2022-02-17, 21:38
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Jo visst, men samma visa var det när östra delarna inkl. Krim blev ockuperade.
Det var aldrig ryska soldater involverade... Det måste ju stämma i och med att Putin sa det
Det är allom bekant att han sa att ryska soldater inte var involverade.
MEN senare sa han ryska soldater naturligtvis var involverade:
https://www.reuters.com/article/russia-putin-crimea-idUSL6N0N921H20140417

Så alla ni som säger att man ska lita på Putin: vi har Putin som säger "inga ryska soldater involverade" och vi har Putin som säger "ryska soldater involverade".
Jag ser bara ett sätt för er att komma undan med er "man ska lita på Putin"-doktrin, nämligen att ett av uttalandena gjordes av en dubbelgångare:
den Putin, den falske Putin, ska man inte lita på.
Vilkendera det nu var!

Want to go there, dudes?
2022-02-17, 21:39
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag glömde bort detta argument..

Har Ryssland ens råd att ockupera stora delar av Ukraina, speciellt när man tar i beaktande de nya ekonomiska sanktionerna som kommer in vid en invasion.

Jag har svårt att se det.
De har en stor krigskassa, och olja och gas ger dem ännu mer klirr i kassan.
2022-02-17, 21:42
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Var får du dina fantasier från?
Verklig rikedom är antingen naturresurser eller som i Rysslands fall även rutten kring polcirkeln. (När Suezkanalen stängs för gott)
Vad faan har dessa 26 eu länder att komma med? Inte ett skit.
Norge har olja, men dom hör inte till eu.

Jag redovisar befintliga uppgifter. Fakta.

Ryssland har inget för framtiden så länge Putin sitteer i Kreml. Eller är olja och gas framtiden?
Inga universitet bland världens 200 bästa. Inga innovationer. Putin och hans fem-sex hantlangare har inget att erbjuda sin befolkning än att blicka bakåt. Inga ser Ryssland som en modell eller som ett framtidsland.
2022-02-17, 21:44
Medlem
fluffypuffys avatar
Frågan vi måste ställa oss är hur starkt är Europa självständigt?
Om vi skulle strypa all import från öst, klarar vi oss då själva?
Råvaror, olja, naturresurser, produktion osv osv.
Europa har nedmonterats under årtionden och gjort oss helt beroende av öst.
Det enda sättet är att bygga upp Europa igen, oberoende av import.
Men det tar lika många årtionden som vi slösat årtionden på att ge bort vår självständighet.
Om jag får spekulera fritt här så tror jag att vi närmar oss en depression utan dess like i Europa.
Och konflikten med Ukraina är bara ett symboliskt startskott för detta.
2022-02-17, 21:45
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven

Ryssland har inget för framtiden så länge Putin sitteer i Kreml. Eller är olja och gas framtiden?
Inga universitet bland världens 200 bästa. Inga innovationer. Putin och hans fem-sex hantlangare har inget att erbjuda sin befolkning än att blicka bakåt. Inga ser Ryssland som en modell eller som ett framtidsland.

Dom har billig sprit iallafall Det är väl det U-landet Ryssland har.

Ingen förlust för oss om det fattiga skitlandet blir utfryst från omvärlden.
Senast redigerad av fittslem 2022-02-17 kl. 21:48.
2022-02-17, 21:47
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ok, hur övertydlig ska man vara för att du ska hänga med?
Hela den sovjetiska sfären, dvs Sovjetunionen och Öststaterna, var körd i botten 1990.
Idag är Ryssland på 50:e plats bland de rikaste länderna. 26 EU-länder ligger före Putins Ryssland, varav 10 gamla Öststater (inklusive Jugoslavien).
Och korruptionen! På plats 129 av 180. (Ukraina är bara något mindre korrumperat.)
https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_in_Russia
2022-02-17, 21:50
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:

Problemet är att våra länders ekonomi i Europa till stor del bygger på att vi har resurserna från öst i ryggen.
Kompetens kan i det här fallet liknas vid it-bubblan. Utan ryggrad spricker den.
Och kompetensen flyttar till Kina för varje dag som går, vi kan inte rida på den luftballongen i evighet.
Som sagt, Verklig rikedom är naturresurser, inget annat när det väl kommer till kritan.
2022-02-17, 21:53
Medlem
HomoDeuss avatar
Så här lät det i Donetsk idag

https://mobile.twitter.com/ChristopherJM/status/1494265097014890496
2022-02-17, 21:55
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vet inte om du kan se länkad bild men ta en titt:

https://cached-images.bonnier.news/swift/bilder/mly/8953f43d-9354-4ed6-82c5-538a9cb5d2c2.jpeg?interpolation=lanczos-none&fit=around%7C1010:569&crop=1010:h;center,top& output-quality=80

Det kunde lätt ha blivit blodbad på små barn. Vidrigt av dig "arbetet" att helt strunta i den aspekten och spöka runt om fotbollar, fönster etc. Precis som tidigare när du rekommenderade nedskjutning av flygplan. Inklusive människor.

these people are sick
2022-02-17, 21:57
Medlem
Biden säger att Ryssland snart går in i Ukraina. Tänk hur glad Biden skulle bli om han gissade rätt. Jag tror inte Putin unnar honom den glädjen.
2022-02-17, 21:57
Medlem
qups avatar
Ryssarna vill åt Ukrainas svartjord. Odlingsbar jord är en naturresurs som inom kort kommer vara lika värdefull som olja. Och tillsammans med Ukraina står Ryssland för 70% av Egyptens veteimport. Kohandla med Egypten om att lamslå den logistiska livsnerven väst-öst.
2022-02-17, 22:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Ryssarna vill åt Ukrainas svartjord. Odlingsbar jord är en naturresurs som inom kort kommer vara lika värdefull som olja. Och tillsammans med Ukraina står Ryssland för 70% av Egyptens veteimport. Kohandla med Egypten om att lamslå den logistiska livsnerven väst-öst.

Odlingsmarken är en del ja, industrierna och naturtillgångarna en annan men den viktigaste utöver det militärstrategiska landområdet mellan floderna är folket som bor där. Rysslands absolut största strategiska brist den kommande 50-årsperioden är människor, framförallt gruppen etniska ryssar. Kan man fylla på med etniska ukrainare så säkrar de möjligheterna att ha en arme om 10 år vilket de inte har annars.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in