2022-02-18, 07:07
  #6433
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prdtr
Din länk bekräftar det jag läst tidigare:



Längre ner går att läsa:


Att spränga sig själv är inte ett rop om hjälp, så mycket kan vi konstatera.




Hans familj verkar inte ha sett tecken på depression eller en förbättring av mående, utan de säger att han har haft ett mycket starkt psyke.

En elitsoldat med starkt psyke, som kämpat för att komma dit han var i livet, att en sådan person skulle ta sitt liv på ett sätt som vanhedrar hans familj, jag har svårt att tro det.





Frågan är varför. Inget dåligt mående har observerats av hans omgivning.



Ja, jag håller med.

Det är väldigt märkligt att familjen inte får ta del av polisens förundersökning. Jag kan förstå att man inte vill att familjen ska se sprängda bitar av deras son, men delar av undersökningen borde familjen kunnat få se.



Han kan ha varit pressad av kriminella, kanske gamla barndomsvänner, och små "tjänster" kan ha blivit grövre. Kanske blev han lurad dit, kanske sprang han och någon som visste om hans rutiner, mötte upp honom.

Jag vet inte vad som har hänt, kanske han tog självmord, men utifrån den information som är given, så verkar den sannolikheten lägre och mer sannolikt att han blivit mördad.

Vad jag vet, däremot, utifrån de skjutningar och sprängningar som det rapporteras om så gott som dagligen, är att en stor andel av de utomeuropeer som befinner sig i Sverige tänker annorlunda än oss, har lägra empati och bristande moral. Ribban för att mörda ligger betydligt lägre än hos en medelsvensson.

Nä men att skriva att man skall ut och springa 5 mil precis innan en militärövning när man aldrig har gjort det innan är ett rop på hjälp… att även ta bild på skorna och skicka och skriva att man skall springa är ett rop på hjälp! Skorna var ju inte ens anpassade för ändamålet!

Anedin.. vänligen bortse från min post och svara inte för jag kan INTE hantera dig! Jag får psykbryt..
__________________
Senast redigerad av LillBurtan 2022-02-18 kl. 07:09. Anledning: Tillägg
Citera
2022-02-18, 08:02
  #6434
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prdtr
Det är väldigt märkligt att familjen inte får ta del av polisens förundersökning. Jag kan förstå att man inte vill att familjen ska se sprängda bitar av deras son, men delar av undersökningen borde familjen kunnat få se.
Om den innehåller känslig info om hur han fick tag på sprängämnen och annat kring hans tjänst, identiteter och struktur blir det mer logiskt. Men håller med.

Att spränga en elitsoldat är totalt onödigt. Bara större risk och behöver endå göras under pistolhot elr liknande så han står still.
Skjuta eller förgifta. Han är människa, han är inte snabbare eller bättre än vem som helst i högre division i random sport. Faktum är att elitsoldater inte allt behöver va speciella eftersom de flesta intelligenta och sportiga väljer karriärer med mer pengar, frihet och glädje.
Ni som ens tror på denna teori är så sjukt ologiska och konspiratoriskt lagda att man skäms.

De flesta som ger igen eller gör mördar soldater i tjänst brukar också ha ett tydligt budskap till väljare eller andra sätt att påverka. Att tyst mörda någon skulle enbart va om kriminella utpressar soldater på att få tillgång till info/materiel. Men o kså osannolik då du måste fråga folk om de kan utföra något medans de är vid liv, och de då kan kontakta militärpolisen/fly. Såvida han inte har ett djupt drogberoende och gett upp på livet. Så de faller lite att de är utpressning. Sen som att sökte han på platsen, allt tyder på sjölvmord, läs hela tråden finns massa detaljer om varför de är mest troligt.

Hans tjejkompis/x hade nog koll på att han mådde dåligt, han ser ju sjukt ledsen ut på bilderna och röker. Inge vidare o röka för löpprestationer. Vekar hans familj va typen som tar sin son till en psykolog, accepterar om han hade annan läggning osv. Vekar va ganska stolt och gammeldags och ev religiös.
__________________
Senast redigerad av Asb3rger1337 2022-02-18 kl. 08:04.
Citera
2022-02-18, 08:35
  #6435
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Vekar hans familj va typen som tar sin son till en psykolog, accepterar om han hade annan läggning osv. Vekar va ganska stolt och gammeldags och ev religiös.
Inte för att vara den, men ibland måste man ha lite koll på vad man kläcker ur sig.

Det är vanligt även bland svenska familjer att sopa psykiska problem under mattan. Bara för att du kommer från en familj där man springer till psykologen för minsta lilla, betyder inte att resten av landet gör det. Om så vore fallet skulle vi ha sprängningar var och varannan dag här i landet. Det har vi ju iofs redan, men jag har svårt att tro att våra somalier i förorten spränger sig själva för att de helt enkelt inte vågar komma ut som homos.
Citera
2022-02-18, 08:54
  #6436
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det finns aldrig någon anledning/försvar att ta någon annans liv
Men de som inte har den spärren gör det tyvärr
Och anledningen kan vara något den personen rättfärdigar sig med (sjukt)
Och ofta kan det vara att de skyddar sig själva
DA kanske visste npgot han inte ville vara tyst om?
Min gissning om det var ett mord att det var någon DA könde

Nope, Oftast är det INTE att dom vill skydda sig mot nåt. Visst finns det en och annan som även tar livet av sig av den anledningen, men den absolut största anledningen är att dom mår dåligt. Dom lever med nån fruktansvärd jäkla ångest och djup depression.

"DA kanske hit och DA kanske dit", på det sättet du resonerar att "DA kanske...." då kan det ju i din värld vara precis vad som helst.
Vad är det där "något" DA skulle ha vetat om? Kom med nåt konkret.... Du sitter ju bara och gissar på saker tagna ur luften. Inga mer "kanske" hit o dit nu, utan VAD VISSTE Deniz som var anledningen till att han är död.

Och sist ställer jag samma fråga igen.
VEM skulle ha motiv att döda Deniz?
Inte "Någon", utan VEM hatade honom så mycket??

När du kör med dina "Någon" "Kanske" "Ofta" "Tror" mm, så gissar du bara, för att DU precis som hans föräldrar inte vill/kan acceptera att han tog livet av sig.
Dina gissningar blir bara löjliga och du måste nån gång inse fakta.
Det finns INGENTING som tyder på att Deniz blivit mördad.

Det finns inte någon som kanske har dödat Deniz för att han möjligtvis visste nåt som vi inte vet.

Du är lite som min fru.
- Jag skall ha rätt, även om jag har fel, för jag har rätt i alla fall, oavsett hur fel jag har, så det så.
Citera
2022-02-18, 10:21
  #6437
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Polisen konstaterade efter ca 1 1/2 år trots att den tekniska undersökningen hade bevis på kvinnans kropp att hon blivit dödad av en älg
Du säger blivit mördad?
(Du kanske tänker på något annat fall?)
Jag tycker bara att det fallet med fler visar att det finns flera fall som polisen misar en hel del av
(Hur kunde polisen missa så viktig uppgift av den tekniska bevisningen som fanns på kvinnans kropp?)
Självklart så är fallet DA mycket mer komplicerat pga att de endast har en spröngd kropp och just därför blir det också svårare att hitta spår för ev ett mord
Vi vet nog alla att Bevis bevis bevis
behövs för att lösa fall
Nu har polisen i detta fall inget mer ön vad vi vet en sprängd kropp
Men fallet är inte nerlagt så förhoppningsvis framkommer mer spår för att säkerställa detta fallet


Polisen har också sagt att det finns inte heller sjökvklara bevis för att det skulle vara ett sjölvmord

Ja, jag menar döda istället för mörda.
Vart ska spåren och bevisen komma ifrån då polisen inte arbetar med fallet DA?
__________________
Senast redigerad av MeggieCleary 2022-02-18 kl. 10:31.
Citera
2022-02-18, 10:46
  #6438
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Nope, Oftast är det INTE att dom vill skydda sig mot nåt. Visst finns det en och annan som även tar livet av sig av den anledningen, men den absolut största anledningen är att dom mår dåligt. Dom lever med nån fruktansvärd jäkla ångest och djup depression.

"DA kanske hit och DA kanske dit", på det sättet du resonerar att "DA kanske...." då kan det ju i din värld vara precis vad som helst.
Vad är det där "något" DA skulle ha vetat om? Kom med nåt konkret.... Du sitter ju bara och gissar på saker tagna ur luften. Inga mer "kanske" hit o dit nu, utan VAD VISSTE Deniz som var anledningen till att han är död.

Och sist ställer jag samma fråga igen.
VEM skulle ha motiv att döda Deniz?
Inte "Någon", utan VEM hatade honom så mycket??

När du kör med dina "Någon" "Kanske" "Ofta" "Tror" mm, så gissar du bara, för att DU precis som hans föräldrar inte vill/kan acceptera att han tog livet av sig.
Dina gissningar blir bara löjliga och du måste nån gång inse fakta.
Det finns INGENTING som tyder på att Deniz blivit mördad.

Det finns inte någon som kanske har dödat Deniz för att han möjligtvis visste nåt som vi inte vet.

Du är lite som min fru.
- Jag skall ha rätt, även om jag har fel, för jag har rätt i alla fall, oavsett hur fel jag har, så det så.
Även om vi som tror på självmord inte har det på papper från myndigheterna så är det ju mycket starka indicier. Logik och statistik.
Precis som du antyder så är ju Anedins exempel taget ur luften, greppar efter halmstrån och hittar på teorier helt utan grund. Det är inte ens spekulation. För "hen" har inget att spekulera på. Utan snarare fantasier. Dessutom är det teorier och fantasier som är hämtade ur Beck och Wallander filmer.
Dom flesta morden vi har idag är inte av den art. Vilket gör det än mer osannolikt.
Att laglydiga ordentliga karlar blir mördade i någon slags konspiration på ett statligt statusjobb.

En annan sak som är intressant är att i princip alla "teorier" som "hen" kläcker ur sig så är D.A ett offer. Men OM en officer i Försvaret skulle bli mördad på det viset så skulle jag nog sätta det mesta jag äger och har på att personen knappast är en duvunge och i allra högsta grad förtjänade sitt öde. PÅ ett eller annat sätt... Man lär ju knappast bli utsläpad i skogen, utsatt för villospår. mördad och sprängd i en skreva för att man sett en kollega tafsa på en värnpliktig eller stoppat lite för mycket pentyl i fickan. Då hade vi haft ganska många mord på jobbet. Iaf ett par om året.

Innan jag själv trodde på självmord så fanns mord med i beräkningen. Även om det var ytterst osannolikt. Plötslig sjukdom/olycka under löpet såg jag som det mest sannolika.
Dom mordteorierna jag kunde tänka mig var att han trodde att han var mer matcho än han var och gick emellan något bråk/brott eller så och dog. Dock skulle han i så fall ha hittats på plats. Tio ortenungar smiter inte in i hans lägenhet, planterar villospår och spränger kroppen i skogen.
Varför tar jag upp det nu? för att det är en sannolikare teori än Anedins och familjens. Även fats jag nu själv är övertygad om självmord och varit så sedan kroppen återfanns. I familjens värld så kunde han inte bli utsatt för ett sådant brott för att han minsann var elitsoldat och kunde ta sig an flera gärningsmän samtidigt. Vilket förstås är ett totalt befängt påstående. Men det är lite intressant att denna Anedin resonerar på exakt samma sätt som Pappan och Brodern har gjort. Att alla mordteorier som redan saknar grund dessutom har en bestämd agenda vad gäller DA´s inbladning. Vilket gör det ännu mer lustigt och rent av pinsamt. Varför göra något grundlöst ännu mer grundlöst? Jag förstår det inte alls.
Citera
2022-02-18, 10:50
  #6439
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Även om vi som tror på självmord inte har det på papper från myndigheterna så är det ju mycket starka indicier. Logik och statistik.
Precis som du antyder så är ju Anedins exempel taget ur luften, greppar efter halmstrån och hittar på teorier helt utan grund. Det är inte ens spekulation. För "hen" har inget att spekulera på. Utan snarare fantasier. Dessutom är det teorier och fantasier som är hämtade ur Beck och Wallander filmer.
Dom flesta morden vi har idag är inte av den art. Vilket gör det än mer osannolikt.
Att laglydiga ordentliga karlar blir mördade i någon slags konspiration på ett statligt statusjobb.

En annan sak som är intressant är att i princip alla "teorier" som "hen" kläcker ur sig så är D.A ett offer. Men OM en officer i Försvaret skulle bli mördad på det viset så skulle jag nog sätta det mesta jag äger och har på att personen knappast är en duvunge och i allra högsta grad förtjänade sitt öde. PÅ ett eller annat sätt... Man lär ju knappast bli utsläpad i skogen, utsatt för villospår. mördad och sprängd i en skreva för att man sett en kollega tafsa på en värnpliktig eller stoppat lite för mycket pentyl i fickan. Då hade vi haft ganska många mord på jobbet. Iaf ett par om året.

Innan jag själv trodde på självmord så fanns mord med i beräkningen. Även om det var ytterst osannolikt. Plötslig sjukdom/olycka under löpet såg jag som det mest sannolika.
Dom mordteorierna jag kunde tänka mig var att han trodde att han var mer matcho än han var och gick emellan något bråk/brott eller så och dog. Dock skulle han i så fall ha hittats på plats. Tio ortenungar smiter inte in i hans lägenhet, planterar villospår och spränger kroppen i skogen.
Varför tar jag upp det nu? för att det är en sannolikare teori än Anedins och familjens. Även fats jag nu själv är övertygad om självmord och varit så sedan kroppen återfanns. I familjens värld så kunde han inte bli utsatt för ett sådant brott för att han minsann var elitsoldat och kunde ta sig an flera gärningsmän samtidigt. Vilket förstås är ett totalt befängt påstående. Men det är lite intressant att denna Anedin resonerar på exakt samma sätt som Pappan och Brodern har gjort. Att alla mordteorier som redan saknar grund dessutom har en bestämd agenda vad gäller DA´s inbladning. Vilket gör det ännu mer lustigt och rent av pinsamt. Varför göra något grundlöst ännu mer grundlöst? Jag förstår det inte alls.

Och jag håller med dig.
Kunde inte ha skrivit det bättre själv......
Citera
2022-02-18, 15:07
  #6440
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Och jag håller med dig.
Kunde inte ha skrivit det bättre själv......
Tillägg... Det finns ju så klart fall i Sverige och som kanske inte är så jätte gamla heller där man sannolikt kan misstänka fulspel. Rawlinson...
men det är ju på en helt annan nivå. Finns inga likheter i vare sig tjänst eller nivå. Nu ger jag ju säkert vatten på Anedins kvarn... Men att "hen" skulle ha förmågan att ta sig till det fallet. Nä, ingen risk.

Vi är väl inte på något vis immuna mot konstigheter av den arten. Men det är ju så klart inte något sådant i detta fall.
Citera
2022-02-18, 15:16
  #6441
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Tillägg... Det finns ju så klart fall i Sverige och som kanske inte är så jätte gamla heller där man sannolikt kan misstänka fulspel. Rawlinson...
men det är ju på en helt annan nivå. Finns inga likheter i vare sig tjänst eller nivå. Nu ger jag ju säkert vatten på Anedins kvarn... Men att "hen" skulle ha förmågan att ta sig till det fallet. Nä, ingen risk.

Vi är väl inte på något vis immuna mot konstigheter av den arten. Men det är ju så klart inte något sådant i detta fall.

Om du menar Michael Rawlinson så är det hästlängder därifrån.
Deniz hade inte den typen av tjänst.

Deniz var en helt vanlig offentlig officer i den svenska armén.
Visst, han hade ett par grymma kurser och var förmodligen en grym soldat, som även gjort utlandstjänst.
Men det är många i Sverige som är precis likadana som han.
Otroligt synd att han tog sitt liv, för han gjorde säkert mycket nytta både för vårt land och för människorna runt honom.
Men en Michael Rawlinson var han inte.
Citera
2022-02-18, 15:24
  #6442
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Om du menar Michael Rawlinson så är det hästlängder därifrån.
Deniz hade inte den typen av tjänst.

Deniz var en helt vanlig offentlig officer i den svenska armén.
Visst, han hade ett par grymma kurser och var förmodligen en grym soldat, som även gjort utlandstjänst.
Men det är många i Sverige som är precis likadana som han.
Otroligt synd att han tog sitt liv, för han gjorde säkert mycket nytta både för vårt land och för människorna runt honom.
Men en Michael Rawlinson var han inte.
Precis.

Jo, det jag menar också. Inga likheter, inte på samma nivå. Och ingen tjänst i närheten av varandra.

Jag ville bara skydda min egna rygg och inte få den i ansiktet när jag sitter och påstår att sådana saker bara sker på film. Men med vissa människor i den här tråden måste man tänka såhär och gardera sin påståenden.
Citera
2022-02-18, 15:35
  #6443
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Precis.

Jo, det jag menar också. Inga likheter, inte på samma nivå. Och ingen tjänst i närheten av varandra.

Jag ville bara skydda min egna rygg och inte få den i ansiktet när jag sitter och påstår att sådana saker bara sker på film. Men med vissa människor i den här tråden måste man tänka såhär och gardera sin påståenden.

He he he he....
Jo, det är sant.

Förstår att du har koll på hur det fungerar med tanke på att du just nämner Rawlins.
Kan erkänna att jag har god kännedom om den branschen och av just den anledningen försöker jag tona ner det här med "hemilghets-makeriet"
Ja, det pågår i vårt land, och mycket mer än vad allmänheten vet om och det är även en viktig del av vår säkerhet i detta land att det pågår en "skuggvärld" som har koll på läget.
Men precis som du säger så är det på en helt annan nivå, och eventuella aktioner utförs oftast på ett mycket mer sofistikerat sätt.
Därför är jag 110% säkra på att Deniz inte har dött av den anledningen.
Du har helt rätt, Deniz var inte en hemlig agent.
Citera
2022-02-18, 16:41
  #6444
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
He he he he....
Jo, det är sant.

Förstår att du har koll på hur det fungerar med tanke på att du just nämner Rawlins.
Kan erkänna att jag har god kännedom om den branschen och av just den anledningen försöker jag tona ner det här med "hemilghets-makeriet"
Ja, det pågår i vårt land, och mycket mer än vad allmänheten vet om och det är även en viktig del av vår säkerhet i detta land att det pågår en "skuggvärld" som har koll på läget.
Men precis som du säger så är det på en helt annan nivå, och eventuella aktioner utförs oftast på ett mycket mer sofistikerat sätt.
Därför är jag 110% säkra på att Deniz inte har dött av den anledningen.
Du har helt rätt, Deniz var inte en hemlig agent.
Ja, jag har väl haft min beskärda del av ljusskygg verksamhet. Utan att framställa det som någon Hamilton novell, eller tuffare än vad det verkar. Men det har väl i vilket fall funnits där. Är man en jojjo och spenderar 20 plus i firman är det svårt att undvika. Även om det är på en lägre nivå. Utan cyanidförgiftningar och infiltrationer i tyska terroristgrupper. Generellt sett är det väl idag inte häftigare än att sitta på flashback och söka information. Värre var det väl förr.
I majoriteten av fallen sköts det nog som på vilken annan nivå som helst. Av juridiska regelverk och riktlinjer. Med några extremt få undantag. Undantagen till den gråa vardagen i spaning och underrättelsens namn är så få att det är just då dom når allmänhetensljus, När dom övergår från det normala till Hamiltons vardag. Som Rawlinson då. Det är en omöjlighet i dagens samhälle att det skulle vara på något annat sätt i den här verksamheten. Lösnäsorna och cyanidets tid är ju över. Se hur det går när ryssarna försöker i dag, (som lever kvar på 70 talet.) Det tar tre sekunder så är dom utpekade. Och dom var en gång i tiden bland dom bästa. Så ja... ursäkta OT men den delen kan vi lägga åt sidan. Skulle det vara mord (vilket det inte är) så har det inte med något sådant att göra. Då är det i så fall på det privata planet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in