Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
På IVA läggs nog inte barn in för observation men det är också väldigt få barn som läggs in på IVA pga Covid 19. Som du säger 13 barn på nästan 2 månader 0-9 år.
På sjukhus (främst då barnakuten) är det fullt med barn med feber och de 0-1 år är i majoritet.
https://www.mindoktor.se/halsa-sjukdomar/feber-hos-barn/
Nu skriver du p.g.a. covid.
De som vårdas med huvuddiagnos covid inkluderar inte MIS-C och även följdsjukdomar som man kan få av covid, likt ARDS, hjärtstopp o.s.v. Så om du vill se en siffra p.g.a covid är det inte den jag gav.
Vad som inkluderas är de som kommer med en pågående covid infektion och behöver vård för den. Om man först skrivs in för något annat och då får en huvuddiagnos kommer också den stå kvar fast man kanske blivit alvarligt sjuk av covid och behöver vård för det också, de är alltså inte heller med.
Sedan har ju SIR kanske en månads eftersläpning. Jag skrev att man skulle observera eftersläpningarna. Så vad man landar på får man väl se. Så ta det inte som en färdig siffra.
Om vi bara ser till januari som är närmare fullständigt så är det 9st barn 0-9år som skrivits in med
huvuddiagnos covid på IVA.
Samt att det är 5st mer barn 0-9 som skrivit in med huvuddiagnos
Covid-19 relaterat i januari.
Så vi har i bara januari 14 st 0-9 år med huvuddiagnos covid relaterat eller covid.
(jag tror inte den siffran är helt fullständig)
Källa SIR