2022-02-19, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Nyss i Östra Ukraina:

https://twitter.com/MarQs__/status/1494710814405804032/photo/1

Bilbomb.

https://twitter.com/michaelh992/status/1494708467508170754

Rysslandstrogna ”reportrar” bara ”råkade” vara i närheten och fick fina
bilder på denna ”terrorattack”nära en myndighetsbyggnad i Donetsk.

Den officiella ryska ”nyhetsbyrån” RIA har publicerat denna bild:

https://twitter.com/michaelh992/status/1494708718499504139/photo/1

Och denna:

https://twitter.com/KyleJGlen/status/1494705671538946050/photo/1

Bilen ska ha tillhört ledaren för DPRs militia, överste Denis Sinenkov, enligt källor bland ”separatisterna” (läs; de Rysslandsstyrda ockupanterna).

Och nej, herr översten fanns inte i bilen då den flög i luften.

Detta stavas falsk flagga.

Ryska arméledningen verkar tro att ingen i väst läst om hur Tysklands attack mot Polen 1939 började. Då var det en radiostation som "angreps"
2022-02-19, 10:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jararv

Inte riskzon för kärnvapen eftersom Ukraina har gamla sovjetiska kärnvapen stridsspetsar och USA kallar in kärnvapen i Ukrainas försvar så ditt kärnvapen uttalande är konstig.
Däremot har ämnet kommit upp, dvs att Ukraina skall bygga nya kärnvapen så att de kan skydda sig mot rysk aggression.
Med tanke på att Ukraina snart har nya taktiska robotar klara med en räckvidd runt 500 km så har de en tillräckligt kompetent bärare. Att bygga raketer med förmåga att nå alla stora ryska städer i europeiska delen av Ryssland är inget problem för Ukraina.
2022-02-19, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Däremot har ämnet kommit upp, dvs att Ukraina skall bygga nya kärnvapen så att de kan skydda sig mot rysk aggression.
Med tanke på att Ukraina snart har nya taktiska robotar klara med en räckvidd runt 500 km så har de en tillräckligt kompetent bärare. Att bygga raketer med förmåga att nå alla stora ryska städer i europeiska delen av Ryssland är inget problem för Ukraina.

Det blir väl så då att icke-spridningsavtalet fortfarande är viktigt för USA och de i så fall garanterar vedergällning?
2022-02-19, 10:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det blir väl så då att icke-spridningsavtalet fortfarande är viktigt för USA och de i så fall garanterar vedergällning?
USA och Storbritannien satt på händerna när Ryssland bröt mot avtalet och anföll Ukraina 2014, så varför skall Ukraina bry sig? Israel verkar ha frikort.
2022-02-19, 17:43
Medlem
flyer1s avatar
Nu när OS slutar verkar det som Ryssen går in i Ukraina. Donbass rebellerna mobiliserar nu, det sprängs gasledningar och artilleri är aktivt i Donbass. Presidenten lämnar Ukraina, smart så han inte kan gripas. Blir då svårare få kriget avslutat trots erövring av Kiew. I början av nästa vecka smäller det. sålde som tur är en del aktier i fredags. Kriget kommer nog ge högre elpriser och oljepriser, så det kan påverka ekonomin en tid.
2022-02-19, 18:47
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t.bundy
Nåja, de har "bara" tagit Krim och östra delarna av Ukraina, Kom ihåg nu, Ryssland gör inte, Ryssarna är inte globalister med trupper på andra kontinenter,, *host..

Jag får en känsla av att Putin bara tuppar sig vid gränsen medan Biden låtsas att han är imponerad.

Några eftergifter i Rysslands favör blir det dock inte, varken nu eller senare.
2022-02-19, 19:05
Medlem
Jag tänker att Putin rampar upp konflikten långsamt, för han vill verkligen ha något i Ukraina. Men samtidigt vill han göra det svårt för väst att sätta ner foten, genom att göra det oklart när någon "röd linje" passeras. Det ska inte gå att peka ut en enskild händelse eller tidpunkt där någon säger "stopp!". Alla andra saker verkar ju ha misslyckats, men Putin kommer ju att fortsätta tills han tycker att han vunnit något på allt detta. Med detta synsätt har ju konflikten redan startat sedan ett par dagar tillbaka (ja, jag är medveten om att det började 2014 givetvis, men väst reagerade inte då heller).
2022-02-19, 20:00
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jag tänker att Putin rampar upp konflikten långsamt, för han vill verkligen ha något i Ukraina. Men samtidigt vill han göra det svårt för väst att sätta ner foten, genom att göra det oklart när någon "röd linje" passeras. Det ska inte gå att peka ut en enskild händelse eller tidpunkt där någon säger "stopp!". Alla andra saker verkar ju ha misslyckats, men Putin kommer ju att fortsätta tills han tycker att han vunnit något på allt detta. Med detta synsätt har ju konflikten redan startat sedan ett par dagar tillbaka (ja, jag är medveten om att det började 2014 givetvis, men väst reagerade inte då heller).

Jag tror också att det ligger en grav missbedömning i det hela, någonstans under upprinnelsen.

För vid det här laget är den ukrainska armén krigsfähig och 170 000 ryska soldater kan knappast klara av den. Låt vara att ryssarna har luftherraväldet från dag ett.
2022-02-19, 21:00
Medlem
Jag är fundersam mer på induviduell nivå gällande om Ryssland verkligen orkar med att anfalla.

Inte helt insatt men det känns lite som om man skulle beordra Sörlänningar att anfalla Västmanland.
Moraliskt inte lätt att i längden hålla igång sådant det har ju andra krig visat ....I princip varje rysk soldat saknar motivation utan gör det bara på ren order....Helt galet att i modern tid medvetet bara knalla rakt in i skyttegravskrig med nära grannar......Jag har kanske missat nått fundamental men det lär jag få höra!

Känns som detta "politiska krig" kommer tappa luften och stanna av!

Den där Putin borde man plocka fjädrarna på och dränka!
Så märkligt att maktgalna idioter får dessa makt positioner i vår värld.
Att bara se Putin och Lukashenko sitta käka chips och titta på TV med robotövningar är bara pinsamt för det är ju bara dom 2 som vill detta i slutändan.
2022-02-19, 21:20
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan
Jag är fundersam mer på induviduell nivå gällande om Ryssland verkligen orkar med att anfalla.

Inte helt insatt men det känns lite som om man skulle beordra Sörlänningar att anfalla Västmanland.
Moraliskt inte lätt att i längden hålla igång sådant det har ju andra krig visat ....I princip varje rysk soldat saknar motivation utan gör det bara på ren order....Helt galet att i modern tid medvetet bara knalla rakt in i skyttegravskrig med nära grannar......Jag har kanske missat nått fundamental men det lär jag få höra!

Känns som detta "politiska krig" kommer tappa luften och stanna av!

Den där Putin borde man plocka fjädrarna på och dränka!
Så märkligt att maktgalna idioter får dessa makt positioner i vår värld.
Att bara se Putin och Lukashenko sitta käka chips och titta på TV med robotövningar är bara pinsamt för det är ju bara dom 2 som vill detta i slutändan.

Nu har de en kärnvapenövning i Svarta havet vilket jag betraktar som mycket ofint.

För Ukraina var världens tredje största kärnvapenmakt, räknat i antal stridsspetsar, fram till 1994 då man avhändade sig dessa mot avtal med Ryssland. Sedan skrev man på ickespridningsavtalet.
2022-02-19, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu har de en kärnvapenövning i Svarta havet vilket jag betraktar som mycket ofint.

För Ukraina var världens tredje största kärnvapenmakt, räknat i antal stridsspetsar, fram till 1994 då man avhändade sig dessa mot avtal med Ryssland. Sedan skrev man på ickespridningsavtalet.

Absolut du har helt rätt!! Totalt "ofint" normalt sett!
Men nu när en "pajas" starta övningen så ser nog omvärlden det med en "jaha nu leker han politiker igen"... Ingen aning men så ser jag det

Ryssar har alltid varit experter i skenmanövrar och visserligen lever de upp till kapaciteten det betvivlar jag inte alls.
Man vi såg ju hur det gick när man inte tog pajas nr 1 Hitler på allvar.....Då hade vi bara tur och det visade sig totalt inkompetenta ta rätt beslut men det är inte Ryssarna.
Ryssarna är vassa och isåfall håller de sig på sin sida annars repeterar sig historien
2022-02-19, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Og innenfor økonomisk sone utenfor Finnmark.

Russisk atomøvelse i gang utenfor Finnmark
Russiske raketter som kan utstyres med atombomber ble i formiddag testet i Barentshavet, ifølge Reuters.

– De varslede skytefeltene er uvanlig langt vest i forhold til denne typen øvelser, veldig tett på Norge. Det har de valgt med en hensikt, sier Ulriksen.
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/russisk-atomovelse-i-gang-utenfor-finnmark-1.15861823

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in