2022-02-17, 18:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
M.a.o. precis som jag trodde.

Projektilen har alltså inte exploderat i rummet, utan med mycket hög hastighet åkt rakt genom väggen på andra sidan och in i ett annat rum, alternativt ut igen.

Det handlar, med stor sannolikhet, om en granattyp som är gjord för att kunna penetrera upp mot en meter RHA (pansar), kanske mer. Eventuellt lufttryck som bildas i granatens bana behöver inte vara nog för att välta ner alla fotbollarna från hyllan i din bild.
Vet inte om du kan se länkad bild men ta en titt:

https://cached-images.bonnier.news/swift/bilder/mly/8953f43d-9354-4ed6-82c5-538a9cb5d2c2.jpeg?interpolation=lanczos-none&fit=around%7C1010:569&crop=1010:h;center,top& output-quality=80
2022-02-17, 18:12
Avslutad
Är Ukrainare duktiga på stå och blänga i grupp, köra taxi, baka piroger och hävda sina rättigheter annars är det rasism?

I så fall är det klockrent att vi tar emot dem, då det kommer fungera bra enligt den svenska modellen, om det blir krig.
2022-02-17, 18:16
Medlem
Lichkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vet inte om du kan se länkad bild men ta en titt:

https://cached-images.bonnier.news/swift/bilder/mly/8953f43d-9354-4ed6-82c5-538a9cb5d2c2.jpeg?interpolation=lanczos-none&fit=around%7C1010:569&crop=1010:h;center,top& output-quality=80

Finns även video på instagram som visar rummet.
Du som påstår att det bara finns bilder som är manipulerade.

instagram.com/p/CaEya45j9y-/
Senast redigerad av Lichking 2022-02-17 kl. 18:18.
2022-02-17, 18:16
Medlem
ReijoHervonens avatar
Bilderna av den beskjutna förskolan är löjligt arrangerade. Tegelstenar i prydliga högar och ingenting tycks ha blivit skadat annat än väggen. Att projektilen verkar ha träffat spikrakt från sidan och inte snett uppifrån är ju inte alls underligt. Det syns inga direkta mål på bilden utifrån som man kan ha siktat på heller, självklart att man "råkade" träffa en förskola. För det vet ju alla att när underrättelsetjänsterna använder sig av hot mot barn för att sprida rädsla, ja då måste det handla om absolut sanning
Den som inte ser att detta är propaganda kommer aldrig att fatta nått.

Skrolla längst ner på sidan för bilderna:
https://svenska.yle.fi/a/7-10013113
2022-02-17, 18:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lichking
Finns även video på instagram som visar rummet.
Du som påstår att det bara finns bilder som är manipulerade.

instagram.com/p/CaEya45j9y-/
Jag har väl inte påstått det? Tvärtom är de högst verkliga antar jag.

Situationen är nog inte det dock.
2022-02-17, 18:22
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Ryssland kan väl backa hur jävla lätt som helst! De har inte skrikit om krig eller invasion. Det är det väst som gör. Ryssland kan bara dra tillbaka trupperna och totalt blottlägga att NATOs våta dröm är en eskalering och väpnad konflikt.
Dock med svansen mellan bena. De (eller Putin) som vill diktera andra länders förehavanden och alliansbyggen har i så fall inte åstadkommit någonting. De har levt länge på ryktet om den store ryske björnen, som i så fall skulle visa sig vara tandlös. De har mönstrat hela sin ringrostiga armada och armé med syfte att skrämma mindre f d sattelitstater till tystnad. Det blir en stor prestigeförlust för Europas gamle skolgårdsmobbare. Jag hoppas verkligen inte på krig, utan att Ryssland faktiskt inser att de har mycket mer att förlora än bara sitt numera skamfilade rykte.
2022-02-17, 18:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Bilderna av den beskjutna förskolan är löjligt arrangerade. Tegelstenar i prydliga högar och ingenting tycks ha blivit skadat annat än väggen. Att projektilen verkar ha träffat spikrakt från sidan och inte snett uppifrån är ju inte alls underligt. Det syns inga direkta mål på bilden utifrån som man kan ha siktat på heller, självklart att man "råkade" träffa en förskola. För det vet ju alla att när underrättelsetjänsterna använder sig av hot mot barn för att sprida rädsla, ja då måste det handla om absolut sanning

Jo, men sväljer man sådant här som Aftonbladet publicerar lär man nog gå på det mesta. Direkt från östkustpressen via Google Translate:

Ukraina: Nya bilder visar plötslig bro
Ryssland hävdar att man drar tillbaka trupper – men satellitbilder över gränsområden visar något annat.

Nu har en mystisk bro plötsligt dykt upp nära Ukrainas gräns.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g6QkRL/ukrainakrisen-mystisk-bro-over-floden-pripjat

Testa dig själv genom att läsa artikeln.
2022-02-17, 18:26
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:

Så din teori är att dom både använde en projektil och placerade ut tegelstenar?
2022-02-17, 18:29
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
USAs underrättelsetjänst skulle se ut som miffon om Ryssland inte invaderar Ukraina, efter alla ”säkra” bevis.
Absolut inte. I ett propagandakrig som vi ser framför oss kan USAs enda mål med att avslöja invasionsplaner vara att störa Ryssland genom att avslöja att de vet deras nästa steg just för att Ryssland inte ska invadera. Du måste vara otroligt naiv om du inte tror att Ryssland kan göra ändringar i sin masterplan om de inser att fienden känner väl till deras rörelser och att överraskningsmomentet har gått förlorat. I bästa fall inser de att anfalla är en för stor risk eller kanske inser de att de underskattat motståndet de redan på förhand har stött på.
2022-02-17, 18:31
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Så din teori är att dom både använde en projektil och placerade ut tegelstenar?
Nej. Dom har stått på marknivå och avfyrat en RPG med spikrak infallsvinkel emot väggen. Dom påstår ju att det handlar om ryska separatisters artilleri. Jag har varit i armén, jag vet väl fan hur kratern från en artilleripjäs ser ut och det är inte sådär.
2022-02-17, 18:32
Medlem
iDiot5s avatar
Finns det något som inte talar för en total eskalering mot ett fullständigt krig i Europa om ryssen nu går in i Ukraina?
2022-02-17, 18:34
Medlem
Citat:
Nej. Dom har stått på marknivå och avfyrat en RPG med spikrak infallsvinkel emot väggen. Dom påstår ju att det handlar om ryska separatisters artilleri. Jag har varit i armén, jag vet väl fan hur kratern från en artilleripjäs ser ut och det är inte sådär.
Det var också min tanke när jag såg detta hål på TV. Det ser ut som att nån placerade sig 10-20 m därifrån och träffade mitt i prick.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in