2022-02-19, 22:46
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det blev inget krig. Vad alla krigshetsare måste vara besvikna nu.
Tyvärr tog situationen just en tråkig vändning och nu är jag (som startade tråden) rädd att något håller på att hända - som startade fredag natt. Donbass beskjuts av Ukraina och folk evakueras från Donbass in i Ryssland, i stora mängder.
2022-02-19, 22:46
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Jag tittar live på RT nu. Hade inte insett vad som skett senaste dagen.
Ukraina beskjuter Donbass så illa att folk är livrädda och inte kan lämna sina hem.

Flera har dött. Folk har börjat fly Donbass, in i Ryssland - Kvinnor, barn, gamla. Männen stannar kvar och säger att de ska försvara territoriet mot Ukraina.

Som du vet har Donbass förklarat sig självständiga, men är pro-ryska.
Ryssland har lovat att försvara deras självständighet mot eventuella angrepp från Ukraina.

Det här kan sluta med att Ryssland faktiskt går in i Donbass (där de skulle vara hjärtligt välkomna). För att få stopp på aggressionen och beskjutningar från ukrainskt håll. Rent tekniskt kan man då säga att "Ryssland har invaderat Ukraina" - för enligt Väst är Donbass del av Ukraina. Jag hoppas det inte sker.

Ryssland vill absolut inte HA varken Donbass eller resten av Ukraina - Ryska regeringen har varit extremt tydlig med det. Hela Ukraina är extremt eftersatt jämfört med Ryssland och man vill inte ha folk inom landets gränser som inte vill vara medborgare. Ryssland har den typen av regioner så det räcker och bli över. Deras enda intresse när det gäller Ukraina är att NATO inte ska få etablera baser där.

Ok, ska vi översätta detta till din vardag så förstår du kanske bättre:

om du går ner till kosken och det står ett femtiotal gängkillar kring den så går du inte fram till kiosken. Än mindre går du fram och sparkar den närmsta killen på smalbenen.

Har du fattat hur torsk din rapportering är?
2022-02-19, 22:49
Medlem
Jag ser att vissa debattörer nedvärderar Ryssland vad gäller utvecklingsgrad. Men det är ju ojämnt utvecklat.

Vi har forskningsinstitut som är framgångsrika där och vi har en flyg och rymdsektor som fortfarande håller måttet.

Utbildningen är ganska bra också. Men värst vad man föder lite barn? What the fuck? OBS jag är inte ryssvänlig eller rysstroll, jag vill bara ha balans i debatten.

Jag är införstådd med att Kina kör om Ryssland mer och mer på ALLA områden utom i HBTQ-frågor..... Till saken här. Jag får det intrycket att det är ledarna för Donetsk och Luhansk som är krigsgalna och försöker provocera som dom gjort tidigare för att få Ryssland att gå in.

Men jag börjar nu bli tveksam till om Ryssland verkligen VILL gå in mot Kiev. Putin behöver väl trots allt sälja sin gas till Tyskland och Ryssland har inte råd. Så mitt tips om attack på onsdag är jag beredd att ta tillbaka nu.
2022-02-19, 22:50
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Undrar vad du har för fel egentligen, inte läst något vettigt alls från dig i denna tråd bara skällsord.

Den som hejar på Ryssland, en fattig, sluten diktatur som hotar sina grannländer, bör skällas på. OK?
2022-02-19, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det blev inget krig. Vad alla krigshetsare måste vara besvikna nu.

För tidigt att säga det. Det skjuts en del trots allt och man försöker provocera. Förfärligt att man inte kan förhandla.
2022-02-19, 22:57
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Varför skulle dom inte kunna tänkas ge ryssen en anledning att anfalla?? Det vore perfekt eftersom endast rysstrollen skulle tro på att så skedde, resten av väst skulle självklart lyssna på Bidens förklaring!!!
Jag brukar inte svara på inlägg från folk som är provocerande, otrevliga eller okunniga.
Det här är ett undantag.

VARKEN Ukraina eller Ryssland vill ha en väpnad konfrontation om Donbass.
Därför är det som händer JUST NU ganska märkligt (beskjutning av Donbass från Ukraina).

Icke desto mindre flyr folk Donbass i stora mängder just nu. Barnhem, internatskolor och en massa småbarnsfamiljer har evakuerats till Ryssland. Detta gör man inte för ingenting. Uppenbarligen känner sig männsikorna tryggare i Ryssland - men de som lämnat sina hem är extremt oroliga.

Zelensky är antirysk men har är realist och vet precis som du säger att han inte egentligen bör ta en konfrontation med Ryssland, eftersom det bara kan utfalla dåligt. Han har gång på gång sagt att krigsnarrativet är trams.
Putin likaså. Varenda människa i Ryssland vet att Putin inte vill ha med Ukraina att göra.

Jag undrar om det är en tredjepart inblandat här - som agerar utan Zelenskys vetskap och beskjuter Donbass. Antingen extrema ukrainska nationalister, och/eller amerikanska kommandos som vill provocera fram ett krig.
Hoppas detta är fel och Donbassborna som flytt snart kan återvända hem.
2022-02-19, 22:57
Medlem
RasistTelevinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du fattar inte att Putin och din man fattar vilka signaler det sänder ut att mobilisera 100 - 200 000 tungt beväpnad trupp alldeles intill ett land man redan har annekterat delar av?
Förutom Carl Bildt , varför vill du att tredje världskriget ska bryta ut över Ukraina?
2022-02-19, 22:58
Medlem
Zelenskys avatar
Under de närmsta dagarna kommer attackerna mot DNR och LNR att intensifieras. Ryssland kommer att gå in i Ukraina natten mellan onsdag och torsdag nästa vecka. Kom ihåg var ni läste det först.
2022-02-19, 23:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Varför skulle dom inte kunna tänkas ge ryssen en anledning att anfalla?? Det vore perfekt eftersom endast rysstrollen skulle tro på att så skedde, resten av väst skulle självklart lyssna på Bidens förklaring!!!

Du börjar bli lite väl fånig.

Det är ukrainarnas liv, deras land och deras familjer de riskerar att förlora.
2022-02-19, 23:04
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag ser att vissa debattörer nedvärderar Ryssland vad gäller utvecklingsgrad. Men det är ju ojämnt utvecklat.

Vi har forskningsinstitut som är framgångsrika där och vi har en flyg och rymdsektor som fortfarande håller måttet.

Utbildningen är ganska bra också. Men värst vad man föder lite barn? What the fuck? OBS jag är inte ryssvänlig eller rysstroll, jag vill bara ha balans i debatten.

Jag är införstådd med att Kina kör om Ryssland mer och mer på ALLA områden utom i HBTQ-frågor..... Till saken här. Jag får det intrycket att det är ledarna för Donetsk och Luhansk som är krigsgalna och försöker provocera som dom gjort tidigare för att få Ryssland att gå in.

Men jag börjar nu bli tveksam till om Ryssland verkligen VILL gå in mot Kiev. Putin behöver väl trots allt sälja sin gas till Tyskland och Ryssland har inte råd. Så mitt tips om attack på onsdag är jag beredd att ta tillbaka nu.
Få vettiga debattörer i den här tråden - men ditt inlägg var bra. Stämmer att det är lite ojämt i Ryssland mellan stad och landsbygd - men det går framåt ganska snabbt - även på landsbygden rör det på sig och det finns en del som är riktigt modernt och imponerande även där - tills man ser något som är av dålig standard och undermånigt.

Ja - ledarna i Donbass VILL att Ryssland ska gå in - de är inte helt beräkneliga och detta är också en faktor att ta med i beräkningen. Men just nu så kommer eld ifrån ukrainskt håll, in i Donbass - och detta skulle inte ledningen i Donbass fejka - inte de saker som skett. De är extremt beskyddande mot barn och kvinnor.

Det hela är ganska mystiskt just nu. Jag tror inte att Zelensky valt denna tidpunkt för att jävlas med Donbass - och det kan inte vara Ryssland heller - beskjutningen kommer ifrån ukrainskt håll och Ryssland vill INTE dras in i Donbasskonflikten. Jag tror en tredjepart kan vara inblandad. Hoppas det INTE leder till krig.
2022-02-19, 23:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Tyvärr tog situationen just en tråkig vändning och nu är jag (som startade tråden) rädd att något håller på att hända - som startade fredag natt. Donbass beskjuts av Ukraina och folk evakueras från Donbass in i Ryssland, i stora mängder.

Varför beskjuter Ukraina civilbefolkning? Vad vinner de på det?

Är det en plan som ska ge Ryssland anledning att anfalla dem?

Är de helt galna och vill mörda befolkningen där?

Är de fulla bortom sans och vett?

Vill de inta och ockupera Ryssland?

Har de stressats sönder av anspänningen?

Du som är så bundis med båda folken. Ge din syn.
2022-02-19, 23:06
Medlem
FoxHounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
Under de närmsta dagarna kommer attackerna mot DNR och LNR att intensifieras. Ryssland kommer att gå in i Ukraina natten mellan onsdag och torsdag nästa vecka. Kom ihåg var ni läste det först.
Har läst det där i månader nu, överallt…

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in