2022-02-18, 17:05
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Man brukar följa en logik som leder någonstans. M.a.o. vi kanske skall sopa framför egen dörr innan vi börjar peka på andra. Vi här hemma kanske skall ta itu med vår egen korruption och föregå med gott exempel. Korrupta välfärdssystem, vinster i vård, 90 miljarder Swedbankvinst på ett år, publicera åtgärderna mot patrasket som blåser oss varje dag, visa vilka som har lagförts, vilka kommer man att lagföra på Ericsson-skandalen nu senast.. (Panama och Pandora sammanställdes visades, men sen helt tyst). Som sagt det är lätt att peka finger.

Trodde vi pratade om USA här, men okej. Eftersom att jag inte bor i USA så behöver jag inte sopa framför USAs matta längre, så då kanske vi inte behöver prata om dem mer.

När får en civil invånare i ett land kritisera putlers diktatorregim då? Är det när det landet inte har några skandaler på Ericsson AB? Vilket land ska man flytta till för att få oja sig över dödsdiktatorn Putlers mord med jävligt elaka gifter på journalister och oppsitionspolitiker eller hens korruption då?

Finnland? Danmark? Thailand? Vad ska man flytta till för att få kritisera herr excellens Putler. Berätta gärna!
2022-02-18, 17:05
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Ukraina kommer inte ens göra motstånd, de kommer att vandra in i Kiev. Inte ett enda skott kommer avlossas. Det är inte ens ett krig, Ryssland bara annekterar Ukraina.
Vad i hela friden får dig att säga något sådant? Bland det dummaste jag läst.
2022-02-18, 17:07
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Vad i hela friden får dig att säga något sådant? Bland det dummaste jag läst.

För att Ukraina har inte en chans mot Ryssland. Jag utgår ifrån att människor har självbevarelsedrift. Det är en vild idé att de allra flesta inte vill dö i onödan, vilket de kommer att göra om de gör motstånd för de kommer ändå inte vinna.
2022-02-18, 17:08
Medlem
fattyacids avatar
Enligt samma snubbe jag postade nyss:

”Putin instructed the acting head of #Russia's Ministry of Emergency Situations to fly to Rostov to accommodate for the arrival of people being evacuated from the separatist-held areas in Eastern #Ukraine”

Nu händer det nog verkligen är jag rädd.
2022-02-18, 17:08
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ukraina kommer inte ens göra motstånd, de kommer att vandra in i Kiev. Inte ett enda skott kommer avlossas. Det är inte ens ett krig, Ryssland bara annekterar Ukraina.

Är du galen? Läs på lite för helvete!
Ukraina kommer skjuta direkt och mycket om något kommer över gränsen.
Man har tom förberett för gerillakrigföring när ryssarna väl tagit kontrollen över landet.
2022-02-18, 17:09
Bannlyst
Citat:
Tror inte du har en susning om hur starkt våldskapitalet och nationalismen är i Ukraina.
2022-02-18, 17:10
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Är du galen? Läs på lite för helvete!
Ukraina kommer skjuta direkt och mycket om något kommer över gränsen.
Man har tom förberett för gerillakrigföring när ryssarna väl tagit kontrollen över landet.

Terrorism kommer att ske, det är oundvikligt. Men kommer de göra motstånd när landet tas över? Föga troligt.
2022-02-18, 17:11
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Factoid.

Att tro att en rysk president tillika barn av efterkrigstidens S:t Petersburg skulle nedranka WWII - Det stora fosterländska kriget 1941–1945 - och sätta Sovjets fall som 1900-talets värsta katastrof är inte särskilt troligt och ett helt okunnigt påstående.

Handlar om "lost in translation" då adjektiven i ryska kompareras i fyra steg tydligen. En korrekt översättning av det Putin sa är ungefär: "Sovjets fall är en av 1900-talets värre katastrofer.

Vilket det var. För den ryska befolkningen när landet utsattes för liberal chockterapi där alla sociala skyddsnät försvann och oligarker med dubbla pass såg sin chans att plundra landet på tillgångar.

Och det är det som Putin avser och inget annat.

Eller, tycker du inte att det var en katastrof? Fråga den vanlige ryssen som genomlevde 90-talet. Jeltsin var en olycka och utan honom kanske kommunisterna hade lyckats behålla makten och Ryssland tagit samma väg som Kina. Vem vet?

Det kan jag köpa att det är lost in translation.

Det är väl klart att saker går sideways när en stat faller. USSR var trots allt dömt att falla och var på den tiden även en riktigt jäkla vidrig organisation. Att ryssland nu är som det är, är ju till stor del tack vare Putler själv. Han såg till att hans skurkregering inte kan hållas ansvariga för den skit den håller på med. Han fyller hellre fickorna själv än att bekämpa korrpution, men visst drar han till med nått antikorruptions-mediastunt då och då.

Det som hänt Ryssland är mycket tragiskt och det är ingen normalt funtad människa som ser det som en vinst över ryssland. Men att putler är starkt förankrad i det här är ju ingen hemlighet. Den gamla doktorinen och värderingar från ussr sitter fortfarande kvar.
2022-02-18, 17:11
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.einstein2
Tror inte du har en susning om hur starkt våldskapitalet och nationalismen är i Ukraina.

Må så vara, men nationalismen sträcker sig till den grad där de gör skillnad. Att göra motstånd mot Ryssland är inte ens något som den mest nationalistiske kommer att se som gångbart för skillnaden är noll.

Vad vinner de på att dö i onödan?
2022-02-18, 17:12
Medlem
Några timmar kvar sen är det väl dags att stänga tråden eller?
Medlem
Zelenskys avatar
En massiv explosion ska ha skett i Donetsk. Knapphändiga uppgifter än så länge. Vi får se hur detta utvecklas men det låter vädligt allvarligt.

Major explosion in Donetsk – reports
https://www.rt.com/russia/549901-don...osion-ukraine/
Medlem
arbetets avatar
Jag vet faktiskt inte om evakueringen är motiverad eller inte. Dwt finns rapporter från OSCE om brott mot vapenvilan samt massor av videoklipp på granatregn.

Vad jag inte tror är att detta skulle vara inledningen på en rysk invasion.

Det kan vara en psyop och då hänger det på Ukraina att bevisa att man inte anfaller. Rollerna ombytta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in