2022-02-19, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Jaha, det blir krig säger Biden. För femte gången.

När blir kriget av denna gången då? Har börjat tappa räkningen på alla Bidens senila utspel.

Fast enligt Biden så är det första gången de andra gångerna är han inte medveten om
2022-02-19, 11:22
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Om jag vore du skulle jag söka hjälp, du kan inte må bra.
Och om jag vore du skulle jag försöka argumentera eller hålla käft.
Senast redigerad av Thelonegunman 2022-02-19 kl. 11:24.
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har inget emot att man inte förföljer HBTQ-personer. HBTQ-inslaget i svensk FM är inte speciellt stort, annars.

Naturligtvis stöder jag Sveriges armé eftersom jag är svensk. Det kanske man inte kan begära från er invandrare?
Oss invandrare?

Problemet med ditt tänk är att du skulle stödja en svenskflaggad armé om den så bestod av 100% somalier. Du är vad vi kan kalla ”dumpatriot”.

Andra skulle säga ”kanonmat”, ”nyttig idiot”, ”stövelslickare” m.m.
Senast redigerad av LepraHunk 2022-02-19 kl. 11:26.
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Har du ens lyssnat på Putin? Nej, just det. Då blir det svammel.

Länka till något där Putin säger att han skall invadera.
Medlem
farbror Svens avatar
Jag har nämnt det tidigare i tråden: händer det något i Ukraina kan det också hända saker på Balkan. Nu tar också SVT upp det. Bosnie-serben Dodik mötte Putin i höstas och när han var tillbaka i Bosnien meddelade Republika Srpska att de tänker utropa självständighet. Ett (utökat) krig i Ukraina kan leda till krig i Bosnien. Och så dras Serbien in...

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fritt-spelrum-for-bosniens-dodik-nar-omvarlden-fokuserar-pa-ukraina
2022-02-19, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
OMG här gick man och la sig igår i tron att det var avlöningshelg i St Petersburg och skulle bli lugnare i tråden. Och så scrollar man igenom tråden nu på morgonen och inser att Putin växlat upp och betalar OB-tillägg för trollen på helger också

För att börja dagen på rätt sätt, en liten repetition:

-Putin har samlat ihop ca 170 000 soldater invid Ukrainas gräns trots att han vet att detta upplevs som mycket hotfullt eftersom han sedan tidigare olagligt ockuperat en del av Ukraina (Krim)

-Samtidigt som Putin samlat dessa soldater, vilket han hävdar är bara en oskyldig militärövning, hotar han grannländer, bl a vårt eget land, och babblar om att NATO brett ut sig och att alla länder som ligger nära Ryssland måste göra som Putin säger för annars.....

-Han blir avslöjad med att ha anfallsplaner. I självaste FN läses ritningarna till attackerna upp.

-Saker börjar nu hända i östra Ukraina. Vilken slump! För givetvis vill (de självmordslängtande) ukrainarna passa på att anfalla de ryska utbrytarna just när Putin har sin största styrka någonsin några timmar från Ukrainas huvudstad. Ockhams rakkniv ger att detta är ett helt osannolikt scenario och hela omvärlden förstår att Putin ljuger.

-Idag kommer fortsättningen. Ska Putin stoppa i tid (efter att ha övervakat lite raketskjutning i dag) eller går han all-in crazy? Vi får se. Jag lider med alla de unga ryssar och ukrainare som kommer dö i onödan vid ett krig. Min enda glädje är att Putin efter ett anfall får leta upp någon grotta att bo i resten av livet om han inte vill stå inför rätta i Haag. Var nog inte så roliga år för Bin Laden efter 9/11.

-So here we go: lördag 19 februari. Vart enda förlorat liv är på Putins räkning.

Tillägg: Oppositionen i Ryssland ville gärna göra ett uttalande om Putin men de är tyvärr indisponibla till följd av fängslanden, förgiftningar och balkongfall.
Hur är det med din avlöning då? Påverkansoperationer från alla håll och klara analyser drunknar i skräpet. Vi tar väl tag i er propaganda då. 170 000 man nu? var det inte 190 000 igår enligt Washington och 100 000 för en vecka sedan? Historiens snabbast mobilisering.

Har inte NATO brett ut sig? Vad var upprinnelsen till att Ukraina förlorade Krim och inbördeskriget uppstod i öst om inte NATO. 2014 så tog nazisthälsande högerextremister över gatorna i Kiev med stöd från Washington och väst. Ingen krävde att dessa skulle plockas bort ur övriga fredliga demonstrationer och det spårade ut. Kanada idag har inga sådana kriminella element hos sina demonstranter med där slås det till hårt och västvärlden är tyst. USA kände till hur viktigt strategiskt Krim och Ukraina är för Ryssland och trodde dom kunde få båda och som bekant gick ju inte det.

Hotar vi i väst Ryssland? Sanktioner, NATO, uppmuntran till demonstrationer och statskupper i alla Rysslands grannländer. Ryssland håller den största militärövning sedan andra världskriget och dom är fria att göra så. NATO har under decenier skaffat sig sin största millitärmakt sedan andra världkriget och alla vapen är riktade mot Ryssland. NATO får väl möta upp med en stor militärövning nästa år då och visa musklerna. Samtidigt som Ryssarna visar upp sin krigsmakt ställer dom krav och frågor till NATO och USA. Naturligtvis ser USA en chans här att spinna vidare och om möjligt starta krig i Europa. Det är ju inte i Moskva politiker står och spottar med galna ögon utan dom i Washington. Jag såg en intervju med Hillary Cliton igår, hon såg ju riktigt galen ut. Putin ser ju balanserad ut i jämförelse och gör en sådan och du ser själv.

Din Ockhams rakkniv ger jag inte mycket för. Är det här dagens högskoleutbildade så är det slut på vårt land på många högteknologiska områden. Jag ser ju redan nu att svenska ungdomar mer och mer ersätts som forskningsassistenter av människor från asien, kina framför allt. Sen gnäller ni på att kineserna stjäl vår teknologi ...

Avslöjade planer är så roligt att höra då dom igår drog varenda scenario som fanns förutom att det inte blir krig, är inte det lite intressant? Det behövs inga "avslöjanden" eller "false-flags" för Ryssland utan det blir bara löjligt i längden.

Putin kan nog ljuga lika bra som alla andra politiker och personligen föraktar jag de flesta av dom, återigen, se Justin Trudeau i Kanada nu. Ja, just nu så ta av de rosa brillorna och ta en titt med nycktra ögon vad som håller på att hända här i väst.

De ukrainanska stackars soldaterna är inte självmordsbenägna utan dom följer order och skjuter för dom vet att ryssarna inte kommer att bomba bort dom. Därimot så evakuerar separatisterna med ryssarna hjälp en stor del av civilbefolkningen så att det blir svårare att åstakomma en incident som sedan eskalerar. Orsaken till att Ukraina nu skjuter är ju för att få en reaktion från Ryssland så att dessa förberedda sanktioner från USA och väst kan införas.

Det blir inget krig hur mycket du än hoppas. Ryssland har redan uppnått vad dom ville förutom då dessa fantasikrav på NATO som egentiligen bara var en rökridå. Investerare flyr nu Ukraina och det blir än jobbigare för det stackars landet. Vi kan ju skylla allt på Ryssland och inte se Washingtons och NATO:s del i det hela. Vad gör då väst för Ukraina, handlar dom stora mängder jordbruksprodukter och teknik med dom? Nej, som vanligt levereras det mängder av lån och vapen istället. Om tio år så är Ukraina riktigt fattig med denna utveckling men rustade till tänderna för ett riktigt krig med Ryssland.

Ärligt talat skiter jag i om Ryssland tar hela jävla Ukraina för det är samma folk. Även om Ukraina är västorienterad så sitter det ändå människor med sovjetmentalitet och storhetsvansinne i Kiev. Dessa halvgalna och aggressiva människor som är så lika Stalin. Ta en titt på när dom bråkar och slåss där i parlamentet. Jag har ingen som helt lust att offra vår Europeiska ekonomi och välfärd över Ukraina som det ser ut idag. Både Ryssland och Ukraina är välkommna i EU i framtiden i mina ögon bara dom har vettig demokrati vilken ingen av dom har idag. Dessutom måste deras busar på gatorna och parlament också bort.

Inför rätta i Haag? Ja, varför inte och ta gärna med Bush och Obama för brott mot mänskligheten.
2022-02-19, 11:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är jättebra att man nu evakuerar kvinnor och barn. Skall man kriga så skall det bara vara soldater på plats. Men frågan är vad man skall göra med alla dessa människor. De kanske kommer att köras till Ryssland där man nu måste bygga upp flyktingläger. I de rebellkontrollerade områdena bor det runt 6 miljoner människor. Skall alla som inte är stridsdugliga evakueras så behövs det flyktingförläggningar för flera miljoner.
Alla människor i dessa områden är kanske inte ryskspråkiga? Misstänker att dessa inte får någon fri lejd in i Ryssland?

Har inte Putin delat ut 700 000 pass (läs medborgarskap i Ryssland) till ryskspråkiga i de rebellkontrollerade områdena? De är väl fria att röra sig eller flytta till Ryssland om de vill?
2022-02-19, 11:27
Medlem
beckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Länka till något där Putin säger att han skall invadera.
Han kanske mobiliserar stackars rysktalande ukrainare i Donetsk och Luhansk och andra städer i östra Ukraina. Beväpnar dom och skickar dom till frontlinjen. Kanske med visst tvång till och med.
Det skulle överensstämma med att han säger att ryssarna inte kommer invadera, och han skulle minimera förlusten av legitimitet?
Senast redigerad av becko 2022-02-19 kl. 11:31.
2022-02-19, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har inget emot att man inte förföljer HBTQ-personer. HBTQ-inslaget i svensk FM är inte speciellt stort, annars.

Naturligtvis stöder jag Sveriges armé eftersom jag är svensk. Det kanske man inte kan begära från er invandrare?

Svenska försvarsmakten har tydligt tagit ställning i HBTQ-frågan.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/var-historia/artiklar/hbtq-och-forsvaret/

Samtidigt så skall Sverige vara ett mångkulturellt samhälle och det finns många kulturer som har en avvikande uppfattning i frågan. Varför skall man ta ställning i ideologiska frågor när människor i ett land som Sverige inte delar samma värdegrund. Skall vi ha en försvarsmakt där man bara tillåter människor som har en viss ideologisk hemvist.

Förr så var ju försvaret till för att försvara Sverige oavsett vem som styrde landet och vilken politik som var på modet. Men så är det inte längre, utan försvaret är går idag mer ut på att försvara vissa politiska åsikter och värderingar. Svenska försvaret har till och med deltagit i krig i fjärran länder där man har tagit ställning för en viss sida i en intern konflikt. Oftast har dessa krig ett katastrofalt resultat.
2022-02-19, 11:29
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhereIsRussia
Är Putin också dement?
Skulle inte förvåna mig. Gubben är 70, vaggar fram som en pingvin och är inte alls lika vältalig som han en gång varit. Sett ett par intervjuer med honom de senaste dagarna och tycker inte han gett något gott intryck direkt. Alla frågor utmynnar i något osammanhängande svammel som får självaste Stefan Löfven att framstå som en stjärna. Ändå envisas alla i kommentators-fältet att tacka och prisa honom som om han vore guds gåva till folket. Världen har blivit tokig!
2022-02-19, 11:31
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag har nämnt det tidigare i tråden: händer det något i Ukraina kan det också hända saker på Balkan. Nu tar också SVT upp det. Bosnie-serben Dodik mötte Putin i höstas och när han var tillbaka i Bosnien meddelade Republika Srpska att de tänker utropa självständighet. Ett (utökat) krig i Ukraina kan leda till krig i Bosnien. Och så dras Serbien in...

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fritt-spelrum-for-bosniens-dodik-nar-omvarlden-fokuserar-pa-ukraina
Visst, Balkan är alltid en krutdurk, så dit kan det få spridningseffekter om Putin nu skulle vara så korkad att han börjar kriga på allvar.

Ska också bli intressant att se hur Kina agerar nu när OS snart är slut i så fall. Kommer de passa på och gå all in i Taiwan eller något annat "problemområde" där de vill styra upp situationen?
2022-02-19, 11:32
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Skulle inte förvåna mig. Gubben är 70, vaggar fram som en pingvin och är inte alls lika vältalig som han en gång varit. Sett ett par intervjuer med honom de senaste dagarna och tycker inte han gett något gott intryck direkt. Alla frågor utmynnar i någon osammanhängande svammel som får självaste Stefan Löfven att framstå som en stjärna. Ändå envisas alla i kommentators-fältet att tacka och prisa honom som om han vore guds gåva till folket. Världen har blivit tokig!
Bra spaning. Det är kanske för många som för mig, jag flyr Putin på TV och vill inte ens höra vad han säger, så jag har noll koll på hans uppträdande de 10 sista åren. Blev faktiskt överraskad att han är 70, för jag minns honom bara som en supertrimmad atlet som kämpar med krokodiler i noll-gradigt vatten. Den bilden kan man inte ta ifrån mig, och kanske inte heller från 100 miljoner ryssar. Att tänka sig Putin på Biden-gagg-nivå går bara inte.

Beroende på vilken bild man har av Putin så ser man olika motiv hos honom. Som trimmad 50-åring med många år kvar vid makten så kan jag tänka mig att han intrigerar mot USA och Tyskland för att ha kvar makten i 30 år till. Som Biden-gaggig så blir bilden annorlunda, då vet han sin begränsning och har inte planer 10 år framåt, och kanske t.o.m. får hjärnsläpp i en del frågor. Och eftersom det är Ryssland så finns säkert någon yngre som intrigerar mot honom och vill blid en nya tsaren över det dumma folket. Båda bilderna är läskiga på olika sätt.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-19 kl. 11:38.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in