2022-02-18, 18:56
Medlem
Tardigrads avatar
Jag bor i en hyresrätt i ett ganska gammalt hyreshus, byggt runt sekelskiftet. Hyr i första hand av en privat hyresvärd. Problemet är att fönsterna är tunna och dåliga, och mycket värme läcker ut. Verkligen så att det blåser i löven på mina krukväxter i fönsterkarmarna. Detta leder ju inte bara till att jag hör mycket in från gatan utan också till ganska höga elräkningar, och en kall lägenhet. Jag betalar själv för uppvärmning och styr själv temperaturen på elementen, så jag kan tekniskt sett inte klaga på låg temperatur utan att höja den själv och stå för den saftiga räkningen som detta medför...

Därför funderar jag nu på att anlita en hantverkare för att byta ut fönsterna. Men vad gäller egentligen? Måste jag ha hyresvärdens tillstånd, och kan jag själv anlita vilken firma jag vill? Detta råkar vara min första hyresrätt, och har inga föräldrar eller andra att kontakta för att ställa sådana här frågor till. Google är inte heller till mycket hjälp, så ni får gärna ursäkta min okunskap.
Citera
2022-02-18, 19:07
Medlem
Brodiniums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tardigrad
Jag bor i en hyresrätt i ett ganska gammalt hyreshus, byggt runt sekelskiftet. Hyr i första hand av en privat hyresvärd. Problemet är att fönsterna är tunna och dåliga, och mycket värme läcker ut. Verkligen så att det blåser i löven på mina krukväxter i fönsterkarmarna. Detta leder ju inte bara till att jag hör mycket in från gatan utan också till ganska höga elräkningar, och en kall lägenhet. Jag betalar själv för uppvärmning och styr själv temperaturen på elementen, så jag kan tekniskt sett inte klaga på låg temperatur utan att höja den själv och stå för den saftiga räkningen som detta medför...

Därför funderar jag nu på att anlita en hantverkare för att byta ut fönsterna. Men vad gäller egentligen? Måste jag ha hyresvärdens tillstånd, och kan jag själv anlita vilken firma jag vill? Detta råkar vara min första hyresrätt, och har inga föräldrar eller andra att kontakta för att ställa sådana här frågor till. Google är inte heller till mycket hjälp, så ni får gärna ursäkta min okunskap.

Du måste ha hyresvärdens tillstånd, antagligen utför och betalar de jobbet själva med en leverantör de väljer - men med hyresökning som följd. Eller så betalar du och anlitar en hantverkare själv, men oavsett måste du ha hyresvärdens tillstånd.
Citera
2022-02-18, 19:18
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Syrrans hyresgäster bemöda sig inte att kontakta hantverkare utan beställde enbart fönster. Vart många tusenlappar hyresgästen fick betala.

Det smartaste du kan göra är givetvis att tala med hyresvärden. Speciellt om värden är privat, då de i regel vill hålla en god standard men inte alltid är medvetna om t.ex dåliga fönster. Sånt kommer liksom inte fram om inte hyresgästerna klagar.

Apropå syrrans fönster var byte redan planerat och förutom byte av befintliga installerades även nya takfönster ca: 1år efter den numera företetta hyresgästens tilltag och några till.
Citera
2022-02-18, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tardigrad

checka med hyresvärden! det är mycket möjligt att denna är redo att stå för kostnaden av materialet men att du/ hantverkare får stå för arbetet som du betalar för.
Citera
2022-02-19, 03:21
Medlem
Som hyresgäst har du rätt till en dräglig bostad.
Anmäl till hyresnämnden. Gör avdrag på hyran o deponera det hos länsstyrelsen.
Citera
2022-02-19, 06:08
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Som hyresgäst har du rätt till en dräglig bostad.
Anmäl till hyresnämnden. Gör avdrag på hyran o deponera det hos länsstyrelsen.

"Gör avdrag på hyran o deponera det hos länsstyrelsen"

Kan du förklara på vilka grunder TS skulle kunna göra detta, vad det skulle kunna innebära för honom och hur han skall gå till väga?
Senast redigerad av trottwell 2022-02-19 kl. 06:12.
Citera
2022-02-19, 07:42
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Kan du förklara på vilka grunder TS skulle kunna göra detta, vad det skulle kunna innebära för honom och hur han skall gå till väga?

Det kan ni läsa på egen hand.
https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/bo-och-leva/om-pengar/deponera-pengar/deponera-hyra.html

Citat:
Du bedömer själv hur mycket pengar som är rimligt att deponera. Om du har svårt att avgöra det kan du ta hjälp av en jurist.

Och 12:e kapitlet
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994
Citera
2022-02-19, 08:07
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Det kan ni läsa på egen hand.
https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/bo-och-leva/om-pengar/deponera-pengar/deponera-hyra.html

Och 12:e kapitlet
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994

Du behöver inte upplysa mig om det, jag är fastighetsägare och jag är väl insatt i ämnet, men det är inte okunniga människor på Flashback som med jämna mellanrum ropar "Deponera hyran hos länsstyrelsen."

Har du själv läst länkarna som du hänvisar till och har du förstått innebörden av texten, har du någon som helst erfarenhet av ämnet?

Vilken grund har den i tråden aktuella hyresgästen för att deponera en del av hyran hos länsstyrelsen enligt dig?

Vilket belopp skall han deponera enligt dig?

Har den aktuella hyresgästen råd att ställa den säkerhet som krävs, minst 2 000:-? Exempel: Att deponera 100:- innebär att hyresgästen får en utgift på 2 000:-

Förstår du vad det innebär för hyresgästen om han deponerar en del av hyran som han inte har rätt att få hyresreduktion för? Då har han inte betalat hyran som han skall och han riskerar att få sitt hyresavtal uppsagt!
Senast redigerad av trottwell 2022-02-19 kl. 08:19.
Citera
2022-02-19, 08:16
Medlem
yz44s avatar
En sak att pröva innan fönstren byts är om det räcker med en tätningslist.
Den kan TS montera själv, finns att köpa på byggvaruhus.
Citera
2022-02-19, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Om det är svinkallt i lägenheten så är det en olägenhet och vägrar hyresvärden åtgärda problemet så kan man göra avdrag på hyran för detta.
Avdraget betalas då till länsstyrelsen och gör så att du inte kan bli vräkt ifall hyresvärden får rätt i sin sak vid en tvist.
Om du inte betalar in pengarna till länsstyrelsen så kan du bli vräkt om hyresvärden får rätt. Detta eftersom du då inte betalat hela hyran.
Det är alltså mellanskillnaden som du betalar in till länsstyrelsen., om jag inte minns helt fel.

Exakt hur man går till väga för detta förfarande får man nog titta närmare på vid intresse.
Jag har hämtat denna information från min gigantiska minnesbark
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in