Citat:
Ursprungligen postat av
fittslem
Om Ryssland attackerar Ukraina nån gång dom kommande dagarna. Vilka bortförklaringar till rövare som motiverar detta kommer Putin att dra?
Dom har ju redan skyllt på "militärövningar" och att dom dragit bort trupperna (fast dom snarare utökat dem vid gränsen).
Finns inget, absolut inget som Putin skulle kunna dra till med i detta läge för att rättfärdiga ett anfall mot Ukraina. Hans planer är blottade och ingen skulle tro på massgravar, kemisk vapenattack, dagisbombning eller bilder på "offer" med tortyrskador osv. Hans story är i nuläget följande:
1)Putin har, helt utan baktankar eller lömska avsikter, dragit ihop en gigantisk (den största?) militärövning. Denna övning behövde absolut ske invid Ukrainas gräns. Tyvärr. Han förstår att det kan kännas lite pirrigt i magen för ukrainarna eftersom han ju liksom olagligt annekterat en del av deras land sedan 2014. Men ändå. De får faktiskt tro honom, han har inga onda avsikter med denna "övning".
2)Det nervsvaga NATO, med USA i spetsen, börjar fullkomligt grundlöst svamla om att han, trots sin godhet, skulle ha onda avsikter. De lägger i FN fram blueprints för hur en rysk attack på Ukraina skulle kunna se ut.
3)Putin blir kraftigt varnad att det skulle bli oerhörda och kännbara följder om han attackerar Ukraina. Putin hånar då motståndarsidan och tillbakavisar upprepade gånger attackplaner. På högsta nivå. Han har enbart goda avsikter och motståndarna är helt galna att tro att attack är nära förestående.
Här är vi nu. Sedan kan två alternativa punkt 4 följa.
4)Som av en händelse börjar punkterna i blueprintsen som presenterats inför världens ögon i FN att infrias. En dagisattack. Obehagliga bilder på ryska "offer". En attack i Moskva. Nänujävlar! "Jag vet att jag lovade att inte attackera men titta nu vilken attack på Ryssland (just nu också....) så nu måste jag agera. Det förstår ni väl? Inte? Står jag i historieböckerna med Hitler & Stalin nu? Hur kunde det gå så här? Ridå.
4)Putin ändrar sig och attackerar inte p g a han inser att priset blir för högt. Alternativt Putin hade aldrig tänkt anfalla utan är helt oskyldig/ har bara skramlat för att skrämmas. Väst får snällt förklara att de är glada att ha haft fel och att de ska kraftigt förbättra sin intel och Putin lovar att nästa gång han vill ha en jättemilitärövning så lägger han den inte på ett sådant sätt att grannländer känner sig hotade. Han förstår att med Krimgrejen i bagaget så har länder runt honom mer rätt att vara rädda än vad Ryssland har.
Vi får se vilken punkt 4 det blir. Alla med vett i huvudet hoppas att vi kan undvika förlust av människoliv. De kommer allihop i så fall att vara på Putins räkning. Vart enda ett.