väst står och hoppar, fy fan vad dekadenta vi har blivit.
2022-02-19, 23:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Jag brukar inte svara på inlägg från folk som är provocerande, otrevliga eller okunniga.
Det här är ett undantag.

VARKEN Ukraina eller Ryssland vill ha en väpnad konfrontation om Donbass.
Därför är det som händer JUST NU ganska märkligt (beskjutning av Donbass från Ukraina).

Icke desto mindre flyr folk Donbass i stora mängder just nu. Barnhem, internatskolor och en massa småbarnsfamiljer har evakuerats till Ryssland. Detta gör man inte för ingenting. Uppenbarligen känner sig männsikorna tryggare i Ryssland - men de som lämnat sina hem är extremt oroliga.

Zelensky är antirysk men har är realist och vet precis som du säger att han inte egentligen bör ta en konfrontation med Ryssland, eftersom det bara kan utfalla dåligt. Han har gång på gång sagt att krigsnarrativet är trams.
Putin likaså. Varenda människa i Ryssland vet att Putin inte vill ha med Ukraina att göra.

Jag undrar om det är en tredjepart inblandat här - som agerar utan Zelenskys vetskap och beskjuter Donbass. Antingen extrema ukrainska nationalister, och/eller amerikanska kommandos som vill provocera fram ett krig.
Hoppas detta är fel och Donbassborna som flytt snart kan återvända hem.
Allt det du skriver är ju löjligt. Det hela är påhittat för att Putin ska få en anledning att angripa Ukraina. Som SVT skriver:
"Ryssland försöker desperat att hitta någon sorts anledning till att angripa Ukraina i – som det kommer att heta – självförsvar. Men hela tanken är befängd. Det är bara Ryssland som attackerar, hotar och rustar upp. Det finns inget hot mot Ryssland från Ukraina eller Nato, men Ryssland kommer att hitta på någonting som ger ett skäl att börja ett militärt angrepp mot Ukraina – kanske på tisdag, skulle jag gissa."
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svt-s-korrespondent-invasion-narmast-oundviklig
2022-02-19, 23:08
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
VARKEN Ukraina eller Ryssland vill ha en väpnad konfrontation om Donbass.
Därför är det som händer JUST NU ganska märkligt (beskjutning av Donbass från Ukraina).

VAD??

Donbass-regionen är en del av Ukraina, ungefär som Skåne eller Lappland är en del av Sverige.

"VARKEN Ukraina eller Ryssland vill ha en väpnad konfrontation om Donbass." är ett bisarrt uttalande. Ja, ingen vill ha krig. Men FÖR HELVETE Ryssland stick då iväg från Donbass-regionen. Det är inte ert land alls. Donbass-regionen är en del av Ukraina, ungefär som Skåne eller Lappland är en del av Sverige.
2022-02-19, 23:10
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
VAD??

Donbass-regionen är en del av Ukraina, ungefär som Skåne eller Lappland är en del av Sverige.

"VARKEN Ukraina eller Ryssland vill ha en väpnad konfrontation om Donbass." är ett bisarrt uttalande. Ja, ingen vill ha krig. Men FÖR HELVETE Ryssland stick då iväg från Donbass-regionen. Det är inte ert land alls. Donbass-regionen är en del av Ukraina, ungefär som Skåne eller Lappland är en del av Sverige.

Exakt,
Men den här stjärnan tar ju för givet att vi har accepterat området som ryskt.
2022-02-19, 23:11
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
Under de närmsta dagarna kommer attackerna mot DNR och LNR att intensifieras. Ryssland kommer att gå in i Ukraina natten mellan onsdag och torsdag nästa vecka. Kom ihåg var ni läste det först.
Men notera att de i så fall går in i folkrepublikerna Donetsk och Lugansk. Inte Ukraina.
Syftet i så fall är att få dem som beskjuter folkrepublikerna att lugna ned sig och sluta så att folk kan återvända hem och leva i trygghet.
Medlem
Citat:
Få vettiga debattörer i den här tråden - men ditt inlägg var bra. Stämmer att det är lite ojämt i Ryssland mellan stad och landsbygd - men det går framåt ganska snabbt - även på landsbygden rör det på sig och det finns en del som är riktigt modernt och imponerande även där - tills man ser något som är av dålig standard och undermånigt.

Ja - ledarna i Donbass VILL att Ryssland ska gå in - de är inte helt beräkneliga och detta är också en faktor att ta med i beräkningen. Men just nu så kommer eld ifrån ukrainskt håll, in i Donbass - och detta skulle inte ledningen i Donbass fejka - inte de saker som skett. De är extremt beskyddande mot barn och kvinnor.

Det hela är ganska mystiskt just nu. Jag tror inte att Zelensky valt denna tidpunkt för att jävlas med Donbass - och det kan inte vara Ryssland heller - beskjutningen kommer ifrån ukrainskt håll och Ryssland vill INTE dras in i Donbasskonflikten. Jag tror en tredjepart kan vara inblandad. Hoppas det INTE leder till krig.

Ryssland går dock frammåt lite för långsamt det skulle kunna gå mycket snabbare och bättre. Kina verkar ha ett helt annat grepp och blir den verkliga stormakten.

Jag fattar inte vad det är för Ukrainska grupper som skjuter spridda skott. Har man kanske dålig pli på vissa soldater? Eller kan det vara grupper inom Ukrainska armén som inte lyder order. Hur som helst, går Ryssland in så blir förlusterna stora även bland ryska soldater.

Jag gjorde nog en felbedömning tidigare idag. Jag tror inte Putin vill gå in och situationen blir osäker i 14 dagar till och sedan lugnar det ned sig.
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RasistTelevinken
Förutom Carl Bildt , varför vill du att tredje världskriget ska bryta ut över Ukraina?

Pratar du till Carl Bildt nu? Har jag skrivit att jag vill ha ett tredje världskrig? (Har ens Bildt sagt det?)
2022-02-19, 23:12
Medlem
Citat:
Tyvärr tog situationen just en tråkig vändning och nu är jag (som startade tråden) rädd att något håller på att hända - som startade fredag natt. Donbass beskjuts av Ukraina och folk evakueras från Donbass in i Ryssland, i stora mängder.

Det är bara propaganda för att försöka starta krig.
2022-02-19, 23:13
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Men notera att de i så fall går in i folkrepublikerna Donetsk och Lugansk. Inte Ukraina.
Syftet i så fall är att få dem som beskjuter folkrepublikerna att lugna ned sig och sluta så att folk kan återvända hem och leva i trygghet.
Det kommer att bli en större operation i Ukraina än så.
2022-02-19, 23:15
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Allt det du skriver är ju löjligt. Det hela är påhittat för att Putin ska få en anledning att angripa Ukraina. Som SVT skriver:
"Ryssland försöker desperat att hitta någon sorts anledning till att angripa Ukraina i – som det kommer att heta – självförsvar. Men hela tanken är befängd. Det är bara Ryssland som attackerar, hotar och rustar upp. Det finns inget hot mot Ryssland från Ukraina eller Nato, men Ryssland kommer att hitta på någonting som ger ett skäl att börja ett militärt angrepp mot Ukraina – kanske på tisdag, skulle jag gissa."
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svt-s-korrespondent-invasion-narmast-oundviklig

Fast tänkt om det där är västerländskt propaganda? Nu när covid är död ska vi vara rädda för Ryssland igen.
2022-02-19, 23:15
Medlem
qups avatar
Ryssland anfaller inatt. Källa: Magen och stortån.
2022-02-19, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
För tidigt att säga det. Det skjuts en del trots allt och man försöker provocera. Förfärligt att man inte kan förhandla.

Det har skjutits i 7 års tid nu. Det är ingen som vill förhandla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in