Talet från Blinken idag, översatt till Svenska:
Herr president, detta råd sammankallades idag för att diskutera genomförandet av Minskavtalen, ett mål som vi alla delar, trots Rysslands ihållande kränkningar. Dessa avtal, som förhandlades fram 2014 och 2015 och undertecknades av Ryssland, förblir grunden för fredsprocessen för att lösa konflikten i östra Ukraina.
Detta råds primära ansvar – själva anledningen till dess tillkomst – är att bevara fred och säkerhet. När vi möts i dag är det mest omedelbara hotet mot fred och säkerhet Rysslands hotande aggression mot Ukraina.
Insatserna går långt bortom Ukraina. Detta är ett ögonblick av fara för miljontals människors liv och säkerhet, såväl som för grunden för FN:s stadga och den regelbaserade internationella ordningen som bevarar stabilitet över hela världen. Denna kris påverkar direkt varje medlem i detta råd och varje land i världen.
För att de grundläggande principerna som upprätthåller fred och säkerhet – principer som förankrades i kölvattnet av två världskrig och ett kallt krig – är hotade. Principen att ett land inte kan ändra ett annats gränser med våld. Principen att ett land inte kan diktera ett annats val eller politik, eller vem det kommer att associera med. Principen om nationell suveränitet.
Detta är den exakta sortens kris som FN – och specifikt detta säkerhetsråd – skapades för att förhindra.
Vi måste ta upp vad Ryssland gör just nu mot Ukraina.
Under de senaste månaderna, utan provokation eller motivering, har Ryssland samlat mer än 150 000 soldater runt Ukrainas gränser, i Ryssland, Vitryssland, ockuperade Krim. Ryssland säger att de drar ner dessa styrkor. Vi ser inte det hända på marken. Vår information visar tydligt att dessa styrkor – inklusive marktrupper, flygplan, fartyg – förbereder sig för att inleda en attack mot Ukraina under de kommande dagarna.
Vi vet inte exakt hur saker och ting kommer att utspela sig, men här är vad världen kan förvänta sig att se utvecklas. Faktum är att det utspelar sig just nu, idag, när Ryssland tar steg på vägen mot krig och åter utger hotet om militära åtgärder.
För det första planerar Ryssland att skapa en förevändning för sin attack. Detta kan vara en våldsam händelse som Ryssland kommer att skylla på Ukraina, eller en upprörande anklagelse som Ryssland kommer att rikta mot den ukrainska regeringen. Vi vet inte exakt vilken form det kommer att ha. Det kan vara en påhittad så kallad "terrorist"-bombning inne i Ryssland, den påhittade upptäckten av en massgrav, ett iscensatt drönarangrepp mot civila, eller en falsk – till och med en riktig – attack med kemiska vapen. Ryssland kan beskriva denna händelse som etnisk rensning eller ett folkmord, vilket gör ett hån mot ett koncept som vi i den här kammaren inte tar lätt på, och inte heller tar jag lätt på baserat på min familjehistoria.
Under de senaste dagarna har rysk media redan börjat sprida några av dessa falska larm och påståenden, för att maximera allmänhetens upprördhet, för att lägga grunden för en påhittad motivering för krig. Idag har det trumslaget bara intensifierats i Rysslands statskontrollerade media. Vi har hört några av dessa grundlösa anklagelser från ryskstödda talare här i dag.
För det andra, som svar på denna tillverkade provokation, kan den ryska regeringens högsta nivåer sammankalla teatraliska krismöten för att ta itu med den så kallade krisen. Regeringen kommer att utfärda proklamationer som förklarar att Ryssland måste svara för att försvara ryska medborgare eller etniska ryssar i Ukraina.
Därefter är attacken planerad att börja. Ryska missiler och bomber kommer att falla över Ukraina. Kommunikationerna kommer att blockeras. Cyberattacker kommer att stänga viktiga ukrainska institutioner.
Därefter kommer ryska stridsvagnar och soldater att avancera mot nyckelmål som redan har identifierats och kartlagts i detaljplaner. Vi tror att dessa mål inkluderar Rysslands huvudstad – Ukrainas huvudstad, Kiev, en stad med 2,8 miljoner människor.
Och konventionella attacker är inte allt som Ryssland planerar att tillfoga folket i Ukraina. Vi har information som tyder på att Ryssland kommer att rikta sig mot specifika grupper av ukrainare.
Vi har varnat den ukrainska regeringen för allt som kommer. Och här idag lägger vi upp det i detalj, med hopp om att genom att dela det vi vet med världen kan vi påverka Ryssland att överge krigets väg och välja en annan väg medan det fortfarande finns tid.
Nu är jag medveten om att vissa har ifrågasatt vår information och påminner om tidigare tillfällen där underrättelser till slut inte gav resultat. Men låt mig vara tydlig: jag är här i dag, inte för att starta ett krig, utan för att förhindra ett. Informationen jag har presenterat här valideras av vad vi har sett utspela sig i klarhet framför våra ögon i månader. Och kom ihåg att även om Ryssland upprepade gånger har hånat våra varningar och larm som melodrama och nonsens, har de stadigt samlat mer än 150 000 soldater vid Ukrainas gränser, såväl som förmågan att genomföra ett massivt militärt anfall.
Det är inte bara vi som ser detta: allierade och partners ser samma sak. Och Ryssland har inte bara hört av sig. Den internationella refrängen har blivit högre och högre.
Om Ryssland inte invaderar Ukraina, kommer vi att vara lättade över att Ryssland ändrade kurs och bevisade att våra förutsägelser var felaktiga. Det skulle vara ett mycket bättre resultat än den kurs vi är på just nu. Och vi tar gärna emot all kritik som någon riktar mot oss.
Som president Biden sa, detta skulle vara ett valkrig. Och om Ryssland gör det valet har vi varit tydliga, tillsammans med allierade och partners, att vårt svar kommer att vara skarpt och beslutsamt. President Biden upprepade det kraftfullt tidigare i veckan.
Det finns ett annat val som Ryssland fortfarande kan göra, om det finns någon sanning i dess påstående att landet är engagerat i diplomati.
Diplomati är det enda ansvarsfulla sättet att lösa denna kris. En väsentlig del av detta är genom genomförandet av Minsk-avtalen, ämnet för vår session idag.
Det finns en rad åtaganden som Ryssland och Ukraina gjorde under Minsk, med OSSE och Normandy Format-partnerna också involverade.
Om Ryssland är beredd att sitta med den ukrainska regeringen och arbeta igenom processen för att genomföra dessa åtaganden, är våra vänner i Frankrike och Tyskland redo att sammankalla diskussioner på högre nivå i Normandieformatet för att lösa dessa frågor. Ukraina är redo för detta. Och vi står fullt redo att stödja partierna.
Framsteg mot att lösa Donbas-krisen genom Minskavtalen kan förstärka de bredare diskussionerna om säkerhetsfrågor som vi är beredda att engagera oss i med Ryssland, i samordning med våra allierade och partners.
För mer än tre veckor sedan försåg vi Ryssland med ett dokument med detaljerade konkreta, ömsesidiga steg som vi kan ta på kort sikt för att ta itu med våra respektive bekymmer och främja Rysslands, USA:s och våra europeiska partners och allierades kollektiva säkerhetsintressen. . I morse fick vi ett svar som vi håller på att utvärdera.
Tidigare idag skickade jag ett brev till Rysslands utrikesminister Sergey Lavrov och föreslog att vi skulle träffas nästa vecka i Europa, efter våra samtal under de senaste veckorna, för att diskutera de steg vi kan ta för att lösa denna kris utan konflikt. Vi föreslår också möten i Nato-Ryssland-rådet och OSSE:s ständiga råd.
Dessa möten kan bana väg för ett toppmöte av nyckelledare, i samband med deeskalering, för att nå överenskommelser om våra ömsesidiga säkerhetsproblem. Som ledande diplomater för våra nationer har vi ett ansvar att göra allt för att diplomatin ska lyckas, att inte lämna någon diplomatisk sten ovänd.
Om Ryssland är engagerat i diplomati, erbjuder vi alla möjligheter för landet att visa detta engagemang.
Jag tvivlar inte på att svaret på mina kommentarer här i dag kommer att bli fler avskedanden från den ryska regeringen om att USA har skapat hysteri eller att de inte har "inga planer" på att invadera Ukraina.
Så låt mig göra detta enkelt. Den ryska regeringen kan i dag meddela – utan förbehåll, tvetydigheter eller avböjning – att Ryssland inte kommer att invadera Ukraina. Ange det tydligt. Berätta det tydligt för världen. Och sedan demonstrera det genom att skicka era trupper, era stridsvagnar, era plan tillbaka till deras baracker och hangarer och skicka era diplomater till förhandlingsbordet.
Under de kommande dagarna kommer världen att minnas det åtagandet – eller vägran att göra det. Jag ger golvet.