2022-02-18, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Psykbryt, hur tänkte du nu? Det flyger över svenska fastlandet, någon mil från kusten och det är hela Östersjön mellan Kaliningrad och Sverige...

Knappast provocerande.

Du som är klok läs igen, TACK! Vet att B-52rna ligger över fastlandet 30-35 mil från rysk gräns. Läs det Macke85 skrivit om ryska trupper vid Ukraina.. Ja media har inte varit så tydliga med att trupperna mestadels varit ca 20 mil från gränsen.

OnT 30-35 mil är ingenting för dessa plan. Nu är det här säkert en övning som varit planerad sen långt tillbaka inget att hetsa upp sig för, men jag kan förstå att Puttin gärna får det till att USA/NATO-krigshetsar och väst har svalt Putins skrammel med hull och hår han har fått igång diskusioner som var agendan folk tror Putin är korkad nä han är smart och taktisk och som sagt väst gick på det.

GRATTIS Putin!
2022-02-18, 12:22
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Du som är klok läs igen, TACK! Vet att B-52rna ligger över fastlandet 30-35 mil från rysk gräns. Läs det Macke85 skrivit om ryska trupper vid Ukraina.. Ja media har inte varit så tydliga med att trupperna mestadels varit ca 20 mil från gränsen.

OnT 30-35 mil är ingenting för dessa plan. Nu är det här säkert en övning som varit planerad sen långt tillbaka inget att hetsa upp sig för, men jag kan förstå att Puttin gärna får det till att USA/NATO-krigshetsar och väst har svalt Putins skrammel med hull och hår han har fått igång diskusioner som var agendan folk tror Putin är korkad nä han är smart och taktisk och som sagt väst gick på det.

GRATTIS Putin!

Nu var de ryska övningarna närmare än 20 mil från gränsen, men ändå... Dessutom har de folk mycket närmare gränsen runt hela gränsen.

Javisst, detta kan/kommer att användas av Putin i propagandamaskinereriet.

B52rna är dock på väg tillbaka till Storbritannien nu... Övningen över/pausad.
2022-02-18, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Åh… Stackars Ryssland

Min empati skjuter i höjden….

Haha förstår dig Synd om Ryssland, Ukraina och Sverige eller är det synd om någon över huvudtaget.
Svar: NEJ!
2022-02-18, 12:23
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Nu har du rökt på för tidigt på dagen….när var kina här och övade?
Förra året var de här med något/några fartyg och övade med Ryssland.
2022-02-18, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Nu var de ryska övningarna närmare än 20 mil från gränsen, men ändå... Dessutom har de folk mycket närmare gränsen runt hela gränsen.

Javisst, detta kan/kommer att användas av Putin i propagandamaskinereriet.

B52rna är dock på väg tillbaka till Storbritannien nu... Övningen över/pausad.

Ja Göteborgare får vinka nu.

Självfallet har de folk vid gränsen precis som mot finska och norska gränsen, inget konstigt med det.
Senast redigerad av Psykbryt76 2022-02-18 kl. 12:29.
2022-02-18, 12:27
Medlem
Opaques avatar
Jag hörde dom mullra förbi, fast båda var på 27000 fot. Det lät betydligt mer än charterflyg. Moln här så det blev ingen ögonkontakt.

Kanske enda gången i livet man får vara så nära en B52 (Får man hoppas)
2022-02-18, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Nu har du rökt på för tidigt på dagen….när var kina här och övade?

Hmm nu blev jag orolig lite gran
(trodde att jag började bli senil eller nåt) så jag gjörde fact check på mig själv (man vill ju inte sprida fake news, då blir man ju som dagens media eller hur?).

2017 så runt 5år sen hade Kina och Ryssland gemensamma övnigar i Östersjön.
2022-02-18, 12:30
Medlem
ElonRuskpricks avatar
De kunde väl ha tagit en runda ner om Bornholm när de ändå var på G.
2022-02-18, 12:34
Medlem
Märklig rutt. Vad övar man på?
2022-02-18, 12:35
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Deodorant
Verkar ha vänt västerut och sikta på Hultsfred f n.

Det skulle vara kul att få se en sådan best från kalla kriget på nära håll.

Jag har sett ett tiotal B-52 som mellanlandade/tankade på U-Tapao airbase i Thailand i slutet på -90 talet.

Guam och Diego Garcia är vad jag vet dom enda baserna för B52 utanför USA.
2022-02-18, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Jag hörde dom mullra förbi, fast båda var på 27000 fot. Det lät betydligt mer än charterflyg. Moln här så det blev ingen ögonkontakt.

Kanske enda gången i livet man får vara så nära en B52 (Får man hoppas)

körde du , duck and cover
2022-02-18, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Märklig rutt. Vad övar man på?

Cirkulera inget mer att se..

Redigerad pga att jag missade ditt Nick.. Donut brukar vara runda.

Nej men med tanke på att de passerde vissa orter övade de väl just på att komma rätt i vändningarna precis som civila övningsflygningar kan man se lite liknande fast de har då i regel upplagt att flyga mellan olika punkter. Här var de två som även skuggflög emellanåt så övning mellan planen och de svenska Jas som vi inte såg på radarn.
Senast redigerad av Psykbryt76 2022-02-18 kl. 12:54.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in