2022-02-18, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
På väg till Ryssland?

Knappast
2022-02-18, 10:30
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Försvarsmakten.se vet besked. 👍🏽

Det är gemensam övning över Småland med några JAS som eskort till dessa mäktiga bombare som heter Stratofortress.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2022/02/svenska-och-amerikanska-flygvapnet-i-gemensam-ovning-over-sodra-sverige/
2022-02-18, 10:32
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Jas-planen syns inte på radarn va?
Nej, de har inte transpondrar påslagna, så de syns ej på Flightradar24, men de är där.
2022-02-18, 10:33
Medlem
Citat:
Jas-planen syns inte på radarn va?

Nej de syns i princip aldrig på Flightradar (på riktig radar syns de naturligtvis bättre ).
Däremot brukar Försvarsmaktens spaningsflyg, transportflyg samt Luftstridsskolan (SK60) synas på Flightradar.
2022-02-18, 10:33
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Nej, de har inte transpondrar påslagna, så de syns ej på Flightradar24, men de är där.

Men det måste B-52rna ha? transpondrar påslagna?
2022-02-18, 10:34
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Knappast
Det är ju för all del bara sisådär 15 minuter till Kaliningrad

Undrar ju varför man flyger så himla lågt. Stort signalvärde när alla i befolkningen kan se detta lätt från marken. Trist jag sitter i Stockholm och inte nere i Småland nu...
2022-02-18, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Deodorant
Försvarsmakten.se vet besked. 👍🏽

Det är gemensam övning över Småland med några JAS som eskort till dessa mäktiga bombare som heter Stratofortress.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2022/02/svenska-och-amerikanska-flygvapnet-i-gemensam-ovning-over-sodra-sverige/

Yes, upptäckte som sagt det, men trots bakdateringen på nyheten så syntes den inte på Försvarsmaktens hemsida när jag skapade tråden
2022-02-18, 10:35
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Men det måste B-52rna ha? transpondrar påslagna?
Uppenbarligen. Också en del i att öka symbolvärdet.
2022-02-18, 10:37
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Uppenbarligen. Också en del i att öka symbolvärdet.

Dom flyger ju bara i cirklar över småland
2022-02-18, 10:38
Medlem
Citat:
Det är ju för all del bara sisådär 15 minuter till Kaliningrad

Undrar ju varför man flyger så himla lågt. Stort signalvärde när alla i befolkningen kan se detta lätt från marken. Trist jag sitter i Stockholm och inte nere i Småland nu...

Spelar ingen roll om det är 15 min eller 5 min dit.
2022-02-18, 10:39
Medlem
HEDP502s avatar
Utmärkt markering österut.
• Tror ingen ska hoppas på landning på svensk flygbas.
När de gjorde en sväng över Medelhavet häromdagen, så var man ute i dryga 23 timmar.
Startar på RAF Fairford och landar på RAF Fairford.

• ZEUS51 på Flightradar24 går på omkring 2 000 meters höjd just nu (5,900 ft).

• Även om den här sortens övning planeras långt, långt i förväg så är timingen utmärkt.
Det skadar aldrig att påminna Sjojgu om vilka som är kompisar med vilka...
De har för övrigt varit i Europa i runt en vecka:

”Gen. Jeff Harrigian, United States Air Forces in Europe – Air Forces Africa commander. “We’re in Europe training and collaborating together, because consistent integration is how we strengthen our collective airpower.”

Through their rotation, the bombers will operate from RAF Fairford to continue to integrate with partners and allies.

Bomber rotations reinforce the U.S. commitment to NATO allies and coalition partners to maintain collective safety and sovereignty.”

https://www.af.mil/News/Article-Display/Article/2931226/us-air-force-b-52s-arrive-at-raf-fairford-for-btf-europe-22-2/
2022-02-18, 10:43
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flow2503
Yes, upptäckte som sagt det, men trots bakdateringen på nyheten så syntes den inte på Försvarsmaktens hemsida när jag skapade tråden

De ville nog inte skylta med det allt för tidigt. Miljöpartisterna gräver nog just nu på Wikipedia för att ta reda på hur mycket bränsle per timme dessa plan förbrukar.

Edit: själv så blev jag sugen att se om Dr Strangelove.

https://youtu.be/3edi2Wkr5YI
Major Kong rides the Bomb.
Senast redigerad av Ny.Deodorant 2022-02-18 kl. 10:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in