2022-02-19, 11:33
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Alla här föredrar Amerika, ett fritt land med en jälkva massa problem och en förskräcklig historia av krig och död. Men i denna situation där vi inte vill se ett krig så anser jag med många att Ryssland kan fa en del av Ukraina precis som de tagit Krimea. Självklart kan vi inte påverka läget eller vad som kommer att ske men jag föredrar att Ukraina gör avkall på en del av landet till Ryssland och Ryssland drar tillbaka sina trupper. Jag är inget rysstroll, jag tror inte Putin är en ängel, jag sitter inte i Moskva och skriver. Har bara sett det mesta av krig via media och fattar hur deta krig redan startat och hur det kan sluta.

Ryssland har fler problem men tystar ner/mördar alla som påpekar dom.
Självklart har inte Putain rätt till någon del av en annan suverän stat.
2022-02-19, 11:33
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Skulle inte förvåna mig. Gubben är 70, vaggar fram som en pingvin och är inte alls lika vältalig som han en gång varit. Sett ett par intervjuer med honom de senaste dagarna och tycker inte han gett något gott intryck direkt. Alla frågor utmynnar i något osammanhängande svammel som får självaste Stefan Löfven att framstå som en stjärna. Ändå envisas alla i kommentators-fältet att tacka och prisa honom som om han vore guds gåva till folket. Världen har blivit tokig!
Håller med. Putin börjar se lite lönnfet och plufsig ut. Verkar lite smågaggig också. Tänk ett världskrig mellan dessa två senila giganter...
2022-02-19, 11:35
Medlem
beckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Visst, Balkan är alltid en krutdurk, så dit kan det få spridningseffekter om Putin nu skulle vara så korkad att han börjar kriga på allvar.
Ska också bli intressant att se hur Kina agerar nu när OS snart är slut i så fall. Kommer de passa på och gå all in i Taiwan eller något annat "problemområde" där de vill styra upp situationen?
IBMs Watson hittar artiklar som tyder på ett omfattande samarbete mellan Ryssland och Kina, samt eventuellt Iran, Pakistan och Turkiet så väldigt mycket kan eventuellt hända mycket på kort tid.
2022-02-19, 11:36
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Länka till något där Putin säger att han skall invadera.

Det har jag inte skrivit… Läs Putins villkorslösa uttalanden där suveräna stater inte får styra över sig själva. Sätt det sedan i ration till de massiva trupperna runt Ukraina. Apropå skitsnacket att Biden krigshetsar.
2022-02-19, 11:43
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Turkiet har flest fängslade journalister i världen men dem är allierade med USA och NATO. De är alltså allierade med Sverige med.

Det är dött mellan väst och Turkiet idag just pga den väg Turkiet tagit. Men Putin och Erdogan är ju polare.
2022-02-19, 11:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunosvensson
Till alla okunnga 20 åringar på forumet:

Kalla Kriget, Gorbatjov osv...

Nato/Ryssland skrev ett avtal om att Sovjet backar ner och går med på upplägget att skapa dagens Ryssland förutsatt att Nato slutar att expandera.

Nato har sedan denna tid/avtal gått i allians med ~12 nya länder.

Det är väst/nato som bryter regler när dom nu till och med flirtar med Ukraina (grannland till ryssland).

Jag förstår Putins agerande 100% men han är en svår katt att läsa av.

Tro inte bara på västerländsk media dock.

USA står för de flesta nya krigen de senaste 70 åren eller hur?

Förstår du även de länder som under decennier var mer eller mindre ockuperade av Sovjet, och efter det sökte trygghet i västalliansen?
2022-02-19, 11:51
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Skulle inte förvåna mig. Gubben är 70, vaggar fram som en pingvin och är inte alls lika vältalig som han en gång varit. Sett ett par intervjuer med honom de senaste dagarna och tycker inte han gett något gott intryck direkt. Alla frågor utmynnar i något osammanhängande svammel som får självaste Stefan Löfven att framstå som en stjärna. Ändå envisas alla i kommentators-fältet att tacka och prisa honom som om han vore guds gåva till folket. Världen har blivit tokig!

Det är för att han har många personer på sin lönelista som har som enda uppgift att hylla Putin på nätet och baktala hans motståndare. Han har gott om fiender, men få som vågar visa det öppet för de som har gjort det har historiskt haft otur med förgiftningar och plötslig död.

Det är nog ganska många i Putins krets som är helt emot hans galna planer med att invadera Ukraina. En del av hans "vänner" har nog inga större problem med att läcka uppgifter till Nato för att kunna förhindra ett krig. Det är därför USA är säkra på att Putin planerar en attack.
2022-02-19, 11:52
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Haha! Du vet ju verkligen inte vad du pratar om! Organisationer som sysslar med hat rasism och sprider uppenbara lögner är förbjudna i de flesta länder.
Så nej opposition som följer lagar och regler är varken förbjuden eller tystad i Ryssland.

Du vet att du har fel. "Demokratin" i Ryssland är ett skämt. Eller en skam, för att vara i Europa.

Och i ett sådant land är det inte så konstigt när det blir ett valresultat på 146%. Så kan det bli när Kreml ringer.

https://euvsdisinfo.eu/how-to-get-a-146-election-result/
Senast redigerad av farbror Sven 2022-02-19 kl. 11:54.
2022-02-19, 11:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Det finns nog mer nackdelar med en sådan regel än med att inte han den.

Det stämmer givetvis inte eftersom det är ENBART i diktaturer som landets ledare sitter på makten i 20+ år. Makt korrumperar och ska bytas ut med jämna mellanrum. Detta är något fullständigt självklart.
2022-02-19, 11:54
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Väggen ser ut att ha varit ett yttre lager av plankor, sedan förmodar jag att det fanns ett litet gap, sedan ett tjockt lager av vad som ser ut som mineralull, sedan ett större gap som synes och till sist en vägg av flera lager tegelsten + murbruk. Det verkar ha varit en liten granat, kanske så mycket som en 57 mm från en S-60 eller något liknande, och tändröret har troligen lösts ut när granaten gått igenom den yttre väggen av träplankor, och sedan har den detonerat någonstans väldigt nära väggen, och en mängd gas har åkt ut i sidled och lyft bort isolering och plankor.

Splittret från granaten hamnade delvis och absorberades i tegelväggen som trycktes inåt av gasbubblan med stor kraft. Resten far iväg åt alla håll och en del studsar på teglet och ut. Tegelväggen har en stor massa och är hård, och fronten på den heta gasbubblan kommer att göra en inelastisk studs och rekylera tillbaka från den (och därmed ge en stor belastning på väggen) och krocka med resten av den del av spränggaserna som fortfarande är på väg mot väggen, och när det sker så trycks gas åt sidan (där det redan rusar en gasvåg utåt) samtidigt som gastrycket mot väggen hålls högt och det minsta motståndet uppnås när gasvågen löper i den stora spalten mellan tegelvägg och isolering + plankor. Under tiden får tegelväggen närmast detonationen en rejäl knuff och kollapsar in i huset så långsamt att nästan all gas utanför är väck när det finns en väg för gasen in i huset och det blir bara en redig knall och inget mer.

Slutresultatet är att massor av isolering och plankor rivs bort och kastas utåt (som man kan se på fotona) och tegelväggen av ren tur suger upp nästan all inåtriktad energi och säckar ihop så precist att fotbollarna fortfarande ligger kvar i hyllan under hålet.

Jag får ge dig att du har en poäng i detta. Jag har nu fått se bilder på väggen på andra sidan rummet och där verkar inte förekomma någon genomträngning.
2022-02-19, 11:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfizervaccinslayer
han är piggare än vad biden är...

putin har svart bälte i judo dessutom.

han skulle fucka biden totalt...

Är det verkligen relevant hur det skulle gå i ett slagsmål mellan Putin och Trump? Är vi nere på mellanstadienivå nu?
2022-02-19, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Ja det förstår jag att ett konto reggat jan 2022 hoppas. Nej, jag hoppas vi utvisar alla ”utländska agenter”. Jag tycker alla era ryska politiker bör hålla tyst. Mer avancerade inlägg än så fungerar inte i min Google translate.

Nej, oavsett om jag är en rysk bot eller inte så bör Sverige hålla sig ute. Vad vill du? Kriga eller? Riskera massa svenska liv? Riskera ryska bombningar i våra städer med stor förödelse och död av civila?

Tönt, flytta till något annat land och hetsa krig där istället. Sverige har inget i en konflikt av denna kaliber att göra mer än att bistå med skydd och bistånd.

Nej jag är ingen bot din hjärntvättade simple minded tegelsten. Jag tycker Sverige helt enkelt ska hålla sig undan och veta sin plats.

Politiker har inte satsat något alls genom åren på vårt försvar, varför ska vi då hoppa in i ett krig rent konfliktmässigt? Hota Ryssland med att "vi kommer minsann med våra starka Adolf gossar? AKTA ER"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in