2022-02-17, 18:32
Medlem
OffensiveDopeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Du kanske har missat att alla bilar är överprisade just nu? En v70 för 30 lax innan corona får du ge dubbla för idag. Priserna är sinnes
Du har faktiskt rätt jag minns själv att jag såg många v70s fas 2 som kostade runt 30-40 tusen. Men det här hände efter corona. Att priserna höjdes hände verkligen nyligen.
Citera
2022-02-18, 09:35
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av OffensiveDopeMan
Blocket är så fucking bush. Såg en annons för en bmw e46 med 24.000 mil för FUCKING 81 tusen. Samma bil i Lettland kostar 30 tusen.
Vem som helst får förstås begära vad som helst för sin gamla bil. Tråden handlar om att analysera blocketbilar, du har möjligtvis inte en länk eller beskrivning av bilen så även andra kan bedöma priset/skicket/idiotin?

Söker du en e46 och tycker den i Lettland är lika bra som den för 81' så tror jag inte att det ska vara så jättesvårt att importera den. Där kan du ju spara en rejäl hacka i så fall.
Eller kan du titta en sväng till på blocket, det ser ut som att det finns rätt gott om billiga e46 där med, för 30' verkar man av bilderna att döma kunna få en rätt fräsch en även i Sverige:
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cb=3&cbl1=2&cg=1020&mye=2005&mys=1998&sort=p rice&ps=1
Citera
2022-02-18, 10:43
Medlem
Citat:
Du kanske har missat att alla bilar är överprisade just nu? En v70 för 30 lax innan corona får du ge dubbla för idag. Priserna är sinnes
Detta innebär att de inte är överprisade, snarare att prisbilden ändrats. Om enstaka exemplar utan synbar orsak saluhålls till ett väsentligt högre pris kan jag däremot använda detta epitet.
Citera
2022-02-18, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Detta innebär att de inte är överprisade, snarare att prisbilden ändrats. Om enstaka exemplar utan synbar orsak saluhålls till ett väsentligt högre pris kan jag däremot använda detta epitet.

Har svårt att avgöra om du är seriös eller inte.
Tror faktiskt det allra flesta håller med om att senaste prisökningar handlar om den globala bristen av halvledare och bristen av halvledare har en direkt koppling till corona. Ingen corona = ingen brist på halv-ledare = priserna går ner.. tillgång och efterfrågan..

Vad menar du på är anledningen till vad den "förändrade prisbilden" beror på?

Utesluter du helt halvledare eller är det första gången du hör talas om det ?
Citera
2022-02-18, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OffensiveDopeMan
Du har faktiskt rätt jag minns själv att jag såg många v70s fas 2 som kostade runt 30-40 tusen. Men det här hände efter corona. Att priserna höjdes hände verkligen nyligen.

Ja, i början så var det bara nya bilar som påverkades iom att några få upphandlare köpte upp hela världens förråd av halvledare.
Därför börja folk kolla mer på begagnade bilar och successivt ökade även priset på begagnade bilar..
Som en trappa ungefär. Nya bilar först, sen begagnade i nyskick etc etc.. dyrast först, billigaste sist.
Senast redigerad av HejFrans 2022-02-18 kl. 11:10.
Citera
2022-02-18, 11:08
Medlem
Citat:
Har svårt att avgöra om du är seriös eller inte.
Tror faktiskt det allra flesta håller med om att senaste prisökningar handlar om den globala bristen av halvledare och bristen av halvledare har en direkt koppling till corona. Ingen corona = ingen brist på halv-ledare = priserna går ner.. tillgång och efterfrågan..

Vad menar du på är anledningen till vad den "förändrade prisbilden" beror på?

Utesluter du helt halvledare eller är det första gången du hör talas om det ?
Egentligen är det för kunden ointressant varför det råder bilbrist, det utgör hur som helst en god orsak till att hålla uppe priserna. Har inte för mig att halvledarbrist har så mycket med covid19 att göra, men notera "har inte för mig".
Citera
2022-02-18, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Egentligen är det för kunden ointressant varför det råder bilbrist, det utgör hur som helst en god orsak till att hålla uppe priserna. Har inte för mig att halvledarbrist har så mycket med covid19 att göra, men notera "har inte för mig".

Finns en hel uppsjö med artiklar om ämnet covid och halvledare. Varför svarar du på ämnen är osäker på?
Det gör det hela iof enkelt för mig.
Jag vet till 100% säkerhet att corona har en direkt koppling till bristen av halvledare.
Citera
2022-02-18, 12:47
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ja, i början så var det bara nya bilar som påverkades iom att några få upphandlare köpte upp hela världens förråd av halvledare.
Därför börja folk kolla mer på begagnade bilar och successivt ökade även priset på begagnade bilar..
Som en trappa ungefär. Nya bilar först, sen begagnade i nyskick etc etc.. dyrast först, billigaste sist.

Samtidigt som en svag krona gjort att vi exporterat mycket begagnat till andra EU-länder. Sedan har antalet A-traktorer ökat kraftigt, vilket är bättre begagnade personbilar som försvinner till det med.
Citera
2022-02-18, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Samtidigt som en svag krona gjort att vi exporterat mycket begagnat till andra EU-länder. Sedan har antalet A-traktorer ökat kraftigt, vilket är bättre begagnade personbilar som försvinner till det med.

Trenden är global
Citera
2022-02-18, 12:55
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Trenden är global

Ja? Säger du att jag har fel eller vad?
Citera
2022-02-18, 13:26
Medlem