2022-02-19, 22:32
Medlem
jararvs avatar
Det bedrövligaste jag hört.
Sverige+Tjeckien skuggar Kanada+Ryssland i topp shiftet.
Finnarna är femte platsen i VM guld mässigt.
Tre guld för finnarna!!
Citera
2022-02-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jararv
Det bedrövligaste jag hört.
Sverige+Tjeckien skuggar Kanada+Ryssland i topp shiftet.
Finnarna är femte platsen i VM guld mässigt.
Tre guld för finnarna!!

Diskussionen var väl ändå om Sverige just nu, inte hur många historiska guld ni har?
Alltid lika intressant att höra svenskar prata om hur grymma dom är i hockey och i samma mening nämna foppa, Lundqvist, Sedin, m.fl.
Välkommen till 2022.
Citera
2022-02-19, 22:47
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M251
Diskussionen var väl ändå om Sverige just nu, inte hur många historiska guld ni har?
Alltid lika intressant att höra svenskar prata om hur grymma dom är i hockey och i samma mening nämna foppa, Lundqvist, Sedin, m.fl.
Välkommen till 2022.

Ja, för VM 1995 är ju fortfarande inte kult i Finland, med otaliga videor på YT med många tittare. Never Forget 1995!!
Citera
2022-02-19, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Ja, för VM 1995 är ju fortfarande inte kult i Finland, med otaliga videor på YT med många tittare. Never Forget 1995!!

VM 1981 torskade Sverige med 1-13 mot sovjet, och?
Citera
2022-02-19, 22:59
Medlem
Lundbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
2016 är ändå 6 år sedan nu.

Men visst här har du en utmaning, plocka ut en spelatrupp på 23 svenska spelare så plockar jag ut en på 23 finska spelare. Bangar du eller antar du utmaningen?

3 målvakter
7 backar
13 forwards

Sverige kommer ha bättre backar, Finland bättre målvakter och forwards.

Så får se vilka du anser skulle representera Sverige i en eventuell World Cup 2023.

I vilken värld har Sverige bättre backar än Finland? Mer offensivt skickliga, ja. Men i egen zon är de finländska backarna mil bättre.
Citera
2022-02-19, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden
I vilken värld har Sverige bättre backar än Finland? Mer offensivt skickliga, ja. Men i egen zon är de finländska backarna mil bättre.

Ja det håller jag med dig om, offensivt är svenska backarna bättre men defensivt och framför eget mål är finländska backarna som du säger mil bättre.

Offensivt skulle jag även påstå att Finland har fler kompetenta forwards än vad Sverige har.

Målvakter är jag inte helt 100 på nu sen både Rinne och Rask lagt av och Raanta, Saros mfl har mer att bevisa där.

Men som sagt, jag ser gärna en 23 mannatrupp svenska spelare som är bättre än 23 finska spelare (endast NHL proffs).

Finland har inte direkt någon Viktor Hedman eller Erik Karlsson offensivt men är snäppet bättre defensivt med sina backar.
Senast redigerad av Ztartrax 2022-02-19 kl. 23:04.
Citera
2022-02-19, 23:27
Bannlyst
Det är andra gången som OS-hockeyn blir lite av en Kalle Anka-turnering, med spelare som inte hade platsat med alla NHL-proffs tillgängliga.

Att gå så långt att såga Sverige som hockeynation, när denna 1:a kedja inte ens fått sitta på läktaren med tillgängliga NHL-proffs, är lite skevt och förhastat, jag värderas denna OS-turnering i hockey lika lågt som jag värderar herrarnas OS-fotboll….
Citera
2022-02-19, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franssonswe
World Cup är det enda som räknas. Där kom vi trea sist, en puckjävel från final mot Kanada. Sluta snacka skit!

World Cup är inte ens ett mästerskap, då känns VM större för mig..

Vinna WC blir som att ta hem världscupen eller liknande, var rena skämtet senast när lag som "Team Europe" och "Nordamerika U23" deltog..
Citera
2022-02-20, 00:12
Medlem
Citat:
Om någon tror att Sverige är topp-10 i världen så är lider du av grov vanföreställning och lever i det förflutna.

Haha, du körde med samma argument under Handbolls-EM också, att Sverige inte var top-10 i världen

Sverige har 101 spelare i NHL, vilket går att jämföra med Ryssland, som har 59 st..

Finland har 60 st spelare i världens bästa liga och Slovakien bara 11 st spelare..
Citera
2022-02-20, 00:15
Medlem
Citat:

Victor Hedman är bättre än alla Finlands backar tillsammans
Citera
2022-02-20, 00:22
Medlem
Sverige har aldrig haft så mycket aktiva NHL spelare som vi har just nu.
Citera
2022-02-20, 00:40
Medlem
Sverige är o förblir en stormakt i Hockey, sen att man åker lite Jojo upp och ner på en jävla rankinglista, vem bryr sig?

Jag vet att när Tre kronor spelar i ett Vm, Os, World Cup eller vad som så kan det bli guld. Sen att det har blivit tätare däruppe bland topp 10, det må så vara, men Sverige kommer alltid vara med däruppe.

Sen att intresset är mindre, det tycker jag är viktigare att snacka om. Men ett Vm varje år, sen 2-år med Covid och inte få se röken av NHL-Spelare i sitt landslag gör nog sitt naturliga till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in